Hiába tartjuk be az UV-védelem és a napozás valamennyi szabályát, ha közben olyan napozókrémet használunk, aminek már rég lejárt a szavatossága.

Ahogy a legtöbb kozmetikai terméknek, a napvédő krémeknek a szavatossága is lejár egyszer. És mivel az összetevők megromlásával jelentősen csökken a termékek hatékonysága, használatuk mellett szinte ugyanúgy ki vagyunk téve a napégés és a bőrrák kockázatának, mint ha nem védekeznénk a káros UV-sugarakkal szemben.

„Mind a kémiai, mind az ásványi fényvédőkre igaz, hogy a lejárati dátumot követően nem érhető el velük az a hatás, amit az SPF-besorolásuk szerint hivatottak kifejteni. Az oxibenzont, az avobenzont vagy a homoszalátot tartalmazó kémiai fényvédők oxidálódhatnak, ezáltal veszítenek hatékonyságukból. Bár a fizikai hatóanyagokat (pl. cink-oxidot, titán-dioxidot) tartalmazó fényvédőknél nem áll fenn ez a probléma, idővel ezek a termékek is megromlanak, és akár bőrirritációt is okozhatnak” – nyilatkozta Perry Romanowski független kozmetikai vegyész az Allure magazinnak.

És hogy milyen jelek árulkodnak arról, hogy túlkoros a naptejed? A megváltozott illat, szín vagy állag, a szemcsés vagy túl folyékony állag is arra utal, hogy a krém elkezdett alkotóelemeire bomlani, ezért ha ilyet tapasztalsz, ideje megválnod a terméktől. 

Hamarabb megromlik a krém, ha a strandon vagy az autóban órákon át direkt napsugárzásnak van kitéve.
Hamarabb megromlik a krém, ha a strandon vagy az autóban órákon át direkt napsugárzásnak van kitéve.Fotó: Tom Merton / Getty Images Hungary

Az Európai Unió Kozmetikai Irányelvei alapján minden 30 hónapnál rövidebb ideig szavatos kozmetikum csomagolásán kötelező szerepelnie a „felbontást követő szavatosság” ábrájának, ami egy nyitott tégely, benne számmal és M (month = hónap) jelöléssel. Az ábra azt jelzi, hogy a felbontást követően mennyi ideig használható biztonsággal a termék. Vagyis ha a kis rajzolt tégelyben 12M megjelölést találsz, akkor felbontástól számítva 12 hónapig használhatod a készítményt. Ha a flakonon, tubuson nem látod a gyártási vagy lejárati dátumot, akkor az valószínűleg azon a dobozon volt, ami még a termék vásárlása napján a kukában landolt.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mondd meg te, melyik az ország legjobb fejlesztő kezdeményezése!

 

Mától mindenki számára elérhető az Edison100: az a 100 innovatív és jövőbarát
kezdeményezés, amelyek óvodások és iskolások jövőben kritikus tudását és készségeit
fejlesztik iskolai kereteken túl 2020-ban. Idén szülők jelölték a gyerekeket fejlesztő szervezeteket, és a 440 jelölés feldolgozása és szűrése után végül szakmai zsűri választotta ki azt a százat, akiket most bemutatnak a szülőknek. Az Edisonplatform kiemelt célja, hogy hiteles iránytűként segítsen a szülőknek, akik keresik a lehetőségeket a gyerekeik
fejlesztéséhez, és szeretnének tudatosan készülni a jövőre. 

A lista szereplői közül saját kategóriájában legkiemelkedőbbeket augusztus 26-án díjazzák, emellett augusztus 6-tól közönségszavazás is indul, hogy kiderüljön, a szülők és pedagógusok véleménye szerint, melyik kezdeményezés érdemes a közönségdíjra. Szavazz te is a szerinted legkiemelkedőbb kezdeményezésre!

Tovább a szavazásra!

Promóció

Általánosságban a napvédő krémek lejárati ideje 24 hónap, de ha rendszeresen kened magad, akkor nem valószínű, hogy évekig porosodik a fiókban a naptejed. Ugyanakkor, mivel a krémek tartósságát a tárolás módja is nagymértékben befolyásolja, azzal is számolni kell, hogy ha a naptej a strandon vagy az autóban direkt napsugárzásnak vagy huzamosabb időn át magas hőmérsékletnek van kitéve, akkor sokkal hamarabb megromlik. Emellett az is felgyorsíthatja a kencék elöregedését, ha túl gyakran nyitogatjuk, netán koszos kézzel fogdossuk a flakont vagy tubust, a szennyeződések által bejutó baktériumok ugyanis megváltoztathatják a krém összetételét.

Akad még néhány fontos tudnivaló a napozással és a fényvédőkkel kapcsolatban, ezekről az alábbi cikkekben olvashatsz: 

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.