Az MLM pont olyan, mint egy szekta, csak biztos, hogy jött már szembe

Olvasási idő kb. 15 perc

„Na vajon mit akar eladni?” – merül fel a kérdés, amikor meglátod, hogy valaki, akivel évek óta nem beszéltél, rád ír a Facebookon. A gyors meggazdagodás és a háttérben húzódó magasztos gondolatok az új világ szektáinak a multi-level marketing üzletmodelljeit tették meg. De hogyan tudod ebből kiszabadítani az ismerősödet?

Kezdjük azzal, hogy nem mindenkit kell feltétlenül kiszabadítani ebből a közegből, mert vannak, akik igenis élvezik, és sikereket élnek meg ebben a világban. Ugyanis, ha valamit el kell ismerni, az az, hogy az ösztönző rendszer, mely általában abban merül ki, hogy a mentorok csodálatos meggazdagodásról, állandó külföldi utakról és anyagi szabadságról beszélnek, néhány embernél tényleg működik. De akkor miért utáljuk annyian azt az üzleti modellt, melyben te csak egy arckrémet akartál venni, aztán mégis egy fejtágítón találod magad, ahol mindenki arról győzköd, hogy ha most nem szállsz be, azzal pont ugyanannyit ártasz magadnak és családodnak, mintha egy nyertes, de be nem váltott lottószelvénnyel kokainoznál naponta háromszor, miután kismacskákat kínoztál. Van kiút, ha egy gyenge pillanatodban igent mondva beszippantott magába a mentorok és aranyfokozatok világa? És mit tegyél, ha közeli barátodon vagy családtagodon látod azt, hogy bele fog roppanni ebbe a közegbe, vagy legalábbis nagyon gyorsan elveszíti az összes barátját?

Mindenki találkozott már vele

Főiskola alatt elhívtak egy buliba. Eleve furcsa volt, hogy hatra kell menni, de hát arra gondoltunk, hogy ez valamilyen kis esti iszogatás lesz. Aztán mikor hatkor becsöngettünk két szatyor sörrel, meg egy szatyor rágcsálnivalóval, nem értettük, hogy miért néznek ránk úgy, mintha egy másik bolygóról jöttünk volna. Majd miután egy-egy sört fel is csattintottunk, még az eddiginél is jobban kikerekedtek a szemek. Aztán egy órás termékbemutató következett csodálatos gyógyulásokról, gyakorlatilag a halálból visszatérő emberekről, akik utolsó leheletükből ittak egy kis szirupot, majd meggyógyultak.  Meg eltérített légi folyosókról, hogy semmi kár ne érje a gyógynövényeket, melyeket persze a gyógyszeripar, a kormányok, meg a gyíkemberek el akarnak hallgatni.

A sikeres gyógyulások után pedig jöttek a sikeres üzleti sztorik olyan elszámolásokat lebegtetve, melyek akkor tényleg egy vagyonnak tűntek, de közben az is egyértelmű volt, hogy még egy ilyen előadást nem bírnék ki ép ésszel, nemhogy én tartsak ilyeneket. Mikor pedig már a sör sem volt annyira vonzó, hogy tovább maradjunk, jött a lelki terror része, vagyis a hol máshol keresnél ilyen szabadon ennyi pénzt, miközben egy jobb életet biztosítasz az embereknek, és akkor már tényleg ott tartottunk a barátnőmmel, hogy hamarabb megyünk szenet lapátolni, minthogy ezt csináljuk. Aztán jött az első gyakornoki pozícióm egy nagy multinál, ahol mint kiderült, a fél cég a hálózat része, és ezt elvárják az újonnan érkezőktől is. És időről időre jönnek a Facebookon is azok a megkeresések, melyek mind ugyanoda vezetnek, vagyis szálljak be a hálózatba, mit hálózatba, ez egy nagy gondoskodó család, ahol mindenki a másik sikerét szomjazza. 

Mi az az MLM?

A Tudatos Vásárlók meghatározása alapján a multi-level marketing magyarul többszintű értékesítést jelent (nevezik még hálózati kereskedelemnek is). A lényege pedig az, hogy egy vállalkozás nem a hagyományos formában (bolt- és üzlethálózaton keresztül), hanem hierarchikus hálózatba szerveződő értékesítőkön (ügynökökön) keresztül értékesíti a termékeit (ami lehet pl. pénzügyi és kozmetikai termék is). A rendszert a minden szinten megjelenő pénzügyi motiváció hajtja: nemcsak az általam forgalmazott termékre rakott árrés az enyém, hanem még abból a nyereségből is részesedek, mely az általam (vagyis alám) beszervezett ügynökök eladásai révén keletkezik.

Kényszer szülte értékesítési tanácsadók

A modell viszonylag egyszerű, és a maga módján nagyszerű is. Van egy ember, aki több pénzt szeretne, mint amennyi van. Eddig ez nagyjából a társadalom 100 százalékára jellemző. Aztán jön egy termék, mellyel segíteni lehet az embereknek. Vagy az egészségükön javít, vagy szebbek lesznek tőle, egyszerűbbek lesznek a mindennapok, vagy lehet akár pénzügyi tanácsadás is. Hát ki ne szeretne segíteni az embereken, miközben pénzt is kap érte? Ha valakiben fel is merül, hogy semmilyen szakképzettsége nincs ahhoz, felelősségteljes tanácsokat adjon betegségek vagy pénzügyi nehézségek kapcsán, annak érkezik a megnyugtató válasz, vagyis hogy olyan szakértőkből álló támogató csapat áll majd teljes mellszélességgel mögötte, hogy ez semmilyen gondot nem fog okozni, nyugodtan ajánlgathat szoptató kismamáknak fogyitablettát, meg személyi kölcsönnel kiváltott jelzálogkölcsönt.

A meggyőzés következő eszköze néhány elszámolás, kimutatás, jutalomút bemutatása, majd jön az első tanács, hogy érdemes egy kezdőcsomagot megvenni, egyrészt, hogy ő is kipróbálja a termékeket, másrészt mert pikk-pakk elad mindent néhány hét alatt, és ehhez a mentorok biztosítják is az összes tudást azonnal. És ekkor már meg is van az a tökéletes pszichológiai trükk, mellyel belekerülsz egy spirálba, ahol a Facebookod már csak erről szól, és a barátaidat is kétségbeesetten próbálod meggyőzni egyfajta önigazolásként, hogy csatlakozzanak ők is a csapatodba. MLM-ből kiugrottak beszámolói szerint az állandó nyomasztás és a nyilvános hazudozás is bekerül ilyenkor a repertoárba, vagyis ha az elején nem megy olyan jól a meggyőzés és a biznisz, akkor jöhetnek a posztok és képek arról, hogy nem győzöd feldolgozni a rendeléseket, vagy kép egy rakás dobozról, persze mindegyiket tőled rendelték, mert mások már tudják, milyen jó ez a termék. Az igazság ezzel szemben az, hogy te rendelted be, jobb esetben valakikkel közösen, rosszabb esetben egyedül, csak hogy el tudjátok készíteni ezt a képet, ami majd a remények szerint beindítja az üzletet. 

Az Amerikai Egyesült Államokban 2017-ben több mint 18,6 millió ember dolgozott MLM-cégeknek, és két, egymástól független nem túl régi tanulmány is arra jutott, hogy az MLM-modellbe csatlakozó emberek 99 százalékának veszteséges az üzlete. 

De hát ők csak segíteni akarnak, maximum nem veszel tőlük semmit

A fő kérdés az, hogy valóban veszélyes-e ez a jelenség, vagy a mindenki azt csinál, amit akar, úgy boldogul, ahogyan tud, és abban hisz, amiben akar elvet követve, tulajdonképpen nem igazán köthetünk bele. Rick Alan Ross szektákat tanulmányoz, és azt mondja, hogy nagyon hasonló panaszokat kap a szekták és az MLM-cégek közeléből. Családokat, kapcsolatokat rombolnak, anyagilag tönkreteszik az embert, és összességében nagy károkat okoznak. Ross az elmúlt években több mint 500 embernek segített kilépni szektákból, és egyre több ügyfele van az MLM világából. Olyannyira, hogy a Cults Inside Out (Szekták kívülről) című könyvében külön fejezetet szentelt az Amway áldozatainak, de nem ez az egyetlen MLM-cég, amelybe itthon is belefuthatsz. Sőt, az igazság az, hogy gyakorlatilag bármiből lehet MLM-értékesítési hálózatot létrehozni. 

A hálózatos értékesítés egy mély verem is lehet
A hálózatos értékesítés egy mély verem is lehetShutterstock

Sok a párhuzam a szekta és az MLM-cégek működésében

Robert Jay Lifton pszichiáter három fő jellemvonását vázolta fel a szektáknak, melyek Ross szerint teljesen megállják a helyüket, ha MLM-cégek működési struktúrájába építjük bele. 

  1. Van egy karizmatikus vezetőjük, akit imádnak és tisztelnek. Ki milyen szinten van a szervezetben, úgy változik a szerepe is. A mentor, aki az ő sikeréért is küzd, Már beteljesítette a nagy álmot, vagy a piramis csúcsán csücsülő vezető, aki felépített egy sikeres szervezetet, jobbá tette az emberek életét, és sikeresebb, mint bárki. 
  2. A kényszerített meggyőződés vagy a gondolatok újraformálása. Ennek az a lényege, hogy a csoport minden tagja azonos véleményen legyen, ugyanazt gondolja, és elkülönüljenek azoktól, akik nem osztják a nézeteiket. Több módszere is van, de a „Milyen barát az, aki nem szeretné a sikeredet?!”, vagy a „Ne foglalkozz a kétkedőkkel, bennünk igazi támogatókra találtál, akikre mindig számíthatsz!” frázisok általában előkelő helyet foglalnak el.
  3. A csoporttagokat a vezetőjük szexuálisan, gazdaságilag vagy érzelmileg kizsákmányolja. Az anyagilag nem biztos lábon álló embereknek a világot ígérik. Ebbe igen, egy kicsit kell invesztálni az elején, de milyen üzlet az, amibe ne kellene. Ígéret, ami szerint a kemény munka néhány hónap alatt meghozza majd a gyümölcsét, anyagi biztonságot, kötetlen munkaidőt és gyakorlatilag végtelen lehetőséget ad arra, hogy a gyerekeddel legyél. Csak éppen ehhez a legtöbb esetben nem elég embereket megkeresni, hogy eladj nekik bármit, hanem magad alá be is kell szervezni őket, és a te kemény munkádból van jövedelme a vezetődnek, neked pedig abból, ha sikerül olyan embereket beszervezned magad alá, akik szintén keményen dolgoznak, de te lefölözheted a hasznodat. 

De mit lehet tenni, amennyiben szeretnél kimenekíteni valakit? 

Nem kell mindenkit megmenteni csak azért, mert MLM-termékeket árul. Sőt, nem is mondja senki, hogy az a műanyag edény nem lesz 10 év múlva is jó kis műanyag edény, még ha abból az árból vehettél volna egy nem műanyagot is. Viszont sok esetben a családtól való teljes elfordulást, a barátok elvesztését, az emberi kapcsolatok leépülését jelenti egy szervezethez csatlakozás, arról nem is beszélve, hogy nem biztos, hogy anyagilag valóban megéri, vagy a munkahelyét is veszélyeztetheti, ha ott is megpróbál potenciális ügyfeleket toborozni az illető. Viszont nem is olyan egyszerű kilépni, mint egy munkahelyről, hiszen az érzelmi zsarolás (emberek, családok sorsa függ tőled, mások várják a segítséged) mellett széles a repertoár, hogy ne legyen olyan könnyű kilépni. 

Ne vásárolj tőle, ne lépj be a csoportjába

A Botwatch nevű, egyébként MLM-ellenes csoportban azt tanácsolják, hogy ne vásárolj, ne lépj be a csoportjába, mert persze segíteni akarsz neki, de ezzel csak erősíted benne a hitet, hogy ez valóban működhet. Mikor egy új ember belép egy ilyen csoportba, akkor bármilyen bevétele az eladásból és az új tagok toborzásából lehet, az őt szerető emberek pedig szinte kötelességüknek érzik támogatni az új üzletét, és segíteni vásárlással, vagy azzal, ha ők is belépnek a szervezetbe az ismerős alá. Ha van egy-két eladásuk, úgy érzik, hogy ez működhet, és ettől még többet fognak beleinvesztálni. Vagy újabb és újabb termékeket rendelnek, vagy a rokonokat, barátokat zaklatják, hogy rendeljen a másik mellé még ezt vagy azt is. Ez pedig nagyon gyorsan kínossá teszi az egész kapcsolatot. Ha ezek az első eladások nem esnek be, akkor sokkal valószínűbb, hogy hamar megunja az egészet, még mielőtt túl mélyen beszippantaná ez a világ. 

Légy pozitív!

Mikor azt látod, hogy egy barátod egyre mélyebbre süllyed ebben a világban, és kedved lenne megrázni és üvöltözni vele, meg tanmeséket mondani arról, hogyan is működik a piramisjáték, jusson eszedbe, hogy szakértők szerint ez a legrosszabb taktika. Ahogyan a szektákban, úgy ezekben a szervezetekben is átlagosnál erősebb a pozitív gondolkodás kultúrája, és azt mondják, hogy minden negatív gondolatot ki kell zárni. Mert azt is elmondják már az első adandó alkalommal, hogy majd jönnek azok az emberek, lesznek olyan ismerősök, barátok, akár családtagok is, akiktől negatív kritikákat kap, és nem hisznek benne. Le akarják beszélni az álmaikról, sőt felhozhatnak olyan, akár bírósági határozattal alátámasztott vádakat, hogy a termékek nem is olyan jó minőségűek, hogy többször kerül a cég gazdasági bűncselekménybe, vagy hogy a vezetője, aki azt állítja, hogy az ő termékei az ebolát és a rákot is gyógyítják, a feleségével arra jutott, hogy egy örvénymedencében kell megszületni a kislányuknak, aki bele is fulladt, ebbe a bizonyos medencébe.

Szóval, akik ilyenekkel állnak elő, azok hazudnak, és mérgező a kapcsolat velük, ezért jobb is ha megszüntetnek velük minden kommunikációt. „Ha egy ember azt mondja, hogy ez hülyeség, ők hoznak öt másikat, akik azt mondják, hogy ignorálja ezeket, és felhoznak kamu sztorikat emberekről, akik megcsinálták a kétkedők nyomása ellenére is” – mondja Sasha Zazzi, aki szintén az MLM-csoportokat tanulmányozza és bírálja podcastjaiban. Azt tanácsolják, inkább kérdezz arról, hogy mennyit dolgozik, mi a cég missziója. Ha konfrontálódsz vele, és ő elzárkózik ezután a kommunikációtól veled, akkor hamarosan azt veheted észre, hogy nem maradtak mellette a régi barátok, és már csak MLM-munkatársak veszik körül. 

Azt meg kell hagyni, hogy pozitív gondolkodásban nagyon erősek
Azt meg kell hagyni, hogy pozitív gondolkodásban nagyon erősekShutterstock

Derítsd ki vele, hogy tényleg jó üzlet-e

Sokszor összekeverik az emberek a forgalom, bevétel és profit jelentését, és csak akkor válik egyértelművé, hogy elég nagy mínuszban vannak, amikor elkezdik összeírni a kiadásaikat és bevételeiket. Egy ilyen szervezetből kilépett ember szerint a legnagyobb segítség az lehet, ha egy sima táblázatban elkezditek összeírni az ismerősöddel a kiadásait és bevételeit, meg persze az adókat és járulékos költségeket is, melyeket be kell fizetni. Számoljátok bele azt, amit a termékekre költött, és az olyan kiadásokat is, mint mikor valamilyen konferenciára vagy előadásra ment. Az érintettek azt mesélték, hogy mikor látták, hogyan tűnt el a pénzük a papíron, úgy nyílt fel a szemük, hogy ezt be kell fejezniük. 

Avatkozz közbe

Ez az egész egy mellékállásnak indul, és végül is mindenkinek az a hobbija, amit szeretne, de egy tanulmány arra világít rá, hogy ezeknek az embereknek a felét kirakják a teljes munkaidős állásából egy éven belül. Ha egy közeli barátról vagy családtagról van szó, és végig kell nézned, ahogy egyre mélyebbre szippantja ez a világ, akkor nem lehet megállni, hogy ne avatkozz be. „Az MLM olyan addiktív tud lenni, mint a szerencsejáték. Ráadásul itt folyamatosan azt hallod, hogy pénzt kell beleraknod, hogy aztán pénzt is vehess ki belőle, és már csak néhány hónapra vagy az eszetlen nagy sikertől” – mondja Zazzi. A szektákkal is foglalkozó Ross pedig azt mondja, hogy gyakran látja, amint családok roppannak bele abba, hogy valaki bekerül egy ilyen MLM-szervezetbe. És van úgy, hogy nem elég a kedves támogató kérdéssor, meg a pozitív gondolkodásmód. „Olyan feleségek és férjek hívnak, akik frissen szembesültek azzal, hogy párjuk a közös számlát lecsapolta, a garázsban pedig hegyekben állnak az eladatlan árucikkek, és már rá sem ismernek életük párjára” – hangsúlyozza, és ilyenkor mindig a közbeavatkozást javasolja.

A módszere szerint először a másik félnek mélyre kell ásnia magát az agymosás és a gondolatirányítás témakörében, hogy tudják és értsék, mi is történik a párjukkal, hogyan hatnak rá az emberek a csoportjában. Ha ez megvan, akkor maximum négy, nagyon közel álló embert érdemes összehívni, mint mondjuk a szülők, testvérek, közeli barátok, akiknek az is a feladata lesz, hogy ne engedjék egészen egyszerűen kisétálni ebből a szituációból az embert, aki miatt összegyűltek. Nála egyébként legyen szó szektásokról vagy MLM-dolgozókról, egy ilyen beavatkozás több napos dolog, ami alatt nem léphetnek kapcsolatba a szervezethez tartozó kollégákkal, miközben elkezdik elmagyarázni nagyon részletesen és nagyon érthetően az MLM buktatóit, az alapvető hibákat a struktúrában, illetve a szervezet és a szekták közti hasonlóságokat.

A könyvében egy Amway-ügynökről ír, aki mint mondta, sírásban tört ki, mikor rájött, hogy addig mosták az agyát, amíg el nem hitte az ígéreteket. Persze ez sem működik mindig, minden olyan emberre, aki rájön, hogy eddig egy másik valóságban hitt. Akad olyan, aki továbbra is szentül hisz azoknak az embereknek, akiket csak néhány hónapja, legfeljebb éve ismer, és üzleti kapcsolatban állnak, mintsem azoknak, akik évek óta mellette állnak, még ha nem is hazudnak az arcába. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek