A hazai élelmiszer szuper, csak nem kell

A magyar élelmiszerek kifejezetten finomak a megkérdezett vásárlók elsöprő többsége szerint, ám csak a harmaduk keresi tudatosan a hazait.

Neked mennyire fontos az, hogy magyar élelmiszert vásárolj? Ezt  kérdést tette fel az Ipsos a Médiaunió megbízásából, hogy egy reprezentatív kutatás keretein belül kiderüljön, mennyire részesítsék előnyben a magyarok a hazai termékeket. 

Abban mindenki egyetért, hogy a magyar élelmiszer jó

A magyar fogyasztók szinte kivétel nélkül egyetértettek azokkal az állításokkal, hogy a magyar élelmiszerek ízletesek, régre nyúló hagyománnyal bírnak, jó minőségűek és eredetük megbízható. A jó ár-érték arány tekintetében jobban megoszlanak a vélemények, de még így is a magyarok négyötödének álláspontja ez. Habár 95 százalék állította, hogy szívesen vesz magyar élelmiszert, a gyakorlatban csupán 31 százalék törekszik arra, hogy minél több hazai terméket vásároljon, és ez  is elsősorban a magas státuszú fogyasztókra jellemző. 

Szeretjük, de nem keressük a hazait.
Szeretjük, de nem keressük a hazait.Fotó: Shutterstock

Ár alapján vásárolunk

A válaszadók közel kétharmada, egészen pontosan 72 százaléka számára az ár a legfontosabb tényező. Ez az arány a Kelet-magyarországi községekben élő vásárlók közt a legmagasabb (80 százalék), és a budapestiek számára a legkevésbé fontos, de még itt is a megkérdezettek 60 százaléka mondta azt, hogy ez döntő tényező a vásárlásai során.

A második legfontosabb vásárlási tényező a minőség lett, ami a válaszadók több mint a fele, különösen a 30-49 éves korosztály számára fontos (57%), de a legfeljebb 8 általánost végzettek körében ez csupán a vásárlók 36%-át befolyásolja. A kutatás rávilágított arra is, hogy bár a válaszadók mindössze egyötöde nézi meg a termék származási helyét, a vásárlók közel egyharmada kifejezetten törekszik a magyar termékek választására, viszont majdnem ugyanennyien egyáltalán nem tartják fontosnak, hogy hazai élelmiszert vegyenek. Az is kiderült, hogy a többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.

A hazai zöldségeket és gyümölcsöket keresik a legtöbben

A vásárlók 86 százaléka magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, de hasonlóan magas arányban választanak hazai húst és felvágottat (76 százalék), valamint tejterméket és tojást (73 százalék). Kisebb mértékben, de van kereslet ugyanakkor az olyan hazai száraz áruk iránt is, mint a liszt, cukor, tészta, emellett pedig a magyarok harmada üdítő, ásványvíz, fűszerek, margarin, olaj, zsír, illetve lekvár és méz vásárlása során is keresi a magyar termékeket.

De honnan is tudod pontosan, hogy mi a hazai?

Erről nem olyan régen beszélgettünk Szöllősi Rékával, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének ügyvezető igazgatójával, aki elmondta, hogy bár nincs egyszerű dolga a vásárlóknak, de nem is lehetetlen meggyőződni arról, hogy hazai élelmiszert vásárol-e az ember, nemcsak azért mert az finomabb és jobb, hanem mert azzal egy helyi vállalkozást segítesz. 

Blogmustra