Így számold ki egyszerűen, hogy mennyi kávé tudna ébren tartani

Az amerikai hadsereg katonái számára már elérhető az ideális mennyiségű koffeinbevitelt kiszámoló módszer.

Az esti műszakban dolgozó alkalmazottak és a sokszor rendkívül hosszú ideig ébren lévő katonák dolgát megkönnyítő algoritmus pontos működéséhez egyelőre az éberségi szintet meghatározó tesztekre is szükség van, a hadsereg újítása azonban hamarosan a civilek számára is elérhetővé válhat – írja a Techlinkcenter.

Éberség és álmatlanság

A központi idegrendszert stimuláló koffein nem véletlenül vált a világ legelterjedtebb pszichoaktív drogjává. Az éberség és a jobb koncentrálóképesség mellett azonban az álmatlanság és az időnként túlzásba eső kávéfogyasztók által jól ismert, leginkább talán a „zizegés” szóval körülírható idegesség is gyakori vendég a koffeinfüggők körében, különösen, ha négy csészénél is több kávét fogyasztanak egy nap.

shutterstock 400789120

„Na még egyet?”

Az új algoritmus talán az amerikai katonák körében rendkívül gyakori alvásproblémákon is képes lehet segíteni a kutatók szerint. A koffein precíz és az eddigieknél jóval hatékonyabb adagolása révén bizonyos esetekben 64 százalékkal is éberebbé váltak ugyanis a tesztek résztvevői, méghozzá úgy, hogy ugyanannyi koffeint fogyasztottak, mint azelőtt. Fordítva is működik persze a dolog, jóval kevesebb koffein fogyasztása is elégnek bizonyult ahhoz, hogy reprodukálják az azelőtt több mint kétszer annyi kávé elfogyasztása révén elért éberségi szintet.

A „Na még egyet?” - módszernél jóval pontosabb algoritmus egyelőre egy egyszerűsített alkalmazás formájában  érhető csak el. Az alvásminták, a koffeinbevitel és az éberségre vonatkozó tesztek segítségével létrehozott ütemterv lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy úgy időzítsék a koffeinbevitelt, hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból.