Egy bevásárlás látszólag kevés hibalehetőséget tartogat. Írsz egy bevásárlólistát, elmész a boltba, összeválogatod, ami kell, fizetsz a kasszánál, végül hazaviszed a zsákmányt. De ez csak gondolatban ilyen egyszerű, mert amint bámészkodni kezdesz, az impulzusalapú vásárlás veszélye folyamatosan ott lohol a nyomodban. Főleg úgy, hogy a multik minden lehetséges eszközt igyekeznek bevetni, hogy tudat alatt befolyásolhassanak.
Semmi sem véletlen
A Daily Meal szerint egy tipikus szupermarket elrendezése csak első ránézésére nélkülözi az észszerűséget, a káosz függönye mögött nagyon is tudatos tervezés rejlik. Az áruk, amiket látsz, mind okkal kerülnek oda, ahol vannak. Az olajozottan működő gépezet pedig csak egyetlen célt szolgál: hogy a lehető legtöbb pénzt gombolják le rólad, lehetőleg anélkül, hogy felfognád. Persze, senki nem tart fegyvert a fejedhez, hogy vásárolj, és nyilván, az összes szupermarketet sem lehet egy lapon emlegetni, de a te érdeked is, hogy megismerd azokat a jellemző trükköket, amelyekkel manipulálni próbálhatnak.
1. Ingerekkel bombáznak
Feltűnt, hogy a szupermarketek bejáratánál virágok és pékáruk színes-szagos kavalkádja fogad? Ezzel azt akarják elérni, hogy a boltba lépve egyből kellemes ingerek érjenek. Pontosabban vásárlásra ösztönző ingerek. Az alattomosan lecsapó péksütiillat például éhségérzetet válthat ki. Márpedig minél éhesebb vagy, annál szívesebben fogsz költekezni. Mivel az érkezésedkor már eleve nyitott vagy rá, hogy vágyaidnak utat engedve a seggére verj némi pénznek, a szupermarketek a legnyereségesebb termékeket is az ajtó közelében tartják.
2. Papírzacskót adnak a kenyérhez
A papírzacskó abból a szempontól tényleg szuper, hogy nem terheled vele a környezet, de ha hozzátesszük, hogy hamarabb kiszárad benne a kenyér, rögtön kevésbé tűnik annak. Ami neked hátrány, az a szupermarketnek előny, hiszem így hamarosan kénytelen leszel visszatérni egy friss vekniért.
3. Egymás mellé rakják, ami összeillik
Ha mondjuk, nachosért kerekedsz fel, nem kell attól tartanod, hogy megfeledkezel a salsa szószról, mert az összeillő élelmiszereket egymás mellé pakolják ki a polcra, hogy ha megveszed az egyiket, akkor a másikat se hagyd ott.
4. Megtévesztenek az akciókkal
Oké, nem minden akció kamu, de van, ami igen. A Daily Meal szerint a kuponok kedvezményes ára néha semmivel sem alacsonyabb annál, mint amennyiért a hétköznapokban adják a termékeket. A sok tételes akciókkal szintén be lehet fürödni. Amikor azt látod, hogy 10 doboznyi akármit egy kerek, de számodra semmitmondó összeggel hirdetnek, a biztonság kedvéért nézd meg az egységárat, mert lehet, hogy más kiszerelésben olcsóbb lenne a termék.
5. Gondoskodnak róla, hogy belebotolj a nasikba
A sorok végén lévő polcok stratégiai jelentőséggel bírnak. A gyártók egy halom pénzt fizethetnek azért, hogy itt helyezhessék el áruikat – rendszerint nasikat, üdítőket és söröket, vagyis csupa olyan terméket, ami pillanatnyi gyengeséged kihasználva kiválthat egy impulzusalapú vásárlást.
6. Drágábban adják, ami elő van készítve
Egy előkészített élelmiszer, mint amilyen a reszelt sajt vagy a pácolt csirkemell, arányaiban jócskán drágább, mint az az alaptermék, ami ugyanúgy fellelhető a kínálatban. Hacsak nem a kényelem a fő vezérelv, netán spórolni szeretnél, ne adj ki pénzt olyasmiért, amit te magad is gyorsan megcsinálhatsz.
7. Hagyják, hogy elvessz
Érezted már úgy, mintha nem is szupermarketben, hanem labirintusban bolyonganál? Volt, hogy segítséget kellett kérned, mert hosszas keresés árán sem találtál egy terméket? Nem a tájékozódási képességeid hagytak cserben! Egyes boltok elrendezése szándékosan kényszerít rá, hogy felesleges köröket fuss, hátha közben megtetszik még valami, aminek nem tudsz ellenállni. Ez indokolja azt az anomáliát is, amikor a végtelenül hosszan futó sorok között alig lehet átjárni.
8. Kóstolóval kínálnak
Itt viszonylag könnyű átlátni a szitán. A játék arra megy ki, hogy vegyél a kínálgatott termékből. Ha nem veszed meg, az sem baj, hiszen ennyivel is tovább időzöl a boltban, és.. Nem mondjuk el újra.
9. A drágábbat tolják az arcodba
Mivel a vásárlók elsősorban szemmagasságban pásztázzák a polcokat, a legdrágább termékeket gyakran ide rakják ki, a többit meg elosztják felülre és alulra. Van, ahol a gyerekre is „vadásznak”: ami felkeltheti a figyelmüket, azt az alsó polcokra rakják.
10. Túlméretezik a bevásárlókocsit
Jó, egy hétvégi nagybevásárlásnál nem hátrány, hogy hatalmas a bevásárlókocsi. De amikor csak két kifliért esel be egy szupermarketbe, a pénztárhoz vezető sorhoz közeledve egyre hülyébben érezheted magad a kosaradban tátongó űr miatt, ami arra késztethet, hogy engedj a vásárlás kísértésének.
11. Zenével lassítanak
A szupermarketek hangszóróiból általában lassabb számok és régi slágerek szólnak. Azért, hogy te is kellően belassulj és átszellemülj a vásárláshoz.
12. Vonzóbbá teszik a gyümölcsöket
És a zöldségeket is. Egy harmatos alma látványa mindenki számára vonzó, de amit a szupermarketben látsz, az nem azért van, mert pár órával előtte szedték le az erdőben. Túlnyomó részt inkább azért, mert egy dolgozó vízpermettel spriccelte le, hogy frissnek és üdének látsszon.
13. Frissként adják el a fagyasztott halat
Az ízlésesen elrendezett és látványos hűtőpult nem feltétlenül jelent garanciát az áru frissességére. Előfordulhat, hogy a vacsihoz kiszemelt lazac nagyjából ugyanaz, mint amit a mirelit hűtőből vihetnél haza (nagyságrendekkel olcsóbban), és csak abban a tekintetben friss, hogy nemrég olvasztották ki.
14. A pénztárnál is megkísértenek
Ha eddig a pontig erős is tudtál maradni, a kasszánál még vár rád egy végső erőpróba: amíg rád kerül a sor, színes magazinok, cukorkák, rágógumik és kütyük néznek farkasszemet veled a szemközti polcokról. Ha viszont az utolsó pillanatban meggondolnád magad, és mégsem akarnál megvenni valamit, sem hely, sem mód nincs arra, hogy megszabadulj tőle. Legfeljebb, ha kivárod a végét és szólsz a pénztárosnak.