Elég csak a boltban balhézni, vagy azonnal hívni kell a hatóságokat is?

A minap az internetet körbejárta a hír, miszerint többen is penészt találtak a Schobert Norbert nevével fémjelzett Update édesítőben. A folyékony édesítőszer még bőven a lejárati időn belül volt, viszont a bejegyzések szerint többeknél egy tengeri szörnyre emlékeztető élőlény kezdett benne fejlődni. Az érintettek a kellemetlenség miatt a vásárlók könyve helyett a Facebookon kezdtek panaszposztokat írni, ami már a cukor legnagyobb ősellenségénél is kiverte a biztosítékot, így egy videóban hívta fel a figyelmet arra, hogy talán nem ez a legjobb fórum erre, és mondandójának ebben a részében igazat is adnunk neki. Szóval nézzük, mi ilyenkor a helyes megoldás. 

A videóban Schobert arra helyezi a hangsúlyt, hogy a minőségi hiba az teljesen természetes dolog, csak az nem hibázik, aki nem dolgozik, nem ez az első, és nem is az utolsó ilyen eset. Ez részben igaz, viszont az összes minőségbiztosítási folyamat, és a gyártó akár saját hatáskörében bevezetett minőségellenőrzési irányelvei ezt a számot eléggé le tudják redukálni. Elég csak belegondolni, hogy mondjuk a gyógyszeripar vagy az autógyártás milyen nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a lehető legbiztonságosabb termékeket állítsa elő, de mi is számtalanszor írtunk már olyan élelmiszerekről, aminél miután kiderült a gyártási hiba, azonnal visszahívták az összes terméket a boltokból. Rosszabb esetben azért, mert a hatóság ezt rendelte el, jobb esetben pedig a gyártó intézkedett saját felelősségére, ha például megszaporodtak a bejelentések. 

Mit kell tennem, ha minőségbeli kifogásom van? 

A legrosszabb, amit tehetsz ha a Facebookon írod ki magadból. Ezzel ugyanis érdemben nem oldódik meg a probléma, hiszen nem kapod vissza a termék árát, nem kapsz újat és a gyártó vagy forgalmazó sem tud és nem is köteles tenni semmit, hogy legközelebb elkerülje a hibát. Vagyis hiába látod, hogy mások is ezzel a problémával szembesülnek, a forgalmazót csak a saját lelkiismerete kötelezi arra, hogy bármilyen vizsgálatot elindítson, a hír pedig el sem jut azokhoz a hivatalos szervekhez, akik érdemben tudnának foglalkozni a problémával.

shutterstock 198168377

Ha a boltban látsz olyan húst vagy gyümölcsöt, ami szemmel láthatóan penészes vagy romlott, azt jelezd ott helyben. Bár a boltnak kötelessége folyamatosan ellenőrizni a termékeket, elképzelhető, hogy valami elkerüli a figyelmüket, vagy egy figyelmetlen vásárlónak a kekszeknél jut eszébe, hogy mégsem kell csirkecombot vennie, és ott helyben meg is szabadul a kosara felesleges tartalmától, amivel hűtés nélkül viszonylag hamar elbánik a természet. 

Ha otthon szembesülsz azzal, hogy a sértetlen csomagolás alatt penészes lett a felvágott, vagy romlott a tej, akkor első körben panaszt tehetsz a vásárlás helyén.  "Az áru értékének visszatérítésére akkor van lehetőség, ha a vásárló a vásárlás helyén szóban vagy írásban tesz panaszbejelentést, melyet a forgalmazó köteles kivizsgálni a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény alapján " - írja megkeresésünkre a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, akik azt írták, hogy felelős fogyasztóként helyes magatartás, ha azonnal, az érintett kereskedelmi egységben jelezzük a problémát, hiszen az élelmiszer-vállalkozó saját hatáskörben is intézkedhet.

Jelezheted a Nébih felé is a problémát!

Ha úgy gondolod, hogy közvetlenül a Nébihnek szeretnéd jelezni a problémát, ezt is megteheted. "A fogyasztóktól, esetenként civil szervezetektől vagy más hatóságtól a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz (Nébih) érkező, a forgalmazott élelmiszerek biztonságosságát, illetve minőségét érintő bejelentést hatóságunk közérdekű bejelentésnek tekinti és ennek megfelelően kezeli. A közérdekű bejelentések ügyében minden esetben hatósági ellenőrzésre kerül sor" - írta megkeresésünkre a Nébih. A hivatal ingyenesen hívható zöld számot működtet (06/80/263-244, illetve 06-80/a nebih), ami a nap 24 órájában hívható. Androidos mobiltelefonra pedig ingyenes applikáció tölthető le, ezen keresztül is lehet bejelentést tenni.

Hogyan bizonyítom telefonban, hogy savanyú a tej? 

Minél több adatot adsz meg, annál hatékonyabban és célzottabban tudnak intézkedni a hivatal munkatársai, ezért a következőket érdemes mellékelni a bejelentéshez:

  • vásárlás helye (üzlet megnevezése, címe), ideje;
  • élelmiszer pontos megnevezése;
  • gyártó/forgalmazó megnevezése;
  • termék gyártási száma (csomagolt áruknál);
  • termék fogyaszthatósági/minőség-megőrzési ideje (csomagolt áruknál).
  • lehetőség szerint fénykép.

Amennyiben a bejelentés kereskedelmi létesítményben vásárolt termékre vonatkozik, minden esetben mérlegelni kell, hogy a tapasztalt elváltozás, kifogás keletkezhetett-e a forgalmazó helyen vagy egyértelműen az előállítóra vezethető vissza. Ennek eldöntése sok esetben nem egyszerű feladat. Ha laboratóriumi vizsgálatra van szükség, hatósági mintavételre is sor kerül.

shutterstock 288159308

Honnan tudom, mi lett az eredmény? 

"A bejelentések kivizsgálásról a bejelentők – amennyiben hozzájárulnak nevük és elérhetőségük rögzítéséhez – minden esetben tájékoztatást kapnak" - mondta a Nébih. Nem kell aggódni, mindezt nem úgy, hogy a határozatot megküldik nekünk és az érintett cégnek úgy, hogy pontosan látja a másik fél, hogy kitől is érkezett a bejelentés, ugyanis a közérdekű bejelentő személyes adatai (a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény értelmében) az ő egyértelmű előzetes hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra. Persze ha nagyon nem bírod ki, a Facebookon is hőböröghetsz egy sort, de eközben mindenképpen intézd hivatalosan is az ügyet, aztán legfeljebb arról is írsz majd egy sort a közösségi oldalon, hogy milyen eredménnyel jártál. 

Mustra