A játékokra költött összegek csökkentek, a vásárlási időszak lerövidült, derül ki a Formatex Kft. közleményéből. Úgy tűnik viszont, hogy a tradicionális játékok szerepe újra felértékelődik az idényjellegűekkel szemben. Magyarországon a játékpiac forgalomcsökkenése 15-25%-osra becsülhető, piaci szereplőnként eltérő mértékben, de mindenképpen csökkentek az eladások az elmúlt két évben.
A játékforgalmazó cég tapasztalatai szerint az utóbbi években a családok egyre kevesebbet költenek játékra karácsonykor. A válság előtti időszakhoz képest az árpontok megfeleződtek: míg korábban a 20 ezer forint fölötti játék számított drágának, ma már a 10-12 ezer forint feletti játékot is annak tekintik a vásárlók. Jelenleg az 5-7 ezer forint közötti darabok a legkelendőbbek.
A Formatex tulajdonosa, Borhi János szerint ugyanakkor a magyar szülők számára továbbra is fontos, hogy gyerekeiknek megvehessék a kívánt játékot, ebből a szempontból a játékszektor a válság ellenére is talán szerencsésebb helyzetben van más ágazatokhoz képest. További sajátosság, hogy márkahűek maradtak a vásárlók. A bizonytalan gazdasági környezetben a szülők sokkal szívesebben nyúlnak olyan játékhoz, ahol a márkanév és a minőség biztosan jó választást jelent. A vásárlók próbálnak olyan játékokat vásárolni a gyerekeiknek, amelyek időtállóak, segítik a készségfejlesztést, és összességében értéket közvetítenek.
A hagyományos játékok piacán kétféle sikertermék van. Egyrészt népszerűek az aktuálisan divatos, gyűjthető-cserélhető játéktípusok, vagy az egy konkrét sorozathoz illetve mesehőshöz/akcióhőshöz kapcsolódó játékok. Ezek rövidebb ideig tartják ébren a gyerekek érdeklődését, de egy adott időszakban nagy forgalmat biztosítanak. Kelendőek továbbá azok az „örökzöld“ játékok is, amelyek valódi játékélményt jelentenek, fejlesztik a gyerekek képességeit, vagy közös játékra adnak lehetőséget a családban. Ezeket a szülők is nagyon szeretik, és előszeretettel vásárolják. Ilyenek az építőjátékok, szerepjátékra alkalmas babák illetve babaházak, valamint a társasjátékok.
Borhi János szerint a vásárlások időzítése is megváltozott. Az éves forgalom közel 70%-át változatlanul a szeptember-december közötti időszakban érik el a forgalmazók. Ugyanakkor korábban szeptembertől novemberig fokozatosan nőttek az eladások, a csúcs pedig a karácsony előtti négy hétben volt tapasztalható.
Az idei évben ehhez képest az októberi eladások a vártnál magasabbak lettek. Ez azt mutatja, hogy a tudatosabb szülők egy csoportja előre kigondolja és bebiztosítja a karácsonyi ajándékot. Az idei, novemberi eladások pedig a vártnál alacsonyabbak voltak, így az elmaradt forgalmat a decemberi két-három hétvége alatt lehet pótolni, és a játékboltokban illetve a webáruházakban az utolsó napokban nagy dömpingre lehet számítani. A családok egy jó része tehát kivár, hátha az akciós ajánlatok között találnak megfelelőt, és így jelentős összeget spórolhatnak.