Elbutít, ha így használod az AI-t: a memóriádra is hatással lehet

Egy nő aggódó arccal nézi a laptop monitorát az otthonában
Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A legújabb kutatások szerint a mesterséges intelligencia túlzott és kritika nélküli használata csökkenti az agyi aktivitást és negatívan hat a memóriára. A Cambridge-ben végzett kísérletek rávilágítottak arra, hogy a feladatok mesterséges intelligenciával történő megoldása hosszú távon a mentális képességeink leépüléséhez vezethet.

A legnagyobb problémát a mesterséges intelligenciával kapcsolatban a kényelem jelenti, hiszen az agyunk természeténél fogva keresi a könnyítéseket és a ChatGPT-hez hasonló nagy nyelvi modellek (LLM) szinte tálcán kínálják a megoldásokat. A kutatócsoport megfigyelte, hogy az egyetemi hallgatók egyre gyakrabban adnak le gépiesen hangzó, „lélektelen” esszéket, miközben az órákon már a legegyszerűbb információk felidézése is nehézséget okoz számukra.

Csak rövid ideig tehermentesít az AI

Ez az úgynevezett „kognitív tehermentesítés” folyamata, vagyis amikor a gondolkodást szoftverekre bízzuk, így saját elménk egy idő után egyszerűen ellustul. A kutatás során végzett EEG-vizsgálatok megdöbbentő eredményeket hoztak:

Idézőjel ikon

a ChatGPT-t használó diákok agyi aktivitása akár 55%-kal is visszaesett azokéhoz képest, akik önállóan dolgoztak.

Míg a saját kutatást végző hallgatók agya szinte „lángolt” a kreativitástól és az információfeldolgozástól, az AI-t használó csoportnál az agy kritikus területei alig mutattak életjeleket. Sőt, az AI használók később saját írásuk tartalmára sem emlékeztek, mivel nem alakult ki bennük a szerzőség és a mélyebb megértés élménye sem.

A nagy nyelvi modellek, vagyis az AI gyakori használata teljesen leveszi a gondolkodás terhét a vállunkról
Fotó: hapabapa / Getty Images Hungary

Az agyunk is megváltozik

A szakértők szerint a mesterséges intelligencia nem csupán a kreativitásunkat öli ki belőlünk, hanem hosszú távon az egészségünkre is hatással van. Vivienne Ming neurológus szerint

Idézőjel ikon

a gyenge agyi hullámtevékenység összefüggésbe hozható az időskori kognitív hanyatlással és a demencia kockázatának növekedésével.

Hasonló jelenséget figyeltek meg azoknál az orvosoknál is, akik hónapokon át a mesterséges intelligenciára támaszkodtak a diagnosztizálások során: később a segédeszköz nélkül már sokkal nehezebben vették észre a daganatos elváltozásokat, mint a mesterséges intelligencia használata előtt.

A megoldás nem az AI teljes elutasítása, hanem a mesterséges intelligencia megértése: a technológia nem helyettesítheti az embert, hanem eszközként kell, hogy funkcionáljon.

A szakemberek azt javasolják, hogy először mindig saját kútfőből építsük fel tudásunkat, és az algoritmusokat csak finomhangolásra vagy érveink tesztelésére használjuk. Ha meg akarjuk őrizni szellemi frissességünket, tudatosan keresnünk kell a nehézségeket ahelyett, hogy hagynánk, hogy az algoritmusok gondolkodjanak helyettünk.

Kapcsolódó: a magyar gyerekek hamarabb írnak az AI-chatbotoknak, mint saját barátaiknak.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Pásztor Liliána
Pásztor Liliána
Újságíró, szerkesztő
Pásztor Liliána a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció és média szakos hallgatója. 2024-ben csatlakozott a Dívány szerkesztőségéhez.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?

Testem

Ez történik valójában a bélflóráddal, ha kefirt iszol

Az utóbbi években ismét az érdeklődés középpontjába került az ősi, kaukázusi fermentált ital, a kefir. Bár sokan csak egy egyszerű tejtermékként tekintenek rá, a benne zajló különleges, kettős erjedés miatt valójában a bélflóránk egyik legfőbb támogatója.