Ez a finomság hasznosabb a szívednek, mint a gyümölcsök és zöldségek

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Az élelmiszerekből, például zöldségekből és gabonákból származó rostok fontosak az emésztés, az anyagcsere szempontjából, és akkor is, ha szép kort szeretnénk megélni. Egy tanulmány szerint mind közül a teljes kiőrlésű kenyérből származó rostok a legjobbak, mert azok sokkal hatékonyabbak lehetnek a szívbetegségek kockázatának csökkentésében, mint a gyümölcsök és zöldségek.

Egy új kutatás szerint a teljes kiőrlésű rostok fogyasztása egyedülálló előnyökkel járhat a szív egészségére nézve más élelmiszerekhez képest.

A rostforrások, például a barna kenyér, a korpa és a gabonafélék, segíthetnek csökkenteni a gyulladást és a szívbetegségek kockázatát. Az elegendő rost fogyasztása fontos az egészség szempontjából, de egyes rostforrások egészségesebbek lehetnek a szív számára, mint mások – mutat rá egy új kutatás. 

A teljes kiőrlésű gabonából származó rostok ráadásul csökkenthetik a gyulladást és azok kialakulásának kockázatát, sokkal inkább, mint a gyümölcsökből és zöldségekből származó rost, a JAMA Network Open március 31-én megjelent tanulmánya szerint.

Ez a finomság minden életkorban hasznos
Fotó: Hollie Fernando / Getty Images Hungary

Számos egyetem kutatói, köztük a Harvard Chan Közegészségügyi Iskola és a Columbia Egyetem 4125 65 éves és idősebb felnőtt adatait vizsgálták meg körülbelül 25 éves követés során. A kutatók összehasonlították a rostbevitel mértékét a vérben lévő gyulladás markereivel és a résztvevők szívbetegségeinek időbeli gyakoriságával. 

A kutatók végül úgy találták, hogy a magas rostfogyasztás kevesebb gyulladásos markerrel és a szívbetegség alacsonyabb kockázatával jár együtt, ami nem volt meglepő. Korábbi kutatások azt sugallták, hogy az elegendő rostbevitel javítja a bélrendszer egészségét, szabályozza a vércukorszintet, és csökkenti a krónikus betegségek kockázatát.

Amikor azonban a rostforrások szerint különítették el az elfogyasztott ételek adatait, a kutatók rájöttek, hogy egy bizonyos típus összefüggésbe hozható a szívbetegségek és a gyulladások alacsonyabb kockázatával – a teljes kiőrlésű élelmiszerekből, például a barna kenyérből, rostban gazdag gabonafélékből (például zabpehely) és korpából származó rostok.

Ezzel szemben a gyümölcsökből és zöldségekből – például almából, narancsból, banánból, babból, brokkoliból és borsóból – származó rost kevésbé kapcsolódott az alacsonyabb gyulladási szinthez.

A különbség meglepő volt – állítja Rupak Shivakoti, a tanulmány vezető szerzője és a Columbia Mailman School of Public Health epidemiológiai adjunktusa.„A rostokról általában úgy gondolják, hogy szerepet játszanak a gyulladás csökkentésében, de vizsgálati adataink azt sugallják, hogy a gyümölcs- és zöldségrostoknak a gabonarostoknál kisebb szerepük van a gyulladás szintjében” – emelte ki Shivakoti a témában.

Az eredmények azt érzékeltetik, hogy a teljes kiőrlésű gabonák különösen hasznosak lehetnek a gyulladások és a szívbetegségek kockázatának csökkentésében, de további kutatásokra van szükség annak meghatározásához, hogyan lehet a legjobban kihasználni a különböző rostforrások előnyeit az egészségre. 

A teljes kiőrlésű gabonák egyedülálló előnyökkel járhatnak a szív egészségére nézve

Kezdetben a kutatók azt feltételezték, hogy a teljes kiőrlésű rostok csökkenthetik a szívbetegségek kockázatát azáltal, hogy jobban csökkentik a gyulladást, mint más típusú rostok. Bár igaz volt, hogy a teljes kiőrlésű gabonák csökkentik a gyulladást, ez nem magyarázta meg teljesen az eltérést.

A rostokon kívül a teljes kiőrlésű gabonában lévő egyéb tápanyagok is segíthetnek a jótékony hatás kifejtésében, beleértve a fehérjét, a B-vitaminokat, az egészséges zsírokat és az ásványi anyagokat.

A tanulmány ugyanakkor korlátozott volt, mivel megfigyeléses adatgyűjtés folyt, így az adatok nem tudták közvetlenül kimutatni, hogy a teljes kiőrlésű rostok jobb egészségügyi eredményeket okoznak. Egyelőre a legjobb tanács az, hogy kövessük a teljes rostbevitelre vonatkozó jelenlegi ajánlásokat, és ne spóroljunk a gyümölcsökkel és zöldségekkel sem, mivel Shivakoti szerint ezek még mindig nagyon jó tápanyagforrások.

Idézőjel ikon

„Természetesen további jól ismert egészségügyi előnyökkel jár a gyümölcsök és zöldségek fogyasztása, így ezek megfelelő fogyasztása továbbra is fontos”

– hangsúlyozta. 

Ha pedig kifejezetten a szíved egészsége vagy a gyulladások miatt aggódsz, fontold meg egy kicsit több teljes kiőrlésű gabona hozzáadását az étrendedhez.

Szabó Eszter
Szabó Eszter
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.

Offline

Férfiruhában kémkedett a japánoknak a kínai hercegnő: hadsereget is vezetett hazája ellen a Kelet Gyémántja

Mandzsu hercegnőnek született, de a japán hadsereg legveszélyesebb titkos fegyvere lett belőle. Josiko Kavasima élete a huszadik századi történelem egyik legbizarrabb kémhistóriája: a hercegnő szakított a női szerepekkel, férfiruhát öltött, és saját hadsereget vezetve segítette Japánt Kína lerohanásában. A „Kelet Gyémántjaként” ünnepelt kémet a háború után a kínaiak nemzeti árulóként fogták perbe, és sorsa drámai véget ért. Utánajártunk a Távol-Kelet legrejtélyesebb, férfiruhás női kémének elképesztő és tragikus életének.