Több poént, kevesebb nyakkendőt a híradókba!

A televíziós híradókat hagyományosan a jól öltözött, szépen és tárgyilagosan beszélő bemondók és a szigorú tényközlésre szorítkozó stílus jellemzi, az utóbbi években azonban egyre nagyobb teret nyert a hírek szórakoztató, humoros formában történő prezentálása. Amerikai tudósok most azt bizonyították, a fiatalabb generációk tagjaiban könnyebben megragad a hírműsorok tartalma, ha viccesen van előadva.

A Pennsylvaniai Egyetem kutatói 18–34 év közötti személyeket vizsgáltak, arra keresve a választ, vajon könnyebben eljutnak-e hozzájuk a hírek és jobban megmaradnak-e az emlékezetükben, ha azok nem rideg tényszerűséggel, hanem humorosan vannak tálalva – számol be a Studyfinds. „A demokrácia működéséhez elengedhetetlen, hogy a társadalom tagjai képben legyenek az aktuális politikai-társadalmi történésekkel – véli a tanulmány társszerzője, Emily Falk pszichológus –, ezért szerettük volna megtudni, a humor tényleg közelebb viszi-e a híreket a fiatal felnőttekhez.”

Az utóbbi évtizedekben az Egyesült Államokban egyre népszerűbbé váltak az aktuális közéleti fejleményeket szatirikus, vicces formában kommentáló produkciók, mint Jon Stewart vagy John Oliver műsora (idehaza Villám Géza szereplésével próbált hasonló műsorszámot meghonosítani az egyik kereskedelmi adó), melyeket a fiatalabb nemzedékek gyakran relevánsabbnak, de mindenesetre szórakoztatóbbnak és figyelemfelkeltőbbnek találnak, mint a régi vágású, hagyományos híradókat. Falk és munkatársai egy politikai tévéhírekből álló összeállítást vetített le az alanyoknak, melyben egyaránt szerepeltek klasszikus, tényszerű és vicces, csattanóra végződő hírek.

Nem baj, ha komolytalanabb a híradó.
Nem baj, ha komolytalanabb a híradó.Fotó: SolStock / Getty Images Hungary

A résztvevők agyműködését MRI-vizsgálattal mérték a vetítés alatt, majd annak végeztével a látott hírekkel kapcsolatos kérdésekre kellett felelniük, végül megkérdezték tőlük, mennyire szívesen osztják meg az egyes híreket barátaikkal, ismerőseikkel. Az alanyok sokkal könnyebben fel tudták idézni azoknak a híreknek a tartalmát, amelyek humorosan voltak megjelenítve, és azt válaszolták, hogy szívesen is adják ezeket tovább másoknak, mint a hagyományos formátumú tévéhíreket. Az MRI-vizsgálatok képein nagyobb szintű aktivitás volt megfigyelhető a résztvevők agyában, amikor a vicces híreket nézték.

A humor az agy társas interakciókért felelős részeit stimulálja, ezért a viccesen előadott hírek könnyebben felkeltik az érdeklődésünket a közösséget érintő, társadalmi ügyek iránt – magyarázza a tanulmány első szerzője, az Ohiói Állami Egyetem munkatársa, Jason Coronel kommunikációkutató. – Ezért szívesebben osztjuk meg másokkal, tesszük közös élménnyé a híreket, ha azok szórakoztató formában kerülnek elénk. A szakemberek tehát azt állítják, a humor kiváló eszköz arra, hogy felkeltse az érdeklődést a politika, a közélet iránt – a szatirikus hírműsorok tehát hasznos funkciót töltenek be, népszerűségük pedig nem véletlen.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.