Jégkocka, üvöltés, kőgyűjtés és még 17 módszer, amitől jobban lehetsz

GettyImages-107668641

Az elmúlt időszak kihívásai – a bezártság, a bizonytalanság, a tehetetlenség – nyilvánvalóvá tették, hogy nem halogathatjuk tovább a mentális egészségünkre való odafigyelést. Csak akkor tudunk jól funkcionálni, ha vigyázunk magunkra. Ehhez viszont az kell, hogy tudatosan gyakoroljuk az önmagunkról való gondoskodást, legyen szó akár a klasszikus módszerekről, mint egy forró fürdő vagy egy izgalmas könyv, akár olyan technikákról, amelyekre magunktól talán sohasem gondolnánk.

Mindannyian egyediek vagyunk, így teljesen természetes, hogy ami az egyikünknek használ, az a másikunknak furcsa, bizarr, idegen. Lehet, hogy valakinek az tesz jót, ha kicsit videójátékozik, és átlép egy másik realitásba. Valakinek pedig az, hogy egy órát nevetgél mindenféle mémeken. Ha valami konstruktív és segít jobban érezni magad, akkor büszkék vagyunk rád, hogy megtaláltad – üzeni a The Mighty csapata. 

Az angol nyelvű, nemzetközi digitális közösség azzal a céllal jött létre, hogy egészségügyi kihívásokkal küzdő, fogyatékossággal, pszichiátriai diagnózissal élő emberek kapcsolatba tudjanak lépni egymással és meg tudják osztani a tapasztalataikat. Mára több mint 2 millió felhasználója van az oldalnak, ami jelzi a témáról való őszinte beszélgetés iránti igényt. A felületen megjelenő cikkekben nagyon nagy erő van, mert szinte kizárólag olyan érintettek írják őket, akik a saját élményeikből kiindulva fogalmazzák meg mondanivalójukat. 

Ezúttal arra kérték őket, osszák meg kedvenc öngondoskodási technikáikat, amelyekkel a legmélyebb gödörből is képesek kijönni. Reméljük, az olvasottak téged is inspirálni fognak, hogy kikísérletezd a saját megküzdési módszereidet.

#1 Gondoskodj növényekről

Lily M-nek pozsgás növényei vannak, kaktuszok, kövirózsák főleg. A heti locsolgatáson kívül gyakran megnézi, hogy vannak, megérinti a leveleiket. Az új hajtások egészen kicsik és puhák. A növényekről való gondoskodás arra készteti, hogy minden egyes nap felhúzza otthon a redőnyt, kinyissa az ablakot, és beengedje a fényt. Nagyon jó érzés látnia a növényeket, ahogy növekednek, és nap nap után életben maradnak. 

Növényekkel boldogabb az élet
Növényekkel boldogabb az életFotó: Piksel / Getty Images Hungary

#2 Írj engedélykártyákat

Jessica S. a világhírű bátorságkutatótól, Brené Browntól leste el az alábbi megoldást. A dolog lényege, hogy ún. engedélykártyákat írsz magadnak. Például ilyesmi szöveggel, hogy: Megengedem magamnak, hogy a mai programon teljesen kikapcsolódjak; Megengedem magamnak, hogy az estét pihenéssel töltsem; Megengedem magamnak, hogy korán távozzak a buliból, ha nem érzem jól magam. Amit írásba adsz, azt sokkal könnyebb betartani, nem érzed rosszul magad miatta. Ezek lehetnek apróságok, de fajsúlyosabb témák is. Jessica azért szereti ezt a módszert, mert a kártyák arra emlékeztetik, hogy elsősorban saját magának tartozik elszámolással, és nem kell lelkiismeret-furdalást éreznie, ha nemet mond olyan dolgokra, amik nem jók neki. 

#3 Csináltass tetoválást

Suzanne W. szerint a tetoválás ugyan eléggé drága, de fantasztikus terápiás hatással bír. Amikor az ember mélyen van, el tud menni egy szalonba, és tud arra a fájdalomra fókuszálni, amit akkor érez, amikor a tetoválótű a bőréhez ér. Aztán a sebek begyógyulnak, és csodálatos, jelentésteli művészet lesz belőlük. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A KEVESEBB TÖBB. A MENTES JOBB. – MEGJELENT MENTES ANYU SZAKÁCSKÖNYVE

 

„Mentesen táplálkozó családnak főzni nagy kihívás. Ezt a lányaim mellett megtanultam. Ebbe a kötetbe olyan recepteket válogattam, amelyekből akár többhetes menü is összeállítható, gyorsan elkészíthető, így bőven jut idő a családra is. A könyvvel elsősorban a sorstárs mentes anyukák életét szeretném megkönnyíteni, de mindenki sok hasznos ötletet meríthet belőle."

Nemes Dóra újságíró, a Dívány szerzője, a Mentes Anyu megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Mentes receptekkel először „csak” meggyőződésből kísérletezett, majd a családban felbukkanó inzulinrezisztencia és gluténérzékenység óta kötelezően és elszántan foglalkozik.

Mentes Anyu szakácskönyve ide kattintva már rendelhető!

Promóció

#4 Gyűjts köveket

Amikor zaklatott, Melinda M. előveszi a köveit. Visszaemlékszik rá, hogy melyiknek mi a neve, ízlelgeti a szavakat, felidézi, hogy hol gyűjtötte őket, egyik szobából a másikba rakosgatja őket, vagy csak elöl hagyja a szabad ég alatt. Az évek során a kövek szeretete egész hobbivá nőtte ki magát az életében: a férjével ásványokra is vadásznak, felkeresnek lelőhelyeket, üzleteket, kiállításokat. 

#5 Aludj extra párnával

Jacinta M. dupla párnával alszik: egyet a feje alá tesz, egyet pedig ölelget. Ez nagyon kényelmes, biztonságos érzés, mintha valakit magához szorítana. Mint mondja, ez a technika apróságnak tűnik, mégis az egyik legjobb dolog, amit idén a lelki jóllétéért tett. 

#6 Öltözz be, vagy változtass a külsődön

Mary N. szerint segít eltávolodni a fejünkben zakatoló negatív gondolatoktól, ha átmenetileg más bőrébe bújhatunk. Persze nem kell rögtön a jelmezkölcsönzőbe rohanni: már az is sokat számít, ha van rajtunk egy kitűző, vagy kicsit máshogy fésüljük a hajunkat. Számára mondjuk az jelenti a legnagyobb kikapcsolódást, amikor vintage szerkóba öltözik, hozzá való sminket választ, elkészíti a frizuráját. Akkor pár óráig olyan, mintha egészen más ember lenne, ez pedig elég felszabadító érzés. 

Csak magabiztosan!
Csak magabiztosan!Fotó: RichVintage / Getty Images Hungary

#7 Jutalmazd meg magad

Brittany H. arról számol be, hogyan alakított ki magának egy jutalmazási rendszert. Ha például egy héten legalább 5 napon zuhanyzik, akkor a végén vehet magának valami apróságot a műtermébe. Ha becsülettel kisuvickolja a fürdőszobát, akkor meglepi magát egy menő piperecuccal. Mindig igyekszik fejleszteni valamit a lakáson, új gyertyákat, terítőket szerez be, hogy motivált legyen törődni a tárgyi környezetével. 

#8 Szanálj

Tiffany L. a takarításra és a szanálásra esküszik. Amikor megszabadul a feleslegessé vált cuccaitól, mintha fellélegezne a lakás! Különösen jó érzés, amikor az ágytakarótól és a függönytől válik meg, ezeknek a kicserélése nem annyira költséges, mégis látványos változást hoz az otthonában. Ha teheti, egy-két új ruhát is vásárol magának, ez is nagyban hozzájárul a továbblépéshez, állandó megújuláshoz. 

#9 Küldj kedves üzeneteket

Amikor rosszul érezte magát, Ariel A. a szobatársa ajtaja mellett található kis postaládában hagyott pozitív üzeneteket. Leírta, hogy miért csodálja a barátját, mi mindent értékel benne. Amikor megkapta ezeket az üzeneteket, a szobatárs panaszkodni kezdett, hogy Arielnek miért nincs postaládája, így később ő is hagyott neki levélkéket. 

#10 Üvöltsd ki magadból (de ne másra!)

Sophie W. az örök klasszikusokban, a régi vágású, velőtrázó sikításokban hisz. Menj ki a természetbe, egy olyan helyre, ahol egyedül vagy, és kezdj el üvölteni, szitkozódni, mintha nem lenne holnap. Adj bele mindent, engedd ki a feszkót. Utána térj vissza a civilizációba, és bánj jól magaddal. Tegyél valami olyasmit, amit nem szoktál. A lényeg, hogy ne legyen destruktív. Menj el sétálni, süss, játssz, fújj buborékokat – minél infantilisebb, annál jobb! Kiabáld ki a feszültséget a rendszeredből, aztán hagyd, hogy a gyermeki éned a leghétköznapibb dolgokat is újra felfedezze. 

Jobb kint, mint bent!
Jobb kint, mint bent!Fotó: qunamax / Getty Images Hungary

#11 Nézz ASMR-videókat

Pár évvel ezelőtt jöttek be az ún. ASMR, azaz Autonomous Sensory Meridian Response (autonóm szenzoros meridián válasz) videók. Ezek lényegében olyan zajokat tartalmaznak, amelyek megnyugtató módon hatnak az agyadra. Például valaki ütemesen kaparássza egy fa kérgét, vagy egy fésű sörtéjét simogatja. Marisa P. a műfaj sok más kedvelőjéhez hasonlóan azt figyelte meg, hogy amikor az élete épp nagyon stresszes, akkor is képes ezektől a hangoktól ellazulni, elálmosodni. 

#12 Maszturbálj

Karen K. őszinte akart lenni, de nem vulgáris. Szóval nem adott ki sok infót, de annyit azért elárult, hogy a maszturbálás nagyon egészséges feszültséglevezetés, amit mókás, hasznos és tanulságos megemlíteni egy öngondoskodási technikákról szóló listában. 

#13 Markolj jégkockákat

Jim B. jó ideje önsértés helyett inkább odamegy a mélyhűtőhöz, és kiveszi a jégkockákat. Miért teszi ezt? Mert ha teljes erőből megpróbál rászorítani a hideg darabokra, akkor intenzív fájdalmat érez, ami elvonja a figyelmét a belső feszültségeiről, viszont ennek az akciónak nem lesznek maradandó nyomai. Vagdosás helyett tehát nagyon jó kezdeti alternatíva.   

#14 Emelj súlyokat

Cassie B. 5 hónapja kezdett el súlyemeléssel foglalkozni, és azóta a szorongása jelentősen csökkent. Úgy érzi, bármit képes felemelni, arrébb helyezni, nőtt az önbizalma, kívül-belül erősödni kezdett. Ráadásul az edzőteremben nagyon jó a közösség, új barátokra is szert tett. 

Egyre jobban bírja a terheket
Egyre jobban bírja a terheketFotó: MoMo Productions / Getty Images Hungary

#15 Játssz a hangerővel 

Általában a számolás megnyugtató módon szokott hatni az emberekre. Cheyenne L. ezt azzal kapcsolja össze, hogy a zene vagy a tévé, videó hangerejét állítgatja. Kettőt fel, hármat le. Hármat fel, kettőt le. Ezáltal egy másik modalitásban, hallás útján is interakcióba tud lépni a számolással, ami beszippantja a figyelmét, és segít neki, hogy rendezze a sorait. 

#16 Püfölj bokszzsákot

Amikor Emily H. szülei váltak, Emily használtan vett egy bokszzsákot és egy pár kesztyűt. Mindennap edzett, azzal fárasztotta le magát, hogy a zsákot ütötte, rugdosta, néha sírt is közben. Ez fontos volt számára, mert ki tudta magából adni a feszültséget, azt a rengeteg dühöt, ami felgyülemlett volna, és lehet, hogy egyébként más utakon talált volna levezetést, például testi betegségek formájában. 

#17 Állj fél lábon

Carol G. nagyon élvezi, amikor felmászhat egy kerítésoszlopra, és fél lábon egyensúlyozhat. Ilyenkor igyekszik egyenesen tartani a testét, a föld középpontjához képest függőlegesen. Ez a technika, bármilyen furcsán is hangzik, abban támogatja, hogy megtalálja mindazt, ami belülről megtartja, és ezáltal elönthesse a béke érzése.

Ha reggel megtalálja, egész nap meg tudja őrizni az egyensúlyát
Ha reggel megtalálja, egész nap meg tudja őrizni az egyensúlyátFotó: CasarsaGuru / Getty Images Hungary

#18 Nézz horrorfilmet

Amikor este nagyon szorong, és nem tud aludni, Amy B. megnéz egy horrorfilmet. Fogalma sincs, miért, de ez mindig működik, hogy utána jobban érezze magát. Talán azért, mert a saját életünkre vonatkozó félelmeink általában eltörpülnek a vérengző gyilkosok, fura szörnyek okozta sokk mellett. 

#19 Aludj hotelben

Crimson L. szerint nincs annál jobb pihenés, mint amikor kiveszel egy szabadnapot, becsekkolsz egy közeli hotelbe, zuhanyzol egy jót, és elnyúlsz a kényelmes ágyon a szobádban. Oda kéred a vacsorát, nézed a tévét vagy olvasol, és csodásan alszol a hotel megnyugtató személytelenségében. 

#20 Tanulj meg kódolni

Tina C-t a matematikai feladványok, a programozás, a kódolás kapcsolja ki a legjobban. Általában gyerekeknek szóló könyveket használ, mert ezek könnyen érthetőek, játékosak, szórakoztatóak. Ha nagyon szorongani kezd, mindig próbál valami új dolgot tanulni, mert ez az, ami teljesen feltölti.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.