Meddig csökkenthető a koleszterinszint?

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A magas koleszterinszint, vagyis az LDL (alacsony sűrűségű lipoprotein) túlságosan nagy mennyisége a szervezetben könnyen szív- és érrendszeri problémák kialakulásához vezet. Az orvosok ilyenkor gyógyszerekkel és életmódváltással igyekeznek csökkenteni az LDL-koleszterin szintjét, de vajon ezt a csökkentés meddig mehet?

A szívproblémákkal küzdők esetében általánosan elfogadott ideális koleszterinszint a 70 mg/dl, ezt az értéket próbálják belőni az orvosok a különböző kezelési módszerekkel. Korábban úgy vélték, hogy ennél alacsonyabbra csökkenteni az LDL szintjét károsíthatja az egészséget, egy nemrég publikált tanulmány azonban ennek az ellenkezőjét állapította meg – írja a Harvard Medical School.

A koleszterinszint-csökkenés a szívproblémák esélyét is csökkenti

Az egyetem orvosi karának munkatársai korábbi kutatásokat összegezve úgy találták, nemcsak biztonságos, de hasznos is a 70 mg/dl-es határérték alá csökkenteni a koleszterinszintet. A kutatók szerint ugyanis az LDL-szint csökkenésével párhuzamosan a szív- és érrendszeri betegségek kockázata is arányosan csökken. Egészen pontosan minden 1 mmol/liter (39 mg/dl) csökkenés 20 százalékkal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélyét.

Meddig csökkenthető a koleszterinszint?
Fotó: Chinnapong / Getty Images Hungary

Ez az eredmény független attól, hogy milyen koleszterincsökkentő gyógyszert használnak a kezeléshez. A kutatók által szemlézett korábbi kísérletekben a legkülönbözőbb gyógymódok hatóanyagainak hatását vizsgálták. Ezek közé tartozott például az ezetimib nevű hatóanyag, mely csökkenti a koleszterin felszívódását a vékonybélből; továbbá a leggyakoribb koleszterinszint-csökkentőnek számító sztatinok, amik a májsejtekbe bejutva gátolják a koleszterin előállításához szükséges egyik enzim működését; illetve azok az injekciók is, melyek segítik, hogy a máj nagyobb mennyiségben szívhassa fel a koleszterint a véráramból.

Nem az alacsony koleszterinszint okozza a bajokat

Korábban attól féltek az orvosok, hogy a túlzott koleszterinszint-csökkentés árthat a sejtműködésnek, különösen a magasabb lipidkoncentrációjú szervekben, mint az agy, illetve a nemi szervek. Egyes kutatások a csontritkulás és az agyvérzés magasabb kockázatával kapcsolták össze az LDL-szint túlságos esését. A sztatinos koleszterincsökkentők mellékhatása lehet az izomfájdalom, illetve a diabétesz magasabb kockázata, különösen, ha nagy mennyiségben használják őket. Nem teljesen tisztázott azonban, hogy a koleszterinszint-csökkenés vagy maga a hatóanyag felelős ezért.

Bizonyított tény viszont, hogy azok, akiknek velük született rendellenesség miatt nagyon alacsony (30 mg/dl-nél kisebb) a koleszterinszintjük, teljesen szaporodóképesek, és semmilyen szervük nem mutat rendellenes működést. Ez azt mutatja, hogy a rendkívül alacsony koleszterinszint sem jelent különösebb kockázatot. A fentebb vázolt tanulmány szerzői is úgy találták, hogy még a 20mg/dl-re csökkentett LDL-szint esetében sem volt tapasztalható izomfájdalom, vesegondok, agyvérzés, cukorbetegség vagy rosszindulatú daganat kialakulása a pácienseknél. Szerintük a tapasztalt tünetek a sztatinok mellékhatásaként léphetnek fel, és nem önmagában az alacsony koleszterinszint miatt.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.