Az immunrendszer feladata megvédeni a szervezetet a betegségektől: elpusztítja a kórokozókat, segíti a hasznos baktériumok munkáját, és fenntartja az egészséges egyensúlyt. Adunk pár tippet arra, hogy minél jobban megerősítsd ezt a remek védelmi mechanizmust.

Az immunrendszerünket többféle módon erősíthetjük a különböző vitamintablettáktól a védőoltásokig, és persze van egy csomó olyan dolog is, ami gyengíti ezt a védelmi rendszert. Az egészségtelen életmód, a hiányos táplálkozás, az alváshiány vagy maga az öregedés is szétzilálja a szervezet egészséges immunegyensúlyát, ezért is fontos, hogy odafigyeljünk rá. Az Elemental szakértője 3 egyszerű, életmódra vonatkozó tippet oszt meg, amelyek segítségével folyamatosan erősíthetjük az immunrendszerünket.

Legyél kevésbé tiszta

A nagyvárosi civilizációban élő, modern ember immunrendszere bizonyítottan gyengébb, mint vidéken, a természet közelében felnőtteké, hiszen szervezete jóval sterilebb és tisztább környezethez szokott, ahol alacsonyabb fokú védelem is elég. Számos kutatás bizonyította már, hogy azok a gyerekek, akik tanyán nevelkednek, és kiskoruktól kezdve a szabadban, a „koszban”, az állatok közt játszanak, kevésbé fogékonyak az olyan betegségekre, mint például az asztma és a különböző allergiák.

Persze nem kell gyerekkorodtól kezdve farmon élned ahhoz, hogy erősebb immuntevékenységet alakíts ki a testedben. Elég, ha kicsit visszafogod a túlzásba vitt tisztálkodást, például nem használsz annyi antibakteriális szappant. De a szakemberek egyéb – olykor hajmeresztőnek hangzó – tippeket is adnak: ne zuhanyozz naponta, inkább csak néhányszor egy héten, nyugodtan edd meg a padlóra leesett kaját, sőt az orrodból kipiszkált cuccot is fogyaszd el kedvedre.

Amit az immunrendszeredért tehetsz
Amit az immunrendszeredért tehetszFotó: pixelfit / Getty Images Hungary

Táplálkozz megfelelően

A gyenge immunrendszer sok esetben az elégtelen táplálkozás eredménye. Oda kéne figyelned például a megfelelő mennyiségű élelmi rost bevitelére, ami segíti az emésztést és fenntartja a bélflóra egészséges egyensúlyát. Férfiak számára 36 gramm, nőknek pedig 28 gramm rost fogyasztása ajánlott napi szinten, ez elegendő ahhoz, hogy megvédje bélrendszeredet a kórokozóktól.

A különböző vitaminok, például a C- és a D-vitamin, szintén immunerősítő hatásúak, mert serkentik a fehérvérsejtek képződését és működését, a cukor viszont gátolja a fehérvérsejtek munkáját. Egyél tehát kellő mennyiségű, vitaminban dúskáló gyümölcsöt és zöldséget, illetve kerüld az édességek habzsolását. A zöldségek-gyümölcsök emellett antioxidánsokban is gazdagok, melynek révén gyulladáscsökkentő hatásuk van. A vegetáriánus, de legalábbis zöldségben-gyümölcsben gazdag étrend bizonyítottan segít a krónikus gyulladásos betegségek elkerülésében.

Mozogj és menj ki a szabadba

A rendszeres testmozgás szintén erősíti immunrendszert. Bár a pontos mechanizmus nem ismert, a tudósok úgy vélik, a mozgás arra ösztökéli a szervezetet, hogy citokineket termeljen – ezek olyan fehérjemolekulák, amelyek az immunsejtek közötti információátadásért felelnek. Nem kell azonban maratoni futónak lenned, hogy segítsd tested védelmét: a különböző kutatások szerint elég, ha napi húsz perc kímélő tornát végzel otthon, esetleg sétálsz vagy tevékenykedsz a szabadban. Utóbbi különösen hasznos, hiszen – lásd fentebb – ha kiszabadulsz a négy fal steril biztonságából, immunrendszered is jobban felkészül a világban rád leselkedő ártalmakra.

Mustra