9 biztos módszer, hogy kivédd a felső légúti megbetegedéseket

Most már tényleg itt a hűvösebb idő, vele együtt a megfázásszezon is. Bár azt régóta tudjuk, hogy a hideg csak közvetett szerepet játszik a különböző nyavalyák kialakulásában, most van itt az ideje, hogy felvértezzük magunkat az évi rendes megfázás ellen.

A köznyelvben csak megfázásként emlegetett, orrot és torkot kikészítő tünetcsoport általában vírusfertőzés eredménye. Sok olyan kórcsíra van, mely elsősorban a felső légutaknál okoz galibát, ezek közül a leggyakrabban a rhinovírus fog ki az immunrendszerünkön – mondja Adiba Khan családorvos.

Orrfolyás, majd orrdugulás, kiszáradt torok, köhögés, fejfájás: ezek miatt a tünetek miatt már akkor kimerültnek érezed magad, amikor még igazából ki sem alakult benned a betegség. Bár a nátha (ha nincsenek szövődményei), legtöbbünkre nézve ártalmatlan, mégis akár 2 hét is eltelhet, mire teljesen felépülsz. Rossz közérzet, vállalhatatlan ábrázat, munka a betegszabadság alatt: senkinek nem hiányzik. Előzd inkább meg a bajt! Íme 9 tipp a megelőzésre, hogy ne legyél takonykóros!

Párásíts!

A száraz levegő kiszárítja az orr nyálkahártyáját, ezáltal az immunrendszered első bástyája nem tud megfelelően őrködni, mert könnyebben megtapadnak rajta a kórokozók – emlékeztet Amber Tully háziorvos.

A megoldás: szerezz be párásító készüléket, vagy folyamodj szüleink és nagyszüleink levegőjavító tippjeihez. Ha párásítót vettél, ügyelj, hogy rendszeresen karban is tartsd. Ha ugyanis a készülékben sokáig pang az összegyűjtött langyos folyadék, hamar bepenészedhet. A penész pedig a megfázáshoz hasonló tünetekkel járó allergiás reakciót válthat ki.

Vigyél be elég D-vitamint

Bár a D-vitamin hatásáról, illetve hatástalanságáról sorra születnek tanulmányok, még mindig azok vannak sokkal többen, akik gyógyító tulajdonságait emelik ki. Kutatások igazolják, hogy azok az emberek, akik rendszeresen visznek be kiegészítő D-vitamint, kisebb eséllyel szenvednek légúti betegségektől, mint azok, akiknek nincs meg a napi 400 nemzetközi egységnyi adag. A D-vitamint táplálkozással bevinni nem könnyű, ha te mégis a tabletták nélkül szeretnéd megoldani, figyelj, hogy lazac, tojássárgája, teljes tej, narancslé, sajt és gomba rendszeresen szerepeljen az étlapodon. Ha pedig arra gyanakszol, hogy hiányod van: egyeztess orvosoddal. Ha megerősíti a gyanút, kezdd el pótolni.

Tartsd tisztán a kezed, ne tapizd az arcod!

Most biztos azt gondolod, hogy te nem szoktad. Ha így van, abszolút kisebbségben vagy: egy 2008-as tanulmány szerint az átlagember óránként 16 alkalommal nyúl az arcához. A nátha nemcsak cseppfertőzéssel, hanem különböző hordozófelületeken is terjedhet. A folyamat egyszerű: tárgyalópartnered ugyan résen volt, és a szája elé tette a kezét, amikor tüsszentett, de kezet mosni már nem volt ideje. Egy rövid kézfogás, és máris a te kezeden landolnak a kórozók, melyek, ha hinni lehet a fenti tanulmánynak, hamarosan már a szád közelében lesznek. Brrr. A tanácsunk nem az, hogy kerüld a kézfogást, hanem, hogy legalább te ne spórold el a kézmosást. És nem ám csak úgy megpiszkálva a csap alját: inkább a sebészi bemosakodásra emlékeztessen az eljárás. Legalább húsz másodpercig tartson a tenyeredet, a kézhátat és ujjak közét is tisztító folyamat. Ha igazán komolyak a szándékaid, használj fertőtlenítő kézmosó szert is.

Fertőtlenítsd a telefonodat!

Ha belegondolsz, naponta mennyi helyre rakod le a telefonodat (mosdó széle, konyhapult, irodai asztal, ebédlőasztal), könnyen beláthatod, miért van tele kórokozókkal a kütyüd. Egy 2012-es tanulmány szerint a telefonod 10-szer több vírust/baktériumot hordoz, mint pl. a vécékagyló. Ráadásul utóbbit nem is tartod a szádhoz, és egy ágyban sem alszol vele. Jó hír, hogy könnyen fertőtlenítheted a készülékedet: keress egy antibakteriális törlőkendőt (ne legyen klóros, mert nem biztos, hogy jót tesz a telefonodnak), csavard ki alaposan, töröld át vele a kikapcsolt telefont, majd egy száraz papírtörlővel itass fel minden maradék nedvességet. Kész is! Rövid időre megszűnt ellenség lenni a telefonod.

Vajon érvényes rá az öt másodperces szabály?
Vajon érvényes rá az öt másodperces szabály?Fotó: Shutterstock

Lazulj le!

Jól mondta Frankie: Relax! A stressz és a kimerültség gyengíti szervezeted védekezőképességét – talán te is észrevetted magadon, hogy sokszor akkor dönt le a lábadról egy-egy betegség, amikor lelkileg és mentálisan is túlterhelt vagy. Szóval priorizáld a feladataid, és teremts lehetőséget magadnak, hogy feltöltődj. Pihenhetsz erre kitalált tevékenységekkel: jógával, meditációval, de ha egy baráti beszélgetés, a szex vagy a főzés kapcsol ki, akkor abból legyen elég minden napra.

Aludj eleget!

A jó alvás kulcsfontosságú, ha a megfázást szeretnéd kiiktatni az életedből. Eg, a JAMA Internal Medicine-ben publikált vizsgálatban a tudósok 153 egészséges embernek adtak rhinovirust is tartalmazó orrcseppet, majd figyelték, kit dönt le hamarabb a nátha. Azok a résztvevők, akik napi 7 órát, vagy annál kevesebbet aludtak, 3-szor nagyobb eséllyel lettek tényleg betegek, mint azok, akiknek megvolt a napi nyolc óra. Törekedj tehát te is arra, hogy meglegyen, amennyi kell.

Vigyél be cinket!

A cink nagyon jó szövetséges a nátha elleni harcban. Nemcsak a betegségtől véd, de ha már be is nyeltél valamit, segíthet, hogy hamarabb és könnyebben legyél túl rajta. Bár az ideális dózis még „nem hivatalos”, ahhoz, hogy a náthaellenes hatást is érezd, napi 75 milligrammnál többet kellene fogyasztanod. Azt nem javasoljuk, hogy ilyen nagy mennyiséget tabletta formájában vigyél be, inkább törekedj a változatos, cinkben gazdag táplálkozásra. Egyél tofut, húst, osztrigát, lencsét, mert ezek mind tele vannak ezzel a fontos ásványi anyaggal.

Ne közösködj!

Ha a családban már beteg valaki, kerüld, hogy egy üvegből igyatok, vagy közös tányérból egyetek – ez elég egyértelmű. De azzal is megakadályozhatod, hogy terjedjen a vírus, ha lefertőtleníted azokat a dolgokat, melyeket közösen használ a család. Megint elő a nedves fertőtlenítő kendővel, és töröld át a kilincseket, távirányítót, hűtőajtót, lakástelefont! Ja, és persze nézd meg azt is, kivel csókolózol ezekben a nehéz időkben!

Jöhetnek a probiotikumok!

Nem minden baktérium rossz – a gyomrodban például kifejezetten hasznosak is laknak, amelyeknek oroszlánrészük van abban, hogy jól működjön az immunrendszered. 2014-ben (ki tudja, miért) rögbijátékosokat vontak be egy probiotikumokkal kapcsolatos vizsgálatba, és azt találták, hogy azok, akik valódi probiotkumot kaptak, kisebb eséllyel kaptak el megfázást, sőt emésztőrendszeri vírust is, mint azok, akik csak placebót szedtek. Egy másik kutatásban, ha a probiotikummal élők nem is fáztak meg kevesebbet, gyorsabban túlestek a betegségeken, mint azok, akik nem kaptak ilyen táplálékkiegészítést. Ha betartod a fentieket, lehet, hogy sikerül az évi rendes 2-3 megfázást leredukálnod. Ha azonban jobban elkap a kórság, és esetleg lázad is van, mindenképpen fordulj orvoshoz!

Mustra