10 tipp, amit tarts be, ha refluxos vagy

A túlsúly ellenség, de nem segít a dohányzás és az alkohol sem. A refluxbetegséggel küzdőknek konkrét ételeket is kerülniük kell, ha nem szeretnének a GERD tüneteitől szenvedni.

Körömpörköltet ettél vagy csak valami túl zsírosat, ami felnyomta a gyomorsavadat úgy, hogy már a torkodat marta? Ha ez a jelenség rendszeres, ha a savas gyomortatalom gyakran visszaáramlik a nyelőcsőbe, akkor jó eséllyel refluxbetegséged (GERD) van. Az állandó irritáció károsíthatja a nyelőcső nyálkahártyáját, ami gyulladást válthat ki, hosszabb távon pedig akár daganathoz is vezethet, írja a Wikipédia. De mit tehetünk ellene, ha nem szeretnénk rögtön gyógyszerhez nyúlni? Ezt szedte össze a Healthline.

1. Fogyni kell és diétázni

Ott van rögtön minden gyermek és felnőtt életének a megkeserítője, a túlsúly. Különösen igaz ez a hasi régió esetén, mert a megnövekedett teher ilyenkor nyomhatja a gyomrot, melynek tartalma emiatt visszaáramolhat a nyelőcsőbe és gyomorégés alakulhat ki.

2. Mit ne egyél?

Mozogni is kell
Mozogni is kellFotó: Shutterstock

Túlsúly esetén heti fél kilós fogyást javasol a Mayo Clinic. Továbbá bizonyos ételeket ha tetszik, ha nem, muszáj kerülni. Ilyenek többek között a paradicsomszószos és paradicsomalapú ételek, a túl zsíros ételek, a sült ételek, a citrusos gyümölcslevek, a szóda, illetve a szénsavas innivalók, a koffeintartalmú italok,a csokoládé, a fokhagyma, a menta és az alkohol.

3. És mit igen?

Még mindig az étkezésnél maradva: nincsenek csodatevő ételek, amik elmulasztják a refluxod, de az alacsony zsírtartalmú, magas fehérjetartalmú ételek(5.) kifejezetten ajánlottak. A csökkentett zsírtartalommal mérséklődnek a tünetek, a magas protein- és rostbevitel pedig biztosítja a teltségérzetet és megelőzi, hogy túledd magad.

4. Kisebb adagok

Azt is elkönyvelheted sikernek, ha legalább kevesebbet fogyasztasz belőlük, mint eddig! Ahelyett, hogy egyszerre jól teletömnéd magad a nagyi biztatására, inkább kisebb adagokat egyél, így megkíméled a terheléstől a gyomrodat.

5. Rágózz!

A lap az étkezések után rágógumizást ajánl (megnöveli a nyálmennyiséget és segít távol tartani a savat a nyelőcsőtől), de figyelem, a mentás rágógumi nem javallott (6.)

6. Alvás előtt

Fontos tudnod azt is, hogy leghamarabb kb. 2-3 órával az evés után szabad csak lefeküdni, és akkor is érdemes jól alápárnázni a fejed, hogy elkerüld az alvás alatt jelentkező gyomorégést.

7. Viszlát, cigifüst!

Nemcsak az étkezéssel van feladatod: ha dohányzol, azt is el kell felejtened, a cigarettázás ugyanis károsítja a a nyelőcső alsó záróizmát (LES), amely a nyelőcső és a gyomor bejárata között helyezkedik el, dolga pedig nem más, minthogy megakadályozza a savas gyomortartalom visszaáramlását. A dohányzás miatt ezek a záróizmok gyengülnek, így a gyomorégés is jelentősebb. Amennyire tudod, kerüld a passzív dohányzást is!

8. Vesd be a füveket!

Érdemes próbálkoznod a gyógynövényekkel is: a Mayo Clinic kamillát, édesgyökeret, fehérmályvát és vörös szilt ajánl. Fontos azonban tudnod, hogy a gyógyszerek nem minden gyógynövénnyel kompatibilisek, így, mielőtt belekezdenél a használatukba, egyeztess orvosoddal és/vagy gyógyszerészeddel!

9. Ne feszüljön a ruha!

A refluxbetegségen az is segíthet valamennyit, ha kerülöd a túl szoros ruházatot, az ugyanis súlyosbíthatja a tüneteket. Válassz kényelmesebb nadrágot, vedd lazábbra az övedet!

10. Ne stresszelj!

Végül, de nem utolsósorban pedig figyelj a pszichédre is! A reflux maga is generálhat stresszt a vele járó kellemetlen tünetek miatt, ami viszont fokozhatja a kényelmetlen állapotot – sőt, a tartós stressz maga is kiváltó tényezője lehet a betegségnek, írja a Semmelweis Médiasarok. Ideje hát belefognod a relaxálásba! Nem baj, ha nem vagy gyakorló jógi, az ütemes, lassú légzés párpercnyi elvonulással már önmagában hasznos lehet.