18

Csak felnőtteknek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet. Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését a gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartozik.

Járhat-e bárkinek alanyi jogon a szex?

Szexuális egyenlőtlenségek. Azt hiszem, ez a fogalom az, amire az óriási viharokat kavaró közösségimédia-bejegyzések, illetve a különböző gázolásos és lövöldözős merényletek által elhíresült incel mozgalom elsősorban fel szeretné hívni a figyelmet.

A mozgalom a kényszerű cölibátusban élő, szexuálisan frusztrált, magukat ómega hímként aposztrofáló férfiak mozgalma, akik a szexuális élet és a párválasztás igazságtalaságainak felszámolása mellett emelnek szót, ragadnak okostelefont, adott esetben fegyvert, furgont. Az igazságtalanság pedig lényegében abban áll, hogy míg más férfiak könnyen (alfa) vagy legalább egyáltalán bárhogy (béta) eljutnak oda, hogy lefeküdjön velük egy nő, addig ők nem. Pedig ők is ugyanúgy megérdemelnék, nekik is járna. Röviden összefoglalva tehát az történik velük, hogy

a többi férfi megdugja előlük a nőket.

Anélkül, hogy fenti mondatban szereplő, sikító tárgyesetre (nőket) bővebben kitérnék, szeretném jelezni, hogy itt most nem a nőkről lesz szó. Két okból sem. Egyrészt mert az az állítás, miszerint a nő nem egy tárgy, illetve, hogy a női (vagy éppen férfi) test felett nem rendelkezhet más, csakis az illető maga, talán nem igényel további magyarázatot. Másrészt pedig azért, mert erről a témáról ezt megelőzően is sok kiváló írás született már.

Itt most ezért a férfiakról lesz szó.

Ha Robin Hanson nyomdokain haladva, gazdasági oldalról közelítjük meg ezt a kérdést, a szexuális javak újraelosztása az első ötlet, amivel találkozhatunk. A pénzügyi analógiát alapul véve lesznek tehát szexuális mélyszegénységben élő nincstelenek, egy körülbelüli középosztály, és lesz egy réteg, akiknek annyi szex jut, hogy alig győznek élni a lehetőségeikkel. Ahogy azonban a pénz tekintetében, a szexet illetően sem az újraelosztás, hanem a kulturális fejlődés lehet az, ami képes ezt a felborult egyensúlyt helyreállítani.

A gazdasági javak

Ha elfogadjuk azt az alaptételt, hogy az embert nem tekinthetjük gazdasági értelemben vett jószágnak, nyilvánvaló, hogy nem lehet őt elosztani (ahogyan például elkártyázni sem). Miről is van tehát szó, amikor a szex újraelosztásáról beszélünk? A szexről. Ugyanarról a szexről, amiben frusztrálódik az, akinek nincs partnere, arról, amiből a közgazdász Hanson szerint mindenkinek kellene legalább egy létminimumot biztosítani. Hiszen a szex - akár az étel - alapszükséglet, a szexuális bűncselekmények egyes formái így egyfajta megélhetési bűnözésnek tekinthetők. Szexuális erőszaknak, tiszta szívvel. Ahogy azonban számos más gazdasági elméletből és modellből, ebből is rettenetesen hiányzik az ember.

shutterstock 770284975
Fotó: Shutterstock

A szex

Az emberi természettel nem számoló közgazdász azt hiheti ugyanis, hogy a szex az szexet jelent. Behatolást, kielégülést, párzó mozdulatokat. A megoldás is erre vonatkozik: nagyobb hozzáférés kell mindehhez: szexrobotok, prostitúció stb. Különben a bűnözéssel is számolni kell, a bűnözés pedig drága.

A szex azonban sokkal többről szól (a szexuális frusztráció pedig különösen). Még akkor is, ha az illető emberek ezzel (érzelmi önreflexió híján) nincsenek, vagy csak kevéssé vannak tisztában. A Miért szexelnek az emberek? című - azóta már klasszikussá vált - amerikai kutatásban megkérdezett résztvevők például 237 különböző okot említettek  a maguk tapasztalata alapján. Ezek között pedig az élvezeten kívül a társas státustól a bosszún át az önbizalomig minden szerepelt. A teljesség igénye nélkül nézzünk most három olyan alapvető motívumot, amelyek hiányát a legtöbbször a szex hiányaként élik meg.

Hatalom

Szakmai szempontból a társadalmi nemi szerepek nem csupán azért tartoznak bele a szexualitás fogalomkörébe, mert a párkapcsolatokat és a konkrét együttlétek alakulását tekintve is fontos tényező a nemek egymáshoz viszonyított helyzete, de azért is, mert a társadalmi berendezkedés és annak változásai nagyon gyakran a szexben fejeződnek ki, illetve abban kompenzálódnak.

Nem csoda tehát, hogy azzal, hogy a nők függetlenebbé váltak, és ezáltal a társadalmi berendezkedés a nemek közötti egyenlőség felé mozdult, a hatalom motívuma egyre erőteljesebben jelenik meg a szexualitásban. A nők ilyesfajta erősödése ugyanis a férfiak számára az addig egyfajta alanyi jogon (a fiúgyermekként születettség jogán) kijáró felsőbbrendűség gyengülésével járt együtt. Az ebből fakadó hatalmi veszteség (elég csak a női pedagógusokkal, a jobban teljesítő iskolatárssal, kolleginával, vagy éppen egy női főnökkel szemben megélt frusztrációkra gondolni) pedig az érték- és attitűdrendszerek szintjén ma is virágzó patriarchátussal egészül ki. Az alapélmény tehát a következő: felsőbbrendűnek kellene lenned, de te mégis alulmaradsz.

Ez a hatalmi frusztráció pedig nagyon gyakran éppen a szexben oldódik fel. Akinél pedig ez így van, annál a szex a hatalomban megélt hiányt kompenzálja. Mindezt az erőszakos pornó népszerűsége is remekül mutatja. A "mindent megtehetek a másikkal" motívumra épülő pornóvideók persze nem csupán megjelenítik, de erősítik a hatalom és a szexualitás összefonódását.

Aki tehát úgy érzi, hogy nőgyűlölő, illetve a nőket megalázó posztokkal, esetleg fegyverrel enyhítene "szexuális" frusztrációján, valójában jó eséllyel nem a kielégülés, hanem a hatalom hiányával küzd.

Kompetencia

A férfilét egyik alappillére a teljesítmény, melyet sokan sokféle módon és formában mérnek. A Kinek mekkora? kérdésekre adott válaszok alapján azután egyfajta rangsor keletkezik, az ebben elfoglalt hozzávetőleges helyezést pedig általában a státusz szóval illetjük. A Ki hány nővel? márpedig ugyancsak egy klasszikus Kinek mekkora? kérdés. Mérhető benne a teljesítmény, hatással van a társas pozícióra, a státusra.

A státus pedig megbecsültséggel, mások tiszteletével és nem utolsósorban hatalommal jár, így a mindenkori önbecsülés egy igen fontos eleme. Aki tehát hosszú ideig nem talál partnert (vagy éppen állást), önértékelése is csúnyán rámehet a dologra: az elutasítottság, a sikertelenség, később a kilátástalanság érzése lassacskán szétforgácsolja az illető énképét. Aki elmondása szerint persze a szexre vágyik, a szex azonban nem elsősorban a kielégülést hozná el számára, sokkal inkább azt az érzést, hogy ő jó, ő kell, ő vonzó mások számára. A szex valódi szerepe itt egy mélyen sebzett önbecsülés helyreállítása, gyógyítása.

Szeretet

Ha pedig már alapszükségletekről beszélünk, nem feledkezhetünk meg a szeretetkapcsolatok jelentőségéről sem. Az ember társas lény, amelynek elemi érzelmi szükséglete a társas kapcsolódás, a valahová tartozás és a szeretet megélése. A szexualitás nem csupán az érintés szeretetnyelvén, a testi és lelki intimitás elmélyítésén, vagy a kötődés élményét biológiai-élettani szinten is erősítő oxytocin felszabadításán keresztül segít ezt megélni, de mindez fordítva is igaz. Vagyis a szexuális együttlét itt sem a kielégülésről szól, hanem a sokkal mélyebb érzelmi igények szimbólumává válik. Egy szimbólummá, ami emberi kapcsolatot, valakihez tartozást, szeretetet jelent.

Férfiak körében sem ritka, hogy a szex valójában a kapcsolódásról, az intimitásról szól. Arról, hogy valakivel közel kerülhetünk egymáshoz. Ahogy az sem ritka, hogy valaki számára a szexuális együttlét az érzelmi intimitás megélésének egyetlen ismert, és ezáltal kizárólagos formája.

Prostitúció, szexrobot

A szex újraelosztását támogatók egy jó része szerint persze nem szükséges ehhez a nőket alapvető önrendelkezési joguktól megfosztani. Ott van ugyanis a szexmunka, és nem utolsósorban ott vannak a forradalmi szexrobotok, a leggazdaságosabb módszerek a férfiak szexuális frusztrációjának oldására. Egy kupon a bordélyba, egy TB-támogatott szexrobot, és minden meg van oldva. A fenti motívumok ismeretében azonban joggal merül fel a kérdés: mit segítenek ezek azokon, akik, ha mélyen magukba néznek, maguk is beláthatják, nem a kielégülés az, ami valójában hiányzik az életükből? Erősnek és dominánsnak érezhetik magukat egy erre programozott robothoz képest, meghódíthatnak valakit, akit ezért fizetnek, eljátszhatnak egy mintha-emberi kapcsolatot. Mintha emberi kapcsolat lenne.

Nagyjából tehát annyi történne, hogy akik ma incel-nek, ómega hímeknek vagy szexuális mélyszegénységben élőknek tartják magukat, új címkét kapnak. Ők lesznek a bordélyjárók, esetleg a robottal szexelők. Kisebb stigma ez az incel-nél? Aligha.

Blogmustra