Miért nem tudom megérinteni a lábujjam?

Tényleg jó tesztje a lábujjfogdosás a hajlékonyságnak? Tulajdonképpen igen, de számos más tényező is közrejátszhat abban, sikeres lesz-e a mutatvány.

A combhajlító izom nyúlékonysága mellett a csípő ízületeinek és az ágyéki gerinc hajlékonyságának is nagy a szerepe eben, a felsőtest, a karok és a lábak hosszáról nem is beszélve. A Popular Science szerint ezek közül tulajdonképpen csak az izmok lazításán dolgozhatunk, a többin nem nagyon változtathatunk.

Van rajtad zokni?

A reggelente még a zoknik felhúzását is komoly feladattá változtató rugalmatlanság egyetlen befolyásolható komponense tehát a csípő megfeszítéséért és a térd behajlításáért felelős, három izomból álló izomcsoport. A villanypóznákon járó, és a lábujjukat örök magányra kárhoztatók háton fekve, a lábuk felemelésével is letesztelhetik egyébként a nyúlékonyságukat, eltávolítva így az egyenletből a velük született fizikai adottságaik jelentette akadályokat. Az ízületek flexibilitását persze egy goniométer, azaz egy szögmérő segítségével is leellenőrizhetjük.

shutterstock 337691582
Fotó: Shutterstock

Fölösleges percekig nyújtani

Amennyiben legalább hat másodpercig tart valaki egy nyújtás során felvett pozíciót, az izomrostokon elhelyezkedő idegsejtek lazítanak az izmokon, így lehetővé teszik a további nyújtást. Az ideális nyújtáshossz egyébként nagyjából 30 másodperc, a fiziológus Dr. Jeffrey Jenkins szerint ugyanis az egy percen át kitartott pozíciók már nem növelik a nyúlékonyságot. Elég ráadásul csak naponta egyszer nyújtani, a háromszor megismételt gyakorlatoknak nincs ennél nagyobb hatása.

Mire jó?

Az izmok vérellátását javító, és a sérülések elkerülését szolgáló nyújtások általában hasznosak egyébként a sportolók számára, a nyúlékonyabb lábak ugyanakkor nem mindig szolgálják az atléták javát: futók esetében a túlzott lazaság csökkenti például az izomerőt és a mozgás hatékonyságát – mondta el Jenkins.

Mustra