Miért nem mész a külső sávban, mondd miért?

Olvasási idő kb. 8 perc

Az autópályákon a vezetők nagy százalékánál kiveri a biztosítékot, hogy a vezetők másik nagy százaléka az istennek sem húzódik le a külső sávba, hiába látni, hogy kilométerekre nem lenne senki előtte. Tudjuk, hogy mit mond erről a KRESZ, azt is tudjuk, hogy mit mondanak erről a gyakorlottabb sofőrök (ezt nem írjuk le), de mit mond erről a pszichológia? Miért nem mennek le?

Augusztus utolsó hétvégéje. Hőségriadó. Mit tesz a magyar? Kifacsarja a Balatonból, amit az még adni tud. A papucsban, két strandtáskával plusz egy gumimatraccal slattyogást a strandra, a hekk mellé járó kovászos uborka vidám roppanását csak egy dolog borítja sötét árnyékba: az odaút és a visszaút. Na jó, nem biztos, hogy csak ez az egy, aranybánya egy pszichológiai cikkeket irkálónak egy ilyen hétvége, de jelenleg ez az érdekes. Az út, ami dupla annyi ideig tart, mint amit a távolság indokolna. De legyen. Felkészültünk rá, ezt vállaltuk. Viszont ahogy meglátja az ember, hogy a középső sávban kilencvennel megy ezer autó, a belsőben száztízzel ötszáz, és a külső sáv – ahol ezek a sebességek indokolhatók lennének, – üresen tátong, akkor felmerül a kérdés: miért??? Mintha valami kollektív elborultság lenne a sofőrökön, ami nem láttatja velük az akkurátusan kirakott „Tartson jobbra” táblákat. Valamint azt, hogy az a fél budapestnyi autós, aki ezen a nyomorult autópályán szenved, több estimesényi, vagy legalább két kisfröccsnyi időt nyerne, ha ki lenne használva az M7-es összes sávja. Mindenki jobban járna. És mégsem.

Ennek az és mégsem jelenségnek felismerése általában kihozza az emberből az ízlés szerinti mélységekbe temetett macsót, és keresetlen szavakkal, a többi sofőr emberi mivoltára fittyet hányva monologizálja végig az utat. Hazaérve aztán még mondja egy darabig, pozitív megerősítésképp elolvas egy idevágó kultikus cikket, végül az élményt felülírják más, szintén bosszankodásra érdemes ügyek.

Bennem ezúttal megakadt a miért kérdés, és elkezdtem utánanézni, mit mond erről a tudomány. Kétségtelenül pszichológiai jelenségről van szó, semmilyen technikai, szemészeti vagy domborzati dolog nem indokolhatja a külső sáv tökéletes figyelmen kívül hagyását.

Az erős érzelmek gátjai a higgadt pszichológiai elméletalkotásnak és kísérletezésnek, és bár a jelenség jól ismert bosszúságforrás máshol is, kevés pszichológus érezte, hogy kellő ítéletmentességgel tudna viszonyulni a témához. Magyarán nincs túl sok felhasználható kutatás a külső sáv negligálásáról. Kicsit felpezsdült a téma 2013-ban. A brit kormány ugyanis azt tervezte, hogy 100 font büntetéssel sújtja a középső sávban döcögőket. Daniel és Jason Freeman a Psychology Today-en fel is vetették, hogy vajon ez a büntetés megfelelő lesz-e arra, hogy sokkal mélyebben nyugvó lelki motivációkat felülírjon. A büntetés annyira nem vált be: egyrészt három év alatt mindössze párezer ilyen büntetést osztottak ki, másrészt az autóvezetőket ez sem zavarta meg középsősáv vonzalmukban. 2016-ban az angol autósok 32%-a vallotta azt, hogy bizony ő a középső sávban szokott menni az autópályán. Pedig sokan, majdnem a megkérdezettek fele azt állította, hogy ez önző viselkedés, és azt is, hogy átlátja, mindenki gyorsabban haladna, ha mindenki kimenne a külső sávba, amikor teheti.

shutterstock 676874443

Mert milyen okai lehetnek az egyszeri autóvezetőnek arra, hogy az üres külső sáv helyett a jóval sűrűbb középsőt használja? Lehet először is figyelmetlenség. Bejött előzni, és a rádióban a kedvenc száma, vagy az utastársával folytatott kvantummechanikai vita eltereli a figyelmét, és nem jut eszébe, hogy akár vissza is mehetne. De ennyi autós egyszerre nem lehet ennyire figyelmetlen. Nem ez a legfőbb ok.

Valamivel jellemzőbb, de még mindig nem válasz a kérdésre a „külső sáv szégyene”. A BBC-n fejtik ki részletesebben a jelenséget Steve Stradling és Conrad King közlekedéspszichológusok tapasztalatait összegezve. Elmondják, hogy a közlekedés tulajdonképpen az emberi érintkezések legdemokratikusabb területe. Nincs még egy olyan hely, ahol egyszerre lenne jelen, ugyanolyan jogokkal gazdag és szegény. Egy városi jobbkéz szabálynál vagy piros lámpánál gyakorlatilag nincs különbség. Egészen addig így van ez, amíg az ember ki nem merészkedik egy autópályára. Az egy szeparált világ: minden demokratikus szempontot mellőzve és politikai korrektséget félretéve itt a méret a lényeg. Az győz, akinek nagyobb és drágább kocsija, ezzel együtt erősebb motorja van.

Az autópályán az aktívan kereső, relatíve nagy kocsikat a fenekük alatt tudó férfiak az urak. Minél nagyobb az autód (motorja), annál több jogod van az autópályán – mondja az íratlan szabály, amit a pályákon rendszeresen közlekedő értékesítési managerek és középvezetők diktálnak. Az egyszeri nyári sofőr, ha bekerül ebbe a dzsungel törvényei uralta versenypályára a tetőcsomagtartós tízéves opeljével egyet biztosan észlel: a lúzerek mennek a jobb oldalon. Beindul a szociális összehasonlítási folyamat: jó, nem X5-ösöm van, de nem tartozom azok közé a szerencsétlenek közé, akik olyan bénák, hogy nem mernek előzni az autópályán, vagy olyan ócska kocsijuk van, hogy nem tudnak – lám, én a magabiztos, kompetens sofőrök közé tartozom, hiszen a középső sávban megyek, nem a szélén.

A legfőbb ok azonban a középső sáv vonzerejére egészen más, és sokkal inkább empátiát ébresztő: a sofőrök éppen minden erejüket összeszedve próbálnak megküzdeni az autópályán való vezetés okozta szorongással. Bár itt is hiányosak a kutatási adatok, becsülhető, hogy az autóvezetők nagyjából harmada szorongással, félelemmel birkózik vezetés során. Különösen megnő ez a félelem az autópályán, ahol a megszokottnál jóval gyorsabb haladást várnak el tőlük, és félelmetes gépek húznak el az ember mellett képtelen sebességgel. Ebben a kínos lelkiállapotban a legbiztonságosabbnak az út közepén haladás tűnik, ugyanis az ember úgy érzi, hogy az egyenes még oké, a veszély sávváltáskor nő meg. A külső sávban közlekedve azért dobna az út néhány elkerülhetetlen sávváltást, például ha beér egy tényleg nagyon lassú járművet, vagy az útra becsatlakozó autósoknak kellene helyet csinálni. Hogyan fogok a 70 lóerőmmel a kamion mögötti lelassulásból előzni, miközben BMW-k és Mercedesek húznak el mellettem?

A leedsi egyetem pszichológusai (nem pedig a gerontofób autósok klubja) azt feltételezték, hogy az idősebbekre jellemző leginkább a középső sáv választása. Egy autóvezető szimulátorban teszteltek idős és fiatalabb sofőröket, hogy lássák az út melyik részén haladnak szívesen. Be is jött a hipotézis, tényleg az út közepén mentek az idősek, míg a fiatalok hajlamosak voltak levágni a kanyarokat, merészebben vezetni. Az idősek elmondták, úgy érezték, hogy középen biztonságos, főleg akkor, amikor a program arra kényszerítette őket, hogy a számukra megfelelőnél gyorsabban haladjanak. A fiataloknál is megfigyelhető volt viszont, hogyha túlságosan felgyorsult a tempó, vagy veszélyesebbnek nézett ki az út, akkor ők is az út közepére húzódtak. Ha az ember úgy érzi, hogy képességei nem biztos, hogy megfelelők a mozgásos feladat végrehajtásához (nem csak vezetésnél van így, hanem járásnál, bármilyen mozgásnál is) akkor a legáltalánosabb stratégia a középre húzódás.

shutterstock 182132363

Kérdés csak az, hogy az autópályán valóban biztonságosabb-e középen menni. Nem. Csakhogy a félelemmel és a szubjektív biztonságérzettel nehéz vitatkozni. Akik a legjobban vitatkoznának vele, az autópályák gyors kocsikon magabiztosan száguldó urai, azok még éppen három lapáttal rátesznek a bizonytalanabb sofőrök félelmeire. Amikor villognak, anyáznak, egy méterre megközelítik az autót és kicsapják balra az indexet – na ezek nem építik azt a magabiztosságot, ami a hatékonyabb vezetéshez kellene.

Az sem segít, ha valaki magáévá teszi ezt a biztonságos középső sáv taktikát, hiszen nem szerez tapasztalatot arról, hogy akkor sem lenne baj, ha mindig kihúzódna a szélére, amikor megteheti. Így a sűrűbb sávváltásoktól való szorongása nem múlik el. A rendszer tehát az összes benne lévő félelemmel és dühvel önmagát tartja fenn.

Mit lehet tenni? Hát ki tudja… Az egyik idevágó cikk szerzője szerint még a végítélet napján is a középső sávban fog menni az autósok zöme. A büntetés nem hozott megoldást. A dühöngés és az agresszív levillogó nevelési kísérletek szintén többet ártanak, mint használnak. Hiszen a nem lehúzódást leginkább a félelem táplálja, és az csak növekedni fog ettől. Érzékenyebb és empatikusabb módszerekkel lehet változást elérni. Több autópályás gyakorlással az oktatás során, a jobbra tartás érdemeinek sűrűbb bemutatásával, azzal, ha széles rétegekben tudatosul, hogy az utakat úgy a legbiztonságosabb használni, ahogy kitalálták őket.

Oszd meg másokkal is!

Az oldalról ajánljuk

  • Édes otthon
A vécén keresztül lepik el a lakásokat a patkányok ebben a magyar városban
A vécén keresztül lepik el a lakásokat a patkányok ebben a magyar városban

Patkányürülék, rágásnyomok és élő állatok a lakásokban. Rémálommá vált az élet a magyar városban.

április 17., 13:35

  • Offline
Ma már nem tűnik túl profinak a Spice Girls első tévés fellépése
Ma már nem tűnik túl profinak a Spice Girls első tévés fellépése

Rövid volt a Spice Girls élete, de annál nagyobb nyomot hagyott mindenkiben.

április 17., 15:10

  • világom
Szigorú szabályokat vezet be az EU: így változtatják meg a ruhákat
Szigorú szabályokat vezet be az EU: így változtatják meg a ruhákat

Számos terméknél, köztük a ruháknál és a bútoroknál is új tervezési szabályokat vezetnek be.

április 17., 14:36

  • világom
Szendvicset sem vihetsz magaddal, ha ebbe az országba utazol: komoly oka van
Szendvicset sem vihetsz magaddal, ha ebbe az országba utazol: komoly oka van

Semmilyen sajt vagy hús nem lehet annál, aki ide utazik, a szendvicset is elveszik és megsemmisítik.

április 17., 12:40

  • életem
Korlátozzák a temetkezést, májustól csak ezekben az időszakokban van rá lehetőség
Korlátozzák a temetkezést, májustól csak ezekben az időszakokban van rá lehetőség

Hamarosan változnak a temetkezésre vonatkozó lehetőségek az ország több pontján.

április 17., 12:10

  • életem
Tényleg pukiznak a macskák?
Tényleg pukiznak a macskák?

A kutyákkal és az emberekkel kapcsolatosan lehetnek bőven tapasztalataink, vajon a macskákkal mi a helyzet?

április 17., 14:00

  • lájfhekk
Több helyen forgalomkorlátozás lesz a napokban: erre figyelj
Több helyen forgalomkorlátozás lesz a napokban: erre figyelj

A következő napok közlekedése a megszokottól eltér majd, érdemes figyelmi, hol milyen módosítások lesznek.

április 17., 17:30

  • életem
Ezért hág meg a kutya tárgyakat vagy az emberek lábát
Ezért hág meg a kutya tárgyakat vagy az emberek lábát

A jelenségre meglepő a magyarázat, korántsem olyan nyilvánvaló, mint sokan hiszik.

április 17., 16:45

  • világom
Több mint 70 év után derült csak ki, miért égett ki a náci Németország büszkesége
Több mint 70 év után derült csak ki, miért égett ki a náci Németország büszkesége

A Hindenburg légikatasztrófáját villámcsapással, légköri kisüléssel és náciellenes szabotázzsal is magyarázták.

5 perce

  • életem
Már évtizedekkel ezelőtt beszélt Gobbi Hilda a felgyorsult élet veszélyeiről
Már évtizedekkel ezelőtt beszélt Gobbi Hilda a felgyorsult élet veszélyeiről

A szociális érzékenységéről is híres Gobbi Hilda a technika fejlődésében és életritmusunk felgyosulásában komoly veszélyeket sejtett.

április 17., 16:00

  • Offline
Tífuszos Mary egymaga több járványt is okozott, rendőrök kényszerítették karanténba
Tífuszos Mary egymaga több járványt is okozott, rendőrök kényszerítették karanténba

A tífuszjárvány okozója a barackos fagyijáról volt híres.

április 17., 19:30

  • Testem
Ha ezt a 3 dolgot megteszed, a rák esélye 60 százalékkal csökken
Ha ezt a 3 dolgot megteszed, a rák esélye 60 százalékkal csökken

A rák esélyének drasztikus csökkentéséhez csupán ennyi kell egy kutatás szerint.

április 18., 06:00

  • világom
Belépőjegyet kell venned, ha ebbe a városba utazol: péntektől új szabály is él
Belépőjegyet kell venned, ha ebbe a városba utazol: péntektől új szabály is él

Kiterjesztik a belépődíjas napokat, aki pedig későn vesz jegyet, kétszeres árat fizet.

április 17., 11:40

  • Mindennapi
Hidegfront vet véget az egynapos nyárnak: ekkor érkezik
Hidegfront vet véget az egynapos nyárnak: ekkor érkezik

Zivatarokkal köszönt be a nyári meleg után a hidegfront.

április 17., 06:00

  • világom
Történelmi pillanat: élet nyomaira bukkantak egy távoli bolygón
Történelmi pillanat: élet nyomaira bukkantak egy távoli bolygón

Minden jel arra utal, hogy élet lehet a távoli égitesten.

április 17., 10:36

  • Offline
Pofonegyszerű matekkvíz: a 10 pont kötelező!
Pofonegyszerű matekkvíz: a 10 pont kötelező!

Nem lesz nehéz ez a matekkvíz: lássuk, számodra mennyire könnyű!

április 17., 06:46

  • világom
Egyetlen éjszaka 50 napig tarthat ebben a kis faluban
Egyetlen éjszaka 50 napig tarthat ebben a kis faluban

Ebben az aprócska faluban nem csak a hideg nehezíti az emberek életét, de a hosszú sötétség vagy éppen a folytonos világosság is.

április 18., 06:30

  • Testem
Fogyás helyett súlygyarapodást okozhat ez az édesítőszer
Fogyás helyett súlygyarapodást okozhat ez az édesítőszer

Hiába kalóriamentes ez az édesítőszer, becsapja az agyat, ami miatt megnő az étvágy.

április 17., 06:30

  • világom
Egy patkányon múlt az emberek élete: bombákat keresett Kambodzsában
Egy patkányon múlt az emberek élete: bombákat keresett Kambodzsában

Több mint 100 bombát szimatolt ki a keresőpatkány egy furcsa szerkezettel a hátán, így megóvva emberek tömegeinek életét.

április 17., 18:30

  • Testem
Már hazánkban is terjed az új vírus, ötszörösére nőtt a fertőzöttek száma 5 év alatt
Már hazánkban is terjed az új vírus, ötszörösére nőtt a fertőzöttek száma 5 év alatt

Kutyák terjeszthetik az emberre is veszélyes, új vírust.

április 17., 11:10

  • világom
28 óra alatt épül fel egy tízemeletes ház: ez még kínai tempónak is gyors
28 óra alatt épül fel egy tízemeletes ház: ez még kínai tempónak is gyors

A panellprogram sem volt teljesen más mint ez, csak hetek helyett itt órák is elegendők egy tízemeletes ház felhúzásához.

április 17., 08:06

  • Offline
Ezer éve élnek szerzetesek ezen a magyar vidéken
Ezer éve élnek szerzetesek ezen a magyar vidéken

A szerzetesek lakta magyar vidék 1996-ban került a világ legértékesebb helyeinek listájára.

április 17., 08:20

  • életem
Fontos levelet kapsz a Facebooktól: semmiképp se töröld!
Fontos levelet kapsz a Facebooktól: semmiképp se töröld!

Ha a Facebook újításaihoz nem járulsz hozzá, a levélben lesz a megoldás.

április 17., 10:06

  • életem
Elvágták a villanypásztort, hogy kiszabadítsák a fertőzött teheneket
Elvágták a villanypásztort, hogy kiszabadítsák a fertőzött teheneket

Elvágták a villanypásztort, szabadon jártak a fertőzött telep tehenei.

április 17., 09:06

  • Mindennapi
Több kórház működési rendje változik a húsvéti hosszú hétvégén
Több kórház működési rendje változik a húsvéti hosszú hétvégén

Fontos tájékoztatást tettek közzé, több egészségügyi intézményben változik a látogatási rend a hosszú hétvége miatt.

április 17., 09:36

  • Édes otthon
Teljesen átalakult, ahogyan és ahol dolgozunk: ezt várja mindenki ma egy irodától
Teljesen átalakult, ahogyan és ahol dolgozunk: ezt várja mindenki ma egy irodától

A jövő irodáiról hamarosan minden kiderül.

április 17., 08:50

  • világom
Panaszkodtak a rabok a szigorú szabályokra, enyhítették az ellenőrzést a börtönben
Panaszkodtak a rabok a szigorú szabályokra, enyhítették az ellenőrzést a börtönben

A legveszélyesebb rabokra érvényes szabályokon enyhítettek, a börtönőrök felháborodtak a döntésen.

április 17., 08:36

  • világom
Ezt a rejtélyes vonalat semelyik állat nem lépi át: a madarak és a halak is ritkán mennek keresztül rajta
Ezt a rejtélyes vonalat semelyik állat nem lépi át: a madarak és a halak is ritkán mennek keresztül rajta

Az állatok jobban tudják, mi ez a rejtélyes vonal, de sosem lépik át.

április 17., 07:00

  • Mindennapi
Fontos bejelentést tett a MÁV
Fontos bejelentést tett a MÁV

Többletkapacitással igyekszik a MÁV kiszolgálni az ünnepekben megemelkedő utasmennyiség igényeit.

április 17., 07:46

  • Édes otthon
Még mindig DDT-vel szennyezett levegőt szívunk be, hiába tiltották be évtizedekkel ezelőtt
Még mindig DDT-vel szennyezett levegőt szívunk be, hiába tiltották be évtizedekkel ezelőtt

Az otthoni levegő szennyezettsége komoly gondokat okozhat.

április 17., 07:26

Érdekességek