Nem muszáj éhgyomorral vérvételre menni

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Legalábbis koleszterin- és trigliceridszintek meghatározására irányuló tesztek esetén. Elmondjuk, miért.

Több kutató is vizsgálta az elmúlt években, hogy vajon milyen mértékben képes a koleszterin és a triglicerid szintjét befolyásolni az, ha valaki nem éhgyomorra, hanem jóllakottan érkezik a vérvételre. Kiderült, hogy nincs különbség, tehát ezúttal nem kell ájultan érkeznie a délelőtti vizitre, írja a PharmaOnline. Az említett vizsgálatok eddig hagyományosan éhgyomorra történtek, ami azt jelenti, hogy az utolsó étkezés és a tűszúrás között legalább nyolc órának kell eltelnie. Ez, ha nem reggel kerülünk sorra, elég megterhelő lehet még egy egészséges ember számára is, nemhogy annak, aki diabéteszes.

Két csoport áll egymással szemben

Mint a legtöbb egészségügyi szituációban (elég csak az oltásokra gondolni), itt is két táborra szakadnak az emberek:

  • van, aki szerint az éhgyomori vérszintek objektívebbek, mivel a triglicerid szintje az elfogyasztott ételek zsírtartalmától függően változhat
  • van a másik fél, akik szerint mivel az emberek napközbeni étkezései között sem telik el soha nyolc óra, így informatívabb, ha a vérvétel is ilyen állapotban történik.

A szakmai szervezetek (Európai Atherosclerosis Társaság és a klnikai kémiával és laboratóriumi diagnosztikával foglalkozó európai szakmai szervezet) állásfoglalása szerint a lipidprofil meghatározásához az esetek jelentős részében nincs szükség éhgyomori vérvételre. A European Heart Journal április végi kiadványából az is kiderül: a véleményt a dán laborokban született tapasztalatok adják, ott ugyanis 2009 óta posztprandiális állapotú betegektől is vesznek és értékelnek ki vérmintákat.

Fotó: Universalimagesgroup / Getty Images

Calgary-ban fogadtak olyan pácienseket is, akik ettek a vérvétel előtt, csak meg kellett mondaniuk, hány órával előtte történt az étkezés. Kiderült: az összkoleszterin- és a HDL-szintet kevesebb mint 2, az LDL-koleszterinszintet pedig kevesebb mint 10 százalékkal befolyásolta az étel elfogyasztása.  A triglicerideknél kevesebb, mint 20 % volt az étkezés által okozott változás.

Az oldal azt is összegyűjtötte, mikor ajánlott és mikor nem szükséges az éhgyomorra történő vérvétel.

Nem szükséges az éhgyomri vérvétel

  • első vizsgálat alkalmával,
  • a kardiovaszkuláris rizikó becsléséhez,
  • akut koronária szindrómás betegeknél,
  • gyermekeknél és időseknél,
  • cukorbetegeknél,
  • stabilan beállított gyógyszeres terápiában részesülőknél és
  • azoknál, akik nem akarnak éhesen vérvételre menni.

Továbbra is javasolt az éhgyomorra történő vérvétel, ha

  • az első vizsgálat alkalmával a trigliceridszint magasabb, mint 440 mg/dl,
  • ismert hipertrigliceridémia áll fenn,
  • hasnyálmirigy-gyulladáson esett át a beteg vagy
  • triglicerid-szintet csökkentő gyógyszert szed a beteg.
Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

mzd
mzd
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.