Tüdőrákot okozhat a péksütemény?

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy négyezer főt vizsgáló kutatás eredményei szerint igen. Hosszabb távú következtetéseket még ne vonjon le, elmondjuk, miért.

„Ötven százalékkal növeli a tüdőrák kialakulásának kockázatát a fehér kenyér, a bagel és a puf rizs" - írta meg pár napja a Daily Mail. A képlet viszont nem ennyire egyszerű – a történetnek az Egyesült Királyság Nemzeti Egészségügyi Szolgálatának (NHS) segítségével jártunk utána.

Hogy nézett ki a kísérlet?

A DailyMail számolt be egy kutatásról, amiben 4320 texasi ember vett részt – egy részüknél (1905 fő) nemrég diagnosztizálták a tüdőrákot, a többiek pedig ebből a szempontból egészségesek voltak. A Texasi Egyetem szakértői megvizsgálták az alanyok étrendjeit, ugyanis arra voltak kíváncsiak, hogy befolyásolja a betegség kialakulását a magas glikémiás-indexű ételek (leginkább fehér kenyér, burgonya, rizs) fogyasztása.

A kutatók arra jutottak, hogy a beviteli szempontból legmagasabb értéket produkáló csapatnál 49 százalékkal nagyobb volt a rák valószínűségének kialakulása, mint a legkevesebb ilyen élelmiszereket fogyasztó csoportnál. Ebből hosszú távú következtetést azért is nehéz levonni, mert a középső csoport adatait vizsgálva semmilyen megnövekedett kockázatot nem találtak, ráadásul nem lehet tudni, hogy a bevont személyek korábban milyen életmódot vagy étkezési sémát követtek. Mivel további vizsgálatok szükségesek, ezért korai lenne kijelenteni, hogy a szénhidrát az új cigaretta - írja vonatkozó cikkében a brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat (NHS).

Fotó: Mct / Europress / Getty

Honnan az ötlet?

Bár a tüdőrákos megbetegedések 85 százalékáért a cigaretta felelős, bizonyos kutatások szerint a táplálkozás is növelheti a kockázatot. Az ételekkel bevitt szénhidrát hatására megnő a vércukor- és az inzulin szintje, ami azért fontos, mert korábbi kutatások rávilágítottak, hogy az inzulinhoz hasonló fehérjék serkenti a rendellenes sejtek növekedését és osztódását, és egyes szakértők szerint ezek a fehérjék a tüdőrákos emberek szervezetében nagy számban megtalálhatóak.

Kíváncsian várjuk a további kutatásokat, amik remélhetőleg egyértelműen eldöntik, hogy van-e kapcsolat a betegség kialakulása és az étkezési szokások között.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

mzd
mzd
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Világom

Riasztó képet fest Európa időjárása: végérvényesen eltolódhat a nyár

Európa a leggyorsabban melegedő kontinens. Nyugat-Európában már május második felében olyan hőhullám érkezett, amely inkább a nyár közepét idézte. Május 21. és 30. között Franciaország nyugati részén, Angliában és Walesben a napi átlaghőmérséklet helyenként több mint 10 Celsius-fokkal haladta meg az ilyenkor szokásos értéket. Ilyet korábban nem tapasztalhattunk.

Testem

Fogyás nőként: miért nem elég kevesebbet enni?

A kalóriadeficit hozza el a fogyást, de önmagában közel sem elég a kívánt eredmény eléréséhez. Ezenfelül számolni kell azzal is, hogy a férfi és a női szervezet eltér, akár a testösszetételben, akár a hormonális működésben, ezekkel az eltéréseket pedig mindenképpen figyelembe kell venni.

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.