Tegye fel a kezét, aki Rocky Balboán kívül nyersen fogyasztja a tojást!

A filmekben a főhősök úgy isszák meg a nyers tojásos „koktélt”, mintha a világ legegészségesebb és legtáplálóbb itala volna. De vajon hogy viszonyul ez a valósághoz?

A tojás világnapja alkalmából megnéztük, hogy tényleg olyan szuper dolog-e nyers tojást fogyasztani, mint ahogy azt a filmek sugallják. Lássuk tehát, milyen hatása lehet az egészségedre, ha kezdeti undorodat legyűrve megiszod a sajátos állagú fehérjebombát.

Mit tartalmaz a nyers tojás?

A tojás nemcsak főtt formájában, hanem nyersen is rendkívül tápláló. Tele van kiváló minőségű fehérjékkel, egészséges zsírokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és egy sor egyéb tápanyaggal. A Healthline szerint egy nagyobb nyers tojás tápanyagtartalma a következőképpen alakul:

  • fehérje: 6 g
  • zsír: 5 g
  • magnézium 6 mg
  • kalcium: 28 mg
  • foszfor: 99 mg
  • kálium: 69 mg
  • D -vitamin: 41 NE

Mindezeken túl egy nyers tojás 147 mg-ot tartalmaz a kolin nevű tápanyagból, amelyről kimutatták, hogy pozitívan befolyásolja az agyműködést és hozzájárulhat a szív egészségéhez, továbbá megtalálható benne két értékes antioxidáns, a lutein és zeaxantin is, melyek a szemet védve mérsékelhetik az életkorral összefüggő szembetegségek kialakulásának kockázatát. Fontos azonban tudni, hogy szinte az összes tápanyag a tojássárgájában koncentrálódik, míg a tojásfehérje – ahogy a neve is mutatja – nagyrészt fehérjéből áll.

Van, aki nyersen szereti
Van, aki nyersen szeretijsmith / Getty Images Hungary

Megéri-e fehérjeforrásként fogyasztani?

A tojás az egyik legjobb állati fehérjeforrás. Olyannyira, hogy valójában mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza. Emiatt gyakran teljes értékű fehérjeforrásnak nevezik. Egy kisebb mintán alapuló korábbi kutatás ugyanakkor azt mutatta, hogy nyers fogyasztásával csökkenhet a fehérjék hasznosulása. Miközben a kísérlet résztvevőinél a főtt tojásban lévő fehérjék 90 százaléka felszívódott, addig nyers változatánál mindössze 50 százalék volt ugyanez az érték.

Igaz, hogy akadályozza a biotin felszívódását?

A biotin egy vízben oldódó B-vitamin, amelyet B7-vitaminként is ismerünk. Ez részt vesz a szervezet glükóz- és zsírsavtermelésében, illetve fontos szerepet tölt be a terhesség során is. Míg a tojássárgája jó étrendi biotinforrás, a nyers tojásfehérje egy avidin nevű fehérjét tartalmaz, amely a vékonybélben kötődik a biotinhoz, megakadályozva a felszívódását. Mivel az avidin hő hatására elpusztul, ez nem jelent problémát mindaddig, amíg főzve fogyasztod. De még ha nyersen eszed is a tojást, nagyon valószínűtlen, hogy biotinhiány alakuljon ki. Ehhez mindennap nagy mennyiségű nyers tojást kéne fogyasztanod.

Ki az a Rocky Balboa, és mi köze a tojáshoz? 

Sylvester Stallone az 1970-ben bemutatott Rocky című filmben formálta meg a Philadelphiában élő olasz-amerikai bokszoló, Rocky Balboa karakterét, aki lehetőséget kapott, hogy megmérkőzzön a nehézsúlyú ökölvívó-világbajnokkal, Apollo Creeddel a bajnoki övért. Noha tudja, hogy esélye sincs a győzelemre, a történet szerint Rocky kemény edzésbe kezd, hogy bizonyítson. A film egyik ikonikus jelenetében a bokszoló kora hajnalban kel, majd elbotorkál a hűtőig, belever több nyers tojást egy pohárba, és egy lendülettel felhörpinti az egészet, hogy feltöltekezzen az edzéshez. Ezt azóta csak a bajnokok reggelijeként emlegetik.

Milyen veszélyei vannak?

A nyers és főtlen, vagyis nem megfelelően megfőzött tojás fogyasztásának egyik fő veszélye a szalmonellafertőzés. Ennek a fele se tréfa: a szennyezett tojás miatt kialakuló ételmérgezés gyomorgörcsökkel, hasmenéssel, hányással és lázzal járhat. A tünetek általában a fertőzést követő 6 óra és 6 nap közötti időszakban jelentkeznek, majd 4–7 napig tartanak. Bár a legtöbb embernél a fertőzés enyhébb lefolyású, vannak, akiknél súlyos tüneteket okozhat, ezért a szakemberek azt javasolják, hogy az idősebbek, a gyerekek, az állapotos nők és a legyengült immunrendszerű betegek kerüljék a nyers tojás, illetve az azt tartalmazó ételek fogyasztását.

Ha nyers tojással dolgozol, ügyelj a higiéniára
Ha nyers tojással dolgozol, ügyelj a higiéniáraskynesher / Getty Images Hungary

Mit tehetek a fertőzésveszély csökkentése érdekében?

Ha aggódsz a fertőzések miatt, de nem akarsz lemondani a tojásról, akkor fontold meg az alábbi ajánlásokat:

  • vásárolj ózonnal fertőtlenített tojást, vagy próbáld ki a pasztőrözött tojáslét
  • csak olyan tojást vegyél, amit hűtve tárolnak a boltban
  • a tojást otthon is a hűtőben tartsd, mivel szobahőmérsékleten való tárolása a baktériumok gyors elszaporodásának kedvez
  • ne vásárolj és ne fogyassz lejárt tojást
  • a törött héjú, szennyezett tojásokat dobd ki
  • ha a tojáshoz nyúlsz, mindig moss kezet, és tisztíts meg minden mást is, ami érintkezett vele

Habár ezek a lépések segíthetnek a fertőzésveszély csökkentésében, a legjobb megoldás még mindig az, ha a tojást főve fogyasztod – még ha ettől nem is leszel olyan menő, mint Rocky Balboa.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra