Tegye fel a kezét, aki Rocky Balboán kívül nyersen fogyasztja a tojást!

A filmekben a főhősök úgy isszák meg a nyers tojásos „koktélt”, mintha a világ legegészségesebb és legtáplálóbb itala volna. De vajon hogy viszonyul ez a valósághoz?

A tojás világnapja alkalmából megnéztük, hogy tényleg olyan szuper dolog-e nyers tojást fogyasztani, mint ahogy azt a filmek sugallják. Lássuk tehát, milyen hatása lehet az egészségedre, ha kezdeti undorodat legyűrve megiszod a sajátos állagú fehérjebombát.

Mit tartalmaz a nyers tojás?

A tojás nemcsak főtt formájában, hanem nyersen is rendkívül tápláló. Tele van kiváló minőségű fehérjékkel, egészséges zsírokkal, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, antioxidánsokkal és egy sor egyéb tápanyaggal. A Healthline szerint egy nagyobb nyers tojás tápanyagtartalma a következőképpen alakul:

  • fehérje: 6 g
  • zsír: 5 g
  • magnézium 6 mg
  • kalcium: 28 mg
  • foszfor: 99 mg
  • kálium: 69 mg
  • D -vitamin: 41 NE

Mindezeken túl egy nyers tojás 147 mg-ot tartalmaz a kolin nevű tápanyagból, amelyről kimutatták, hogy pozitívan befolyásolja az agyműködést és hozzájárulhat a szív egészségéhez, továbbá megtalálható benne két értékes antioxidáns, a lutein és zeaxantin is, melyek a szemet védve mérsékelhetik az életkorral összefüggő szembetegségek kialakulásának kockázatát. Fontos azonban tudni, hogy szinte az összes tápanyag a tojássárgájában koncentrálódik, míg a tojásfehérje – ahogy a neve is mutatja – nagyrészt fehérjéből áll.

Van, aki nyersen szereti
Van, aki nyersen szeretijsmith / Getty Images Hungary

Megéri-e fehérjeforrásként fogyasztani?

A tojás az egyik legjobb állati fehérjeforrás. Olyannyira, hogy valójában mind a 9 esszenciális aminosavat tartalmazza. Emiatt gyakran teljes értékű fehérjeforrásnak nevezik. Egy kisebb mintán alapuló korábbi kutatás ugyanakkor azt mutatta, hogy nyers fogyasztásával csökkenhet a fehérjék hasznosulása. Miközben a kísérlet résztvevőinél a főtt tojásban lévő fehérjék 90 százaléka felszívódott, addig nyers változatánál mindössze 50 százalék volt ugyanez az érték.

Igaz, hogy akadályozza a biotin felszívódását?

A biotin egy vízben oldódó B-vitamin, amelyet B7-vitaminként is ismerünk. Ez részt vesz a szervezet glükóz- és zsírsavtermelésében, illetve fontos szerepet tölt be a terhesség során is. Míg a tojássárgája jó étrendi biotinforrás, a nyers tojásfehérje egy avidin nevű fehérjét tartalmaz, amely a vékonybélben kötődik a biotinhoz, megakadályozva a felszívódását. Mivel az avidin hő hatására elpusztul, ez nem jelent problémát mindaddig, amíg főzve fogyasztod. De még ha nyersen eszed is a tojást, nagyon valószínűtlen, hogy biotinhiány alakuljon ki. Ehhez mindennap nagy mennyiségű nyers tojást kéne fogyasztanod.

Ki az a Rocky Balboa, és mi köze a tojáshoz? 

Sylvester Stallone az 1970-ben bemutatott Rocky című filmben formálta meg a Philadelphiában élő olasz-amerikai bokszoló, Rocky Balboa karakterét, aki lehetőséget kapott, hogy megmérkőzzön a nehézsúlyú ökölvívó-világbajnokkal, Apollo Creeddel a bajnoki övért. Noha tudja, hogy esélye sincs a győzelemre, a történet szerint Rocky kemény edzésbe kezd, hogy bizonyítson. A film egyik ikonikus jelenetében a bokszoló kora hajnalban kel, majd elbotorkál a hűtőig, belever több nyers tojást egy pohárba, és egy lendülettel felhörpinti az egészet, hogy feltöltekezzen az edzéshez. Ezt azóta csak a bajnokok reggelijeként emlegetik.

Milyen veszélyei vannak?

A nyers és főtlen, vagyis nem megfelelően megfőzött tojás fogyasztásának egyik fő veszélye a szalmonellafertőzés. Ennek a fele se tréfa: a szennyezett tojás miatt kialakuló ételmérgezés gyomorgörcsökkel, hasmenéssel, hányással és lázzal járhat. A tünetek általában a fertőzést követő 6 óra és 6 nap közötti időszakban jelentkeznek, majd 4–7 napig tartanak. Bár a legtöbb embernél a fertőzés enyhébb lefolyású, vannak, akiknél súlyos tüneteket okozhat, ezért a szakemberek azt javasolják, hogy az idősebbek, a gyerekek, az állapotos nők és a legyengült immunrendszerű betegek kerüljék a nyers tojás, illetve az azt tartalmazó ételek fogyasztását.

Ha nyers tojással dolgozol, ügyelj a higiéniára
Ha nyers tojással dolgozol, ügyelj a higiéniáraskynesher / Getty Images Hungary

Mit tehetek a fertőzésveszély csökkentése érdekében?

Ha aggódsz a fertőzések miatt, de nem akarsz lemondani a tojásról, akkor fontold meg az alábbi ajánlásokat:

  • vásárolj ózonnal fertőtlenített tojást, vagy próbáld ki a pasztőrözött tojáslét
  • csak olyan tojást vegyél, amit hűtve tárolnak a boltban
  • a tojást otthon is a hűtőben tartsd, mivel szobahőmérsékleten való tárolása a baktériumok gyors elszaporodásának kedvez
  • ne vásárolj és ne fogyassz lejárt tojást
  • a törött héjú, szennyezett tojásokat dobd ki
  • ha a tojáshoz nyúlsz, mindig moss kezet, és tisztíts meg minden mást is, ami érintkezett vele

Habár ezek a lépések segíthetnek a fertőzésveszély csökkentésében, a legjobb megoldás még mindig az, ha a tojást főve fogyasztod – még ha ettől nem is leszel olyan menő, mint Rocky Balboa.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

„Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra