6 ülő tevékenység, ami kifejezetten jó a demencia elleni küzdelemben

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Gyakran hallani, hogy az ülés nem tesz jót az egészségnek, növeli a korai halálozás esélyét, azonban egy új kutatás most arra jutott, hogy ebben a helyzetben bizonyos tevékenységek segíthetnek a demencia ellen.

Közismert tény, hogy akik túl sok időt töltenek ülve, azoknál megnövekedhet számos betegség kockázata – a cukorbetegségtől kezdve a demenciáig. Azonban a tudósok felfedezték, hogy az agy korhoz köthető hanyatlásának megakadályozásában bizonyos ülő tevékenységek jótékony hatásúak lehetnek.

Ülő tevékenységek és demencia kapcsolata

A Dél-Ausztráliai Egyetem kutatói arra a következtetésre jutottak, hogy némelyik ülő tevékenységnek több pozitív hatása van az agyra, mint negatív. Ilyenek azok, amelyek mentálisan vagy társadalmilag serkentőek – például olvasás, zenehallgatás, imádkozás, kézművesség, játék valamilyen hangszeren vagy beszélgetés másokkal. Ezek a viselkedések javítják a memóriát és a gondolkodási képességeket, ami segít a későbbi életkorban kialakuló demencia kialakulása ellen.

Olyan ülő tevékenységek, mint az olvasás, segíthetnek a demencia kialakulása ellen
Fotó: Morsa Images / Getty Images Hungary

Azonban az agy számára rossz üléssel kapcsolatos elfoglaltságokat is találtak, mint a televíziónézés és a videójátékozás. Számos kutatás arra jutott, hogy a hosszan tartó tévézés az agy szürkeállományának csökkenésével hozható összefüggésbe – ami elengedhetetlen a gondolkodáshoz, érveléshez, döntéshozatalhoz és számos más fontos kognitív funkcióhoz. A képalkotó vizsgálatok azt mutatják, hogy minél kevesebb szürkeállomány található egy ember agyában, annál gyengébbek a kognitív képességei. Ennek oka lehet az, hogy a stimuláció hiánya miatt az agysejtek közötti kapcsolatok elsorvadnak.

A társadalmi érintkezés segíthet

Az új tanulmányban 397, 60 év feletti személy 24 órás tevékenységmintázatát figyelték meg. Ezután a résztvevők kognitív képességeit tesztelték két írásos vizsgálattal, amelyeket a szakértők használnak a demencia vagy az agyi hanyatlás jeleinek felismerésére. Arról számoltak be, hogy azok, akik több időt töltöttek „mentálisan serkentő” cselekedettekkel, sokkal jobban teljesítettek a kognitív teszteken.

Az olyan ülő tevékenységek, amelyek mentális stimulációt vagy társas érintkezést biztosítanak – például az olvasás vagy a beszélgetés a barátokkal –, jótékony hatással vannak a kognitív funkciókra, míg mások, például a televíziónézés vagy a videójátékok, negatívan hatnak; tehát a tevékenység típusa kulcsfontosságú. A szakértők szerint már ötperces változtatás – például sorozatmaraton közben egy kis olvasás – is csodákra lehet képes.

Miért rossz a játék és a tévénézés az agy egészségére?

A passzív ülő tevékenységek, mint például a tévénézés és a túlzott videójáték, kedvezőtlen kognitív következményekkel járhatnak, mert ezek a tevékenységek nem jelentenek kihívást az elmének, illetve korlátozhatják a társas interakciókat, negatívan befolyásolhatják az alvást, és fizikai inaktivitáshoz vezethetnek. Az erőszakos, addiktív vagy túlságosan stimuláló játékok kifejezetten negatív hatást érhetnek el.

A videójáték növelheti a demencia esélyét
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

Azért vannak kivételek, egyes videójátékok bizonyítottan javítják az agy egészségét. Az olyan játékok, amelyek kritikus gondolkodást, problémamegoldást és kreativitást ösztönöznek, mint például a sakk, jótékony hatással lehetnek az agy egészségére, de fontos figyelemmel kísérni a játékidőt, és biztosítani, hogy csak kis részét tegye ki a heti tevékenységeknek.

A dokumentumfilmek vagy az oktatási műsorok valószínűleg kevesebb kárt okoznak az elmének, mint a valóságshow-k. Utóbbiak túlzott fogyasztáshoz vezethetnek, és kevés intellektuális stimulációt nyújtanak.

Szakértők szerint az egyensúly a kulcsszó ezekben a tevékenységekben, a játék- és televíziózási szokások, valamint más tevékenységek, például a testmozgás, a napi 7-8 óra alvás, az önkéntesség és a társas kapcsolatok ápolása között. 

A szakértők meglepő tünetét vették észre a demenciának, amellyel zuhanyzás közben szembesülhetsz – olvasd el a részleteket az alábbi cikkünkből.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Diósi Szilvia
Diósi Szilvia
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.

Világom

Egy lélek sem lakik a menekülő keresztények szigetén: ma már csak egy magányos templom őrzi Nozaki titkát

Több mint 250 éven át titokban őrizték hitüket azok a japán keresztények, akik a hatóságok elől az ország legtávolabbi szigeteire menekültek. Nozaki az egyike volt azoknak az elszigetelt menedékhelyeknek, ahol a kereszténység követői a vallási tilalom ellenére is fenn tudták tartani közösségeiket. Noha a Nagaszaki prefektúrához tartozó apró sziget ma már lakatlan, különös múltja miatt mégis sokan kíváncsiak rá.

Világom

Betiltották a középkorban a gombot: nők nem viselhették

A pazarlás visszaszorítása érdekében egészen szélsőségesnek tűnő rendelkezések korlátozták a középkori olasz városok lakóinak kinézetét. Többek között gombot sem hordhatott mindenki, de a hajviseletet és az otthoni öltözködést is szabályok közé szorították.

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?