A szemétbe dobjuk, pedig rendben tartja ereinket is, és a szívrohamtól is véd

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy új kutatás szerint a narancshéj lehet a kulcsa a szív és az érrendszer egészségének, miután a fitokemikáliákban gazdag narancshéjkivonat csökkentheti a káros vegyi anyagok termelődéséért felelős enzim szintjét.

A világon a szívbetegség a vezető halálok a férfiak és a nők körében egyaránt. A betegség Magyarországon évente több mint 60 ezer halálesetet okoz, pedig kellő odafigyeléssel nem kellene, hogy majdnem minden második magyar kardiovaszkuláris probléma miatt hunyjon el.

Így hatnak a bélbaktériumok a szívünkre

A legújabb kutatások kimutatták, hogy egyes bélbaktériumok elősegítik a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Amikor ugyanis az emésztés során bizonyos tápanyagokkal táplálkoznak, a bélbaktériumok trimetil-amin-N-oxidot (TMAO) termelnek. A TMAO tehát nem más, mint a beleinkben található egyes baktériumok anyagcseréjének mellékterméke. Valójában az étkezéssel bevitt anyagok emésztése során keletkező trimetilamin (TMA) alakul át a májban TMAO-vá. A Floridai Egyetem által vezetett kutatásban résztvevő szakemberek szerint a TMAO szintje segíthet előre jelezni a jövőbeni szív- és érrendszeri betegségeket.

A beleinkben található egyes baktériumok anyagcseréjének mellékterméke előre jelezheti a szívbetegség kockázatát
Fotó: Peter Dazeley / Getty Images Hungary

A kutatás során a tudósok azt vizsgálták meg, hogy milyen lehetőségek rejlenek a jótékony fitokemikáliákban gazdag narancshéjkivonatokban a TMAO és a TMA termelésének csökkentése érdekében. 

Több hasznos vegyületre bukkantak

A vizsgálat eredményei azt mutatták, hogy a narancshéjkivonat hatékonyan gátolta az anyagcsere során keletkező káros vegyi anyagok termelését. A kutatók a kivonatban egy feruloil-putreszcin nevű vegyületet is találtak, amely szintén gátolja a káros vegyi anyagok termeléséért felelős enzimet. Ez mindenképpen egy újszerű felfedezés, amely rávilágít a feruloil-putreszcin korábban fel nem ismert egészségügyi potenciáljára a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésében.

A narancshéjkivonat bizonyítottan meggátolja a szívbetegség kialakulását
Fotó: SimpleImages / Getty Images Hungary

A narancshéjjal kapcsolatos felfedezés azért jelentős, mert az Amerikai Egyesült Államokban évente ötmillió tonna narancshéj keletkezik a narancslégyártás során, miután a floridai narancs közel 95 százalékát gyümölcslé készítésére használják. A gyümölcshéj körülbelül fele szarvasmarhák etetésére szolgál, míg a többi kárba vész annak ellenére, hogy az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság szerint a természetes narancshéjkivonatot biztonsággal fogyaszthatják az emberek.

Új terápiás lehetőségekre van mód

A legfrissebb kutatás eredményei alapján a narancshéj, amely gyakran hulladékként végzi, értékes egészségmegőrző vagy egészségjavító összetevőkké, például étrend-kiegészítőkké vagy élelmiszer-összetevőkké is válhatna. A szakemberek úgy vélik, kutatásuk megnyitja az utat a narancshéjból kinyerhető bioaktív vegyületekkel dúsított funkcionális élelmiszerek kifejlesztése előtt, melyek új terápiás stratégiákat kínálnak a szív egészségének megőrzése érdekében.

A komló virága a sörkészítés és -ízesítés mellett számos egészségügyi célra is használható. Olvasd el cikkünket, hogy megtudd, milyen előnyökkel járhat a fogyasztása.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Életem

A bértranszparencia Magyarországon elbukott, csak elvben nyilvánosak a fizetések

Az Európai Unió bértranszparencia-irányelvének fontos mérföldkőhöz kellett volna érkeznie a múlt hétvégén, hiszen a tagállamoknak hároméves felkészülési időszak után kötelezően át kellett volna ültetniük a szabályozást a saját jogrendjükbe. A valóságban azonban a transzparencia elbukott a legelső teszten, mivel számos tagállam képtelen volt betartani a meghatározott határidőt.

Offline

Villámkvíz: te tudod, hol játszódnak ezek a híres regények?

Egy jó regény nemcsak a történetével, hanem a helyszíneivel is maradandó élményt ad: sokszor egy város, egy táj vagy akár egy kitalált világ önmagában is külön értelmezéseket nyithat meg a műben. És vannak olyan irodalmi művek is, amik már teljesen egybefonódtak híres városokkal szerte a világon.

Mindennapi

Betiltják a mobilozást a zebrán, korlátozzák az e-rollerezést – új szabályok Szlovákiában

Jelentős változások előtt áll a szlovákiai közlekedés, miután a pozsonyi parlament június 2-án elfogadta a közúti közlekedésről szóló törvény átfogó módosítását. Az új előírások elsődleges célja a közlekedésbiztonság javítása és a balesetek számának csökkentése – többségükben szeptember 1-jén lépnek hatályba, és a szigorítások a gyalogosokat, az elektromos rollereseket, valamint a gyorshajtó sofőröket egyaránt érintik.

Testem

Sokan nem tudják, hogy visszafordítható ez a látást érintő népbetegség: a műtét lehet a megoldás

Világszerte a szürkehályog felelős a legtöbb látásvesztéssel járó megbetegedésért, amely az idősödő társadalomban egyre több embert érint. Sokan mégis halogatják a vizsgálatot, pedig a fehérjék összecsomósodása miatt kialakuló lencsehomályosodást semmilyen gyógyszer vagy szemüveg nem tudja megállítani. A modern szemészet segítségével azonban ez az állapot teljesen visszafordítható: az ultrahangos és lézeres mikroműtéti technikák nemcsak biztonságosan és gyorsan adják vissza a tiszta látást, de a beültetett csúcstechnológiás műlencsékkel a korábbi fénytörési hibák is korrigálhatók.

Testem

Hiába szeded, ártasz vele: így fordul a D2-vitamin tested ellen

A D-vitamin fontosságát ismerjük, de kevesebbet tudunk annak formáiról. A táplálékkiegészítőkben többnyire D2 formával találkozhatunk, amelyről friss kutatások azt találták, hogy gátolja a D3 forma hasznosulását, ezzel rontva a D-vitaminból képzett kalcitriol nevű, hormonhatású vegyület előállítását.