Ha te is használod a gyakori összetevőt, nagyobb az esélyed erre a súlyos betegségre

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Noha a 2-es típusú cukorbetegség kapcsán azt már jól tudjuk, hogy kerülni kell a cukrot, egy új kutatás szerint egy olyan igen gyakori összetevőt is, amely jóformán egyetlen ételből sem hiányozhat.

A Tulane Egyetem, Mayo Clinic Proceedings folyóiratban publikált legfrissebb tanulmánya összefüggésbe hozta a gyakori sófogyasztást a diabétesz kettes típusával: kiderült ugyanis, hogy az ételekhez gyakran adott só megnöveli e Magyarországon is gyakori, súlyos betegség kialakulásának kockázatát.

Így hat a magas sóbevitel a diabétesz kialakulására

Nemrég a vörös húsról derült ki, hogy akár már heti két adag fogyasztásával is közelebb léphetünk a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához, most egy új tanulmány szerint a gyakori sófogyasztásnak is ilyen következménye lehet.  

A tanulmányban több mint 400 ezer, az Egyesült Királyság Biobankjában regisztrált felnőttet kérdeztek meg a sóbevitelükről.

Megállapították, hogy azoknál, akik csupán néha sóznak, 13 százalékkal emelkedett meg a cukorbetegség kialakulásának kockázata, azoknál pedig, akik általában adnak sót az ételhez, 20 százalékkal. A veszélyes betegség kialakulásának esélyei azoknál nőttek leginkább – 39 százalékkal –, akik minden alkalommal megsózzák a tányérjukra kerülő étkeket.

A felmérés résztvevői között, a 11,8 éves követési medián alatt több mint 13 ezer 2-es típusú diabétesz alakult ki.

Az új felmérés összefüggést talált a magas sóbevitel és a 2-es típusú diabétesz között
Fotó: Aleksandr Zubkov / Getty Images Hungary

Keresik az okokat

A tanulmányt vezető dr. Lu Qi professzor szerint azt ugyan eddig is tudtuk, hogy a sóbevitel korlátozása csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek és a magas vérnyomás kockázatát, e friss felmérés azonban most először mutatott rá arra, hogy a sószóró használatának elhagyása a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását is segíthet megelőzni. A szakember szerint további kutatás is szükséges ahhoz, hogy teljes bizonyossággal megállapíthassák, a magas sóbevitel miért hozható összefüggésbe a súlyos betegség magasabb kockázatával, de dr. Qi úgy véli, hogy a só nagyobb adagok elfogyasztására is ösztönzi az embereket, így növelve az elhízás és a különféle gyulladások esélyeit. 

Hrdina-Bárány Zsuzsi
Hrdina-Bárány Zsuzsi
Főszerkesztő-helyettes
Hrdina-Bárány Zsuzsi, bár rádiós szakirányon végzett, a kommunikáció szak után nyomtatott sajtónál helyezkedett el. Kilencévnyi napilapozás után az online médiában találta meg a helyét: elsőként egy női magazinban dolgozott újságíróként, szerkesztőként és rovatvezetőként, majd három évig egy anyáknak szóló portál főszerkesztői feladatait látta el. Pályafutása során szövegíróként és olvasószerkesztőként is gyűjtött tapasztalatokat, valamint könyvek szerkesztésében is részt vett. 2026 januárjától a Dívány főszerkesztő-helyettese.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Szülőség

Felháborító szabályt hozott a fapados légi társaság – vizsgálat indult ellene

A Ryanair azon gyakorlatát vizsgálja a brit versenyhatóság, hogy ha a gyerekek mellé szeretnének ülni a szülők a repülőn, azért helyjegy árat kell fizetni. A légitársaság szerint azonban a szülők egyszerű felnőttként fizetik a különdíjat, miközben díjmenetesen legfeljebb négy gyermek számára foglalhatnak helyet maguk mellett.

Testem

Így rombolja egészségedet a hanyag fogmosás: szívbetegséget is okozhat

Vagyonokat költünk vitaminokra, szuperegészséges ételekre és méregtelenítő kúrákra a hosszú élet reményében, miközben az egyik legnagyobb egészségügyi kockázatot figyelmen kívül hagyjuk . Egyre több tudományos kutatás bizonyítja, hogy a hanyag szájhigiénia és a fogágybetegségek szívbetegséget, cukorbetegséget, sőt Alzheimer-kórt és rákot is okozhatnak.

Offline

Csak a tollát próbálgatta Rubens, mestermű született a firkából

Ritka lap került elő Rubens egyik jegyzetfüzetéből: az egyik oldalán a mester pár zseniális vonással három alakot vázolt föl, a másikon pedig levelet írt patrónusa nevében, hogy érdeklődjön: hogy áll egy festmény készítése. A lap jóval többet árul el a flamand művészről, mint elsőre gondolnánk.

Offline

Kifosztották a magyar vasutat, ez maradt belőle

A magyar vasúti közlekedésnek is megvolt a maga Trianonja, az országhatárok módosítását követően a vasútvonalak kétharmada, a szerelvények háromnegyede elveszett. Pedig a századfordulón még Európa élvonalába tartozott a közlekedés ezen formája.

Világom

Ekkora az ebolajárvány veszélye a foci vb-n: megszólalt a WHO

A labdarúgó-világbajnokság közeledtével sokakat foglalkoztat, hogy jelenthet-e veszélyt a Kongói Demokratikus Köztársaságban zajló ebolajárvány a tornára érkező szurkolók számára. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint azonban nincs ok a pánikra, hiszen sem a rendező országokban, vagyis az Egyesült Államokban, Kanadában és Mexikóban, sem Európában nem regisztráltak jelenleg ebolás megbetegedéseket.

Offline

Híres duók villámkvíze: tudod, hogy ki volt Sherlock bajtársa?

A filmtörténet legemlékezetesebb pillanatai mögött szinte mindig egy elválaszthatatlan páros áll. De vajon fejből tudod, hogy a legnagyobb hősöknek, detektíveknek és bajkeverőknek ki volt a hűséges fegyverhordozója, jobbkeze vagy éppen egyenrangú partnere a bajban?