Ha ezeket az ételeket eszed, megelőzheted a szélütést

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Egy amerikai kutatás eredményei alapján összeállt a lista, immár tudjuk, melyek azok az élelmiszerek, melyeket rendszeresen fogyasztva esélyünk lehet a stroke ellen.

A vérellátásunk zavartalan működése elengedhetetlen ahhoz, hogy szerveink megfelelő állapotban működhessenek idősebb korunkban is. Némely élelmiszer képes lehet támogatni szívünket és érrendszerünket, ezeket gyűjtöttük most egy csokorba. 

Törekedjünk a változatosságra az étkezésben is

25 éven át folytatott vizsgálatsorozat eredményei alapján a McMaster Egyetem és a Population Research Health Institute (PHRI) Hamilton Health Sciences kutatói megállapították, hogy hat olyan élelmiszercsoport van, melyeket megfelelő mennyiségben fogyasztva karbantarthatjuk ereinket, szívünket, és akár a stroke-ot is elkerülhetjük. Évente mintegy 18 millió ember hal meg világszerte a különféle szívbetegségek következtében a WHO adatai szerint. Az összes halálok harmadát kitevő betegségegyüttes jelentős része szívroham vagy szélütés miatt, váratlanul következik be. 

Ha ezeket az élelmiszereket naponta esszük, elkerülhet bennünket a stroke is
Fotó: helovi / Getty Images Hungary

Teljes értékű gabonákkal a stroke ellen

A teljes értékű gabonafélékről már jó ideje ismert, hogy csökkentik a szívbetegség kockázatát. A búza, a rozs, a hajdina, az árpa és társaik magas rosttartalmuknak köszönhetően gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal bírnak. 

A rostok mellett a teljes kiőrlésű gabonában lévő egyéb tápanyagok is segíthetnek a jótékony hatás kifejtésében. Magas fehérjetartalmuknak, a bennük lévő B-vitaminoknak, az egészséges zsíroknak és az ásványi anyagoknak köszönhetően optimális hatással vannak ereink működésére. 

Diófélék

Az American Journal of Clinical Nutrition című szaklapban megjelent egyik tanulmány szerint napi két marék dió már elegendő ahhoz, hogy szívműködésünket egészségesebbé tegye. A telítetlen zsírsavakban, ásványi anyagokban és vitaminokban dúskáló csonthéjas fogyasztása a népi gyógyászat szerint is elsődleges, ha agyunk optimális működését tartjuk szem előtt. A héjon belül is agy formájú magocska ugyanis az alfa-linolén nevű, telítetlen ómega-3 zsírsavban kifejezetten gazdag, ez pedig nemcsak a kognitív funkciókat serkenti, de a szívműködést is.

Teljes értékű tejtermékek

Bár a boltok polcairól a legtöbben a feldolgozott tejtermékeket emelik le, a teljes értékű verziója bővelkedik az emberi egészséghez elengedhetetlen alkotóelemekben – amennyiben nem allergiás rá az, aki fogyasztja. Legendás kalciumtartalma mellett nagy mennyiségű D-vitamin, jód, magnézium, szelén és laktoferrin is van benne. A tej ráadásul antioxidáns és antikarcinogén hatású, azaz a rákos megbetegedések ellen is hatásos lehet, ha megfelelő minőségben jutunk hozzá. 

Hüvelyesek

Már mi is többször megírtuk a rendkívül változatos hüvelyesek élettani előnyeit. Egyes régiókban a táplálkozás jelentős részét a babfélék teszik ki, ezeken a területeken nem ritka az sem, hogy száz évig élnek egészségben az emberek. A hüvelyesek ugyanis dúskálnak a tápanyagokban, magas réz-, vas-, magnézium-, kálium-, folsav- és cinktartalmuknak köszönhetően a szervezet egészére jó hatással van fogyasztásuk. Esszenciális aminosavaik, például a lizin képes az érrendszer működését is optimalizálni. 

Halak

Nemcsak a tengeri, de a hazánkban őshonos halfajták fogyasztása is előnyös lehet. Kiemelkedő fehérjetartalmuknak és zsírsavtartalmuknak köszönhetően ideális összetevői a szívbarát étrendnek. Magas víztartalmuknak és az izomrostok közötti laza, finom szerkezetű kötőszövetnek köszönhetően könnyen emészthetőek.

Zöldségek és gyümölcsök

Valószínűleg meg sem kell említenünk, hogy a fentiek mellett miért szerepelnek a zöldségek és gyümölcsök is a listán. Az, hogy mely fajtáik a leginkább előnyösek a szívműködés szempontjából, kifejezetten nehéz kérdés, hiszen bármit is fogyasztunk belőlük, biztosan található benne olyan vitamin vagy nyomelem, mely egészségünket támogatja. A már említett kutatásban részt vevő szakemberek azonban meghatározták az ideális napi mennyiséget is. E szerint naponta 2-3 adagnyi zöldség és ugyanennyi gyümölcs, kiegészítve egy adag olajos maggal, illetve egy porció teljes kiőrlésű gabonával, alkotná az ideális napi tápanyagbevitelt. Amennyiben ezt hetente 2-3 alkalommal hüvelyesekkel, illetve halakkal is kiegészítjük, elmondhatjuk, hogy a tudomány jelen állása szerint mindent megtettünk annak érdekében, hogy egyik legfontosabb szervünk hosszú távú, egészséges működését megalapozzuk. 

Gerhát Petra
Gerhát Petra
Újságíró, szerkesztő
Gerhát Petra pályafutását vidéki televízióknál kezdte sportújságíróként. Művészettörténeti, néprajzi és társadalomtudományi tanulmányokat követően végzett oknyomozó újságíró képzést. Az elmúlt húsz év során politikai és történelmi témájú heti- és havilapoknál, illetve online magazinoknál is dolgozott. A Dívány mellett az Indamedia kisállatos magazinjai, a We love Dogz és a We love Catz újságírójaként is dolgozik, valamint a DOGZ Podcast műsorvezetője.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.

Testem

Meddőség, PCOS, endometriózis: ilyen jeleket küld a tested a betegségekről

A női hormonrendszer működése ciklushoz kötött, ezért a szervezet jelzései is sokszor változékonyak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden fájdalom, rendszertelen menstruáció, pecsételő vérzés, hajhullás vagy hirtelen testsúlyváltozás „normális női panasz” lenne. A PCOS, az inzulinrezisztencia, az endometriózis, a pajzsmirigyproblémák és a meddőség hátterében gyakran összetett hormonális és anyagcsere-folyamatok állnak.