Ez az étrend-kiegészítő véd a rák ellen, de most egy fontos mellékhatására jöttek rá

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A halolajnak számos előnye ismert, egyebek között csökkenti a szívbetegség és az asztma kockázatát, továbbá enyhíti az ízületi fájdalmakat. Az amerikai Iowai Egyetem kutatói nemrég különleges kapcsolatot fedeztek fel a hajhullás és az ómega-3 zsírsav felhalmozódása között, amikor az étrend miatt kialakuló elhízást és rákos megbetegedést kutatták.

A halolaj leginkább ómega-3 zsírsavakból áll, amelyek a többszörösen telítetlen zsírsavak családjába tartoznak, étrend-kiegészítőként való alkalmazását pedig az olyan betegségek kockázatának csökkentésére javasolják, mint például a szívbetegség és az asztma.

Váratlan fordulat: megkopaszodtak az egerek

A Bing Li immunológus által vezetett kutatócsoport az étrenddel összefüggő elhízást és az elhízással kapcsolatba hozható daganatnövekedést kutatta, amikor véletlenül felfigyeltek arra, hogy a vizsgálathoz használt egereknek megkopott a szőre, tulajdonképpen elkezdtek kopaszodni. A tudósok ennek kapcsán jöttek rá arra, hogy ha a halolajban található ómega-3 zsírsav felhalmozódik a bőrben, olyan immunválaszt vált ki, amely hajhullást okoz.

A halolajnak számos egészségügyi előnye van, ám hátránya, hogy hajhullást okoz
Fotó: urbazon / Getty Images Hungary

A felfedezés újabb kérdéseket vetett fel a halolaj alkalmazásával kapcsolatban, miután azt addig előnyösnek tartották az emberi szervezet számára.

Ez a néhány hónapja publikált írás szólt először arról, hogy a halolajat tartalmazó magas zsírtartalmú étrend hajhullást okozhat.

Csak a halolaj okozott változást

A vizsgálat során az egereket három csoportra osztották. Az egyik csoport sok halolajat tartalmazó étrenden volt, a másik növényi alapú zsírt fogyasztott kakaóvaj formájában, és mindkettőt egy alacsony zsírtartalmú diétára fogott kontrollcsoport tagjainak egészségi állapotához hasonlították.

A kutatók ekkor vették észre, hogy rövid idő alatt az ómega-3-ban gazdag halolajjal táplált egerek jelentős mennyiségű szőrt veszítettek.

Eközben a kakaóvajjal táplált egerek, valamint az alacsony zsírtartalmú diétás kontrollegerek szőre egyáltalán nem hullott. Li és társai kétszer is elvégezték a kísérletet, és minden alkalommal ugyanazt az eredményt kapták. A vizsgálat bebizonyította, hogy míg a kakaóvajból származó telített zsírok a test különböző részein mozogtak, addig az ómega-3 zsírok felhalmozódtak a bőrrétegben.

Az éremnek két oldala van

A kutatók végül arra a következtetésre jutottak, hogy a szervezetbe bevitt zsírsav a test bármely részén felhalmozódhat. Hozzátették: további kutatásra van szükség annak megállapításához, hogy bebizonyosodjon, a nemrég elvégzett vizsgálat ellentmondásoktól mentes.

A halolaj több betegség megelőzésében is szerepet játszik
Fotó: Ucg / Getty Images Hungary

Bing Li hangsúlyozta: mint mindennek, a halolajnak is van előnye és hátránya, hiszen a zsírsavak testtel való kölcsönhatása bonyolult folyamatokat alkot. Az amerikai orvos egereken elvégzett rákkutatásai során például arra is rájött, hogy a halolaj segít csökkenteni az emlődaganatot.

Mi az a halolaj?

A halolaj az egyik leggyakrabban fogyasztott étrend-kiegészítő, ómega-3 zsírsavban gazdag, amely nagyon fontos az egészség szempontjából. Olyan teljes értékű élelmiszerekben található meg, mint a lazac, a makréla, a tonhal, néhány dióféle, valamint a lenmag és a chiamag.

A WHO ajánlása szerint hetente legalább egyszer javasolt a halfogyasztás
Fotó: stock_colors / Getty Images Hungary

A halolaj a halszövetből kivont zsír vagy olaj. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) javaslata szerint hetente egy-két alkalommal kellene halat fogyasztanunk az egészségünk megőrzése érdekében. Ennek az az oka, hogy a halakban található ómega-3 zsírsavnak számos egészségügyi előnye van, ráadásul tartalmaz némi A- és D-vitamint is. 

Aki nem fogyaszt halat, étrend-kiegészítővel is bejuttathatja a szervezetébe a halolajat.

Fontos megjegyezni, hogy a halolajban található ómega-3-fajták jelentősebb egészségügyi előnnyel járnak, mint az egyes növényi forrásokban található ómega-3-ak.

Clear Collagen Professional italpor

A BioTechUSA segít céljaid elérésében

A BioTechUSA elkötelezett az egészséges életmód támogatása mellett. A kiegyensúlyozott étrendet az egyéni szükségletekhez igazított, gondosan megválasztott étrend-kiegészítők egészíthetik ki a tudatos életmód támogatására.

További információkért kattints ide.

hirdetés

Juhász Marianna
Juhász Marianna
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.