Vissza az edzőterembe? Így lesz biztonságosabb

Az edzőtermek és más közösségi sportolásra alkalmas létesítmények a Covid-19-járvány első nagy vesztesei közé tartoztak, mivel elsők között szüntették be a tevékenységüket. Ma, a járvány egy következő szakaszában úgy néz ki, hogy élen járnak az újranyitásban is. De vajon biztonságos ismét a teremben edzenünk?

Tény, hogy sok más dologról le kellett mondanunk az elmúlt hetekben, és vannak fájóbb hiányok is, de azok, akik a járvány előtt rendszeresen jártak edzőterembe, nehezen nélkülözik az edzéseket. Bár milliószám érhetők el különböző edzővideók az interneten, és a láb is mindig kéznél van egy kis futáshoz vagy sétához, sokan lényegesen motiváltabbak, ha edzőtermi körülmények között sportolhatnak.

A kijárási korlátozásokról szóló rendelet alapján (egyesek szerint egy abban lévő joghézagot kihasználva) már eddig is sorra nyitnak újra az edzőtermek, az országos feloldás után pedig még több lehetőségünk lesz profi környezetben sportolni. Mennél is, meg nem is? Hiányoznak a súlyzók, de az, hogy elkapd a vírust, cseppet sem? Mutatjuk, hogyan teheted biztonságosabbá a visszatérést, és honnan ismerheted fel, hogy felelős közegben sportolsz. 

Menjünk-e egyáltalán?

Sportolni mindenképpen, mondják a szakértők. A rendszeres testmozgás a megfelelő táplálkozással kiegészítve valódi immunerősítő, egy karbantartott, aktív test nehezebben betegszik meg, ezt mindannyian tudjuk. Annál is inkább nagy szükségünk van rendszeres sportra, mert sokunk élete ezekben a hetekben sokkal kevésbé aktív, mint máskor. Nincs iskolába, óvodába rohanás a gyerekért, nincs reggeli séta a munkahelyre: összességében mozgunk jóval kevesebbet, amit a legtöbben még hosszú, ülve töltött órákkal is tetőzünk. Ez nemcsak az alakunknak, de az általános egészségünknek sem tesz jót. Arról viszont, hogy a sportnak a jelenlegi helyzetben mennyire jó módja a termi edzés, már megoszlanak a vélemények.

Dr. Sandra Kesh virológus szakértő szerint a mozgás legbiztonságosabb módja még a csökkenni látszó fenyegetettség idején is a szabadtéri edzés, és az is csak akkor, ha nem nagy tömegben történik. Könnyű belátni, hogy zárt térben sokkal jobban terjednek a kórokozók. Egy komolyabb gyakorlatsor során zihálva veszed a levegőt, tőled nem messze valaki köhint egyet. Kockázatos? Igen. Szintén a vírus könnyebb terjedését segítheti a termek többségének légcseréjét biztosító légkondicionáló rendszer is. Ha ebből indulunk ki, még most is úgy tűnik, hogy a szabadtéri edzéssel járunk a legjobban. 

De mi van azokkal, akik nem olyan szerencsések, hogy közvetlen környezetükben találjanak sportolásra alkalmas zöld területet? Akiknek ahhoz, hogy a szabadban sportoljanak, messzire kellene távolodniuk otthonuktól, vagy akár a tömegközlekedést kellene igénybe venniük? Akik az esti futást a szmogos belvárosban kellene hogy abszolválják? Nos, ők talán mégis jobban járnak a közeli edzőteremmel.

Hogy válasszak termet?

Adja magát, hogy a korábban bevált terembe és szeretett edződhöz menj vissza, biztosan te is így tervezed. De az elsődleges szempont ne a jó kapcsolat vagy a terem klassz hangulata, hanem az egészséged legyen. Mielőtt visszamennél a szívednek kedves gyúróterembe, érdeklődj utána, milyen intézkedésekkel teszik biztonságosabbá a terem használatát. Erről az alábbi kérdések megválaszolásával győződhetsz meg. 

• Megoldják-e, hogy tartani lehessen az ajánlott 1,5 méteres távolságot? Ehhez vélhetően arra van szükség, hogy jelentősen korlátozzák a teremben egy időben tartózkodók számát akkor is, ha ez anyagilag kevésbé rentábilis működési modell. Amiatt is fontos, hogy  ennek utánakérdezz, hogy nehogy épp te légy az, aki a szigorúbb szabályozás miatt már épp nem fér be!

• Éppígy fontos a megfelelő távolságtartás biztosítása az öltözőkben is, ennek is érdemes utánakérdezni. 

• Hogyan gondoskodnak a légcseréről? A légkondicionáló most nem a legjobb megoldás, keress olyan termet, ahol lehetőség van szellőztetéssel engedni be friss levegőt. 

• Viselnek-e maszkot az ott dolgozók? Bár ezt is, azt is olvasni még ma is a maszkról, és nem ugyanolyan hatásfokkal védenek a különböző típusok, szerintünk ezzel kapcsolatban az egyetlen felelős magatartás a maszk viselése lehet!

• Biztosítva van-e a helyiség és az eszközök rendszeres időközönkénti tisztítása és fertőtlenítése? Ez kiemelkedően fontos, hiszen a nap folyamán többen is használják ugyanazokat a súlyokat, vagy akár többen végeznek izzasztó tevékenységet ugyanazon a fekvenyomó padon. Megnyugtató lehet a tudat, hogy kutatások szerint izzadsággal nem terjed a vírus, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne benne a termi sportolásban a fertőzés kockázata. A tünetmentes hordozóként ott sportoló ember kezén lehet ott ártatlannak tűnő tüsszentésből származó kórokozó, ami pillanatok alatt ott lesz a súlyon vagy a tárcsán is. 

Fertőtlenítés, maszk, távolság
Fertőtlenítés, maszk, távolságFotó: Alex Liew / Getty Images Hungary

• Elegendő eszköz áll-e rendelkezésre? Komoly járványügyi kockázata lehet annak, ha egymás között cserélitek az eszközöket.

• Van-e kinn a fentiekkel kapcsolatos tájékoztató, figyelemfelkeltő tábla? Bár a legtöbben igyekszünk mindent megtenni a fertőzés elkerülése érdekében, nem árt, ha minél többször szembesülünk a szabályokkal.

Markó Bálint személyi edző tapasztalata szerint az edzőtermek üzemeltetői igyekezek mindent megtenni ügyfeleik biztonságáért és hogy legalább félgőzzel működhessenek. Nemcsak kisebb kapacitással működnek, de fertőtlenítő gépeket, spricniket helyeznek ki, az edzők pedig maszkban, kesztyűben dolgoznak. Ugyanakkor, mondja,  a termekbe már most visszatérő közönség jellemzően eleve kevésbé tart a vírusfertőzéstől.

Mit tegyek én magam, hogy biztonságban legyek?

• Gondolj másokra, és ne menj betegen az edzőterembe! Így is megvan a kockázata, hogy tünetmentesen hordozod a betegséget, de csökkentsd a kockázatot azzal, hogy szigorúbb vagy magaddal is, ami a látogatási szabályokat illeti. Elkötelezett sportemberként talán akkor is lemész a terembe, ha kimerültnek, fáradtnak érzed magad, és sokszor egy kis megfázás sem akadály. Most inkább maradj otthon, ha bármi nem oké.

• Ha magát nem is feltétlenül félti egy egészséges, rendszeresen sportoló felnőtt, gondolni kell azokra is, akikkel rendszeresen érintkezünk. Ha egy háztartásban élsz idős szeretteiddel, vagy olyanokkal, akikre nagyobb veszélyt jelent a vírus, inkább ne kockáztass még.

• Ha meg tudod oldani, keresd azokat az idősávokat, amikor a lehető legkevesebben vannak a teremben. Könnyen lehet, hogy ez a nagyon kora reggeli vagy késő esti időszakra esik majd, de ez az egyik legfontosabb dolog, amit a saját egészséged érdekében megtehetsz.

• Lehetőleg kerüld a csoportos órákat még akkor is, ha limitált a létszám és a távolságot is tartjátok. Minél több ember van együtt zárt térben, annál nagyobb a kockázata a fertőzésnek.

• Minimalizáld a teremben töltött időt. Öltözz gyorsan (ezt elősegítheted azzal is, ha például úgy mész, hogy az utcai ruhád alatt már ott van az edzős is), és nem most van itt az ideje a hosszas öltözői traccsnak sem. 

• A különböző eszközöket használat előtt és után is töröld át fertőtlenítő kendővel vagy az edzőterem által biztosított más fertőtlenítő eszközzel.

A fenti szabályok szigorúnak tűnnek, pláne akkor, amikor épp az enyhítésről olvasni, és amikor egyre többen kérdőjelezik meg az intézkedések szükségességét. Könnyen lehet azonban, hogy annak, hogy egyelőre viszonylag olcsón megúsztuk a dolgot, épp a kezdeti nagyobb szigor volt az oka, és annál tovább vagyunk biztonságban, minél tovább megtesszük mindazt, ami tőlünk telik.

Mustra