Még valami, amit az edzések hatékonyságáért megtehetsz

Biztos észrevetted már, hogy mennyivel tudatosabb vagy azokban a döntéseidben, amikhez jegyzetet készítesz, és milyen élesen világít rá egy-egy rossz étkezési szokásodra, ha naplószerűen feljegyzed, mit eszel. De nem csak a napi táplálkozásról érdemes jegyzetet készíteni! Ha a sporttevékenységeidet is rendesen összesíted, nagy lendületet adhatsz az alakformálásnak.

A Lifehack képzett személyi edző és fitneszversenyző segítségével szedte össze, milyen előnyei vannak annak, ha monitorozod magad.

Segít ünnepelni

Az egyik legjobb dolog, amit a fejlődésedért tehetsz, ha elismered a sikereid. Akár meg is jutalmazhatod magad egy-egy mérföldkőnél. Ahhoz, hogy ezt meg tudd tenni, és folyamatosan lásd, honnan hová tartasz, elengedhetetlen pontosan dokumentálnod a célt, a kiindulási pontot és az oda vezető utat is. Erre tökéletes keretet ad a fitnapló.

Segít, hogy jól segíthessenek neked

Személyi edzésen töröd a fejed? Szakértő segítségét kérnéd a továbblépéshez? Mindenekelőtt szánj 1-2 hetet arra, hogy naplózod a tevékenységeidet. Feljegyzésed többet mond a szakembernek, mint ha kötetlen beszélgetés közben kellene kihúznia belőled az információkat. Így megkönnyíti mindkettőtök életét, és jelentősen meggyorsítja az előkészítő folyamatokat is.

Segíthet versenyezni

Ha van olyan ismerősöd vagy barátod, aki hozzád hasonló célokat tűzött ki maga elé, egy kis egészséges versengés mindkettőtöknek jó lehet. Ki futott többet ezen a héten? Ki plankelt hosszabb ideig? Ha naplóban vezeted a fejlődésed, a következő találkozáskor elég lesz cimborád orra alá tolni a füzetet, hogy felkeltsd a versenyszellemet, bezsebeld az elismerést.

Mehet még egy kör?
Mehet még egy kör?Fotó: Klaus Vedfelt / Getty Images Hungary

Segít, hogy ne stresszeld agyon magad

Míg az olyan edzésnaplók, amikben előre beírod a magad számára a kötelező penzumot, egy idő után frusztrálóak lehetnek, a naplózás nem ilyen. Itt utólag írod be, hogy mennyit teljesítettél, és legközelebb is magaddal, nem a füzettel versenyezhetsz majd.

Segít szembenézni az igazsággal

Szeretjük becsapni magunkat. Genetikai tényezők, hízásra való hajlam, áh, túl idős vagyok edzeni… A tintával viszont nem lehet vitatkozni. Akármennyi kifogást találhatsz, ha feketén-fehéren az látszik, hogy nem edzettél tisztességesen az elmúlt fél évben, mind létjogosultságát veszti.

Segíthet, hogy ambiciózusabb légy

A napló olyan teljesítményeket sorjáz, amilyenekre már képes voltál. Ha ez már pipa, akkor miért is ne lehetne még sokkal többet elérni? Nézegesd sűrűn a naplód, hogy megérlelődjenek benned a komolyabb elhatározások is.

Segíthet észrevenni a mintázatokat

Biztos észrevetted már, hogy egyik nap nagyon jól, egy másikon nagyon haloványan teljesíthetsz, vagy a hónap során vannak kiemelkedő és satnyább időszakaid. Fontos tisztában lenned ezeknek a periodikusságával, hogy fel tudj rájuk készülni, hozzájuk igazíthasd az edzést. Ezt is könnyedén nyomon követheted a naplóval. 

Segít, hogy sikeresnek érezd magad

Biztos ismered azt a szuper érzést, amikor végre kihúzhatsz a tennivalóid sorából egy nemszeretem feladatot. Igaz? Ha edzés után leírod a füzetbe, mit végeztél, ugyanígy elönt a dopamin, úgy fogd érezi, a saját kezedben tartod a sorsod.

Ez is megvan
Ez is megvanFotó: CasarsaGuru / Getty Images Hungary

Segít, hogy lásd a gyengeségeid

Ha nem írod le, talán fel sem tűnik, hogy valahogy mindig elspórolod a lábnap végét. Ha leírva szembesülsz a rossz szokással, vagy azzal, hogy van, ami nem megy még igazán jól, az sokat segíthet a magadon felülemelkedésben.

Segít, hogy pontosabb légy 

Az, hogy lefogyok, meg megerősödöm, nem pontosan körülhatárolt célok. Ha viszont a napló alapján olyasmit tudsz már megfogalmazni magadban, mint: a jövő héten öttel több fekvőtámaszt fogsz csinálni, pontos és követhető célt kapsz.

Segít, hogy elkerüld a sérüléseket

Fájdalmat éreztél a válladban a múltkori a lehúzások után? Írd le a naplódba! A legközelebbi edzéskor nagyon körültekintően végezd el ezt a gyakorlatot, figyelj oda minden részletre, hogy rájöhess, mi a baj. Ha nem írod le ezeket az apróságokat, könnyen lehet, hogy elsikkadsz felettük és súlyos sérülés kockázatának teszed ki magad.

Segít, hogy megteremtsd a kellő rutinokat

Egy sor profi atlétának van valamilyen rutinja edzés előtt. Lehet, hogy felvesznek valamilyen speciális csuklószorítót, vagy megisznak valamilyen izotóniás italt? A szokások neked is segíthetnek, hogy az edzés is szokássá váljon, a naplóvezetés pedig gyorsítja ezeknek a jó szokásoknak a kialakítását.

Segít, hogy profinak nézz ki

Hűha, láttátok azt a srácot a naplóval? Tuti, komolyan veszi az edzéseit… Ha szeretnél profinak látszani, csinálj úgy, mint egy profi. Színészkedj addig, míg tényleg az is leszel.

Segít, hogy kiszűrd a kéretlen tanácsokat

A teremben az egyik srác foghegyről odaveti, hogy csináld ezt vagy azt az edzést, és akkor majd jó lesz? Lehet, hogy igaza van, de ha nem tud róla épkézláb naplót felmutatni, ezek csak üres szavak.

Segít, hogy időhatékony legyél

Ismered a törvényt: a munka mindig kitölti a rendelkezésre álló időt. Ha jól vezeted a naplót, észreveheted, ha indokolatlanul hosszúra nyúlnak az edzések. Legközelebb érdemes nem az adagok növelésére, hanem az idő csökkentésére fókuszálnod. Rövidebb idő alatt lehetsz sokkal hatékonyabb. Akár percek alatt is sokat tehetsz a fizikumodért, ha igazán odateszed magad. 

Segít, hogy magadra figyelj

Persze, a versengés fontos, de a végén egyedül rólad, a te egészségedről, fizikumodról van szó. A fitnesznapló segíthet, hogy magadra figyelj, és magadból hozd ki a legjobbat. Az alábbi videóban jó példát látsz arra, hogyan kell elkészíteni egy ilyet. 

Hogy lássak neki?

Fitnesznaplót vezetni gyerekjáték. Vehetsz direkt erre a célra készített füzetet, de egy sima vonalas is teljesen jó lesz. Edzés után jegyezd fel az ismétlésszámokat, a szettek számát és a pontos gyakorlatokat is – ez mindennek az alapja. Ha ez már jól megy, egyre több körülmény kaphat helyet a naplóban, például, hogy mennyit aludtál, mennyi energiát vittél be, vagy mennyi kávé gurult le. Meg fogsz lepődni, de tényleg minden összefügg mindennel.

De ne akarj túl sokat. A lényeg, mint ahogy a fitneszben mindig, a rendszeresség, szóval inkább kevesebb dolgot írj le, de az ne maradjon el! Vidd magaddal a füzetet minden alkalommal, így hamarosan rutinná válik a vezetése. Florian Wüest személyi edző szerint akár fitneszprogramod sikere is múlhat rajta.

Mustra