Folyamatosan hízol? Lehet, hogy csak rosszkor eszel!

Lesújtó a statisztika: lassan minden harmadik magyar felnőtt elhízott vagy túlsúlyos, ezzel pedig világszinten is az élbolyban vagyunk! A felesleges kilók jelentősen rontják az életminőséget, és hozzájárulnak számos súlyos betegség kialakulásához.

A plusz kilókért legtöbbször magunkon kívül senkit nem okolhatunk: egészen egyszerűen folyamatosan több energiát viszünk be, mint amennyit felhasználunk. Nem mozgunk, stresszelünk, nem alszunk. De olykor a túlsúlynak egészen banális okai is lehetnek: ilyen például a rossz étkezési ritmus, amikor a kimaradt reggelit dupla vacsorával pótoljuk. 

Sokan úgy próbálnak fogyni, hogy csökkentik a napi étkezések számát. Pedig ennél rosszabb utat nem is választhatnának! Elég csak arra a bizonyított tényre gondolni, hogy a haszonállatok napi egy étkezéssel sokkal nagyobbra híznak! Az ember pedig ugyanígy működik!

Nézzük, mi az, amit egy átlagemberelront a napi étkezésében. Hiába köztudott, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése, mégis, általában kimarad: letudjuk egy csésze teával vagy kávéval a reggeli rohanásban, pedig ideális esetben kiadós, megfelelően összeállított reggelivel kellene hogy induljon a nap.

  • A tízórait a többség passzolja, pedig ilyenkor jönne el normál esetben a kávé vagy tea ideje!
  • Bár az ebédidő a legtöbbünknek szent, ott is hajlamosak vagyunk túlzásba esni és többet pakolni a tányérunkra a kelleténél.
  • Uzsonnára szeretünk nassolni, pedig előnyösebb lenne könnyebb fogással felkészíteni a gyomrunkat a vacsorára. 
  • Igen, a vacsi: itt aztán tényleg hajlamosak vagyunk elszállni. Akár az étel mennyiségét, akár az összetételét illetően. Az esti étkezésnél kimondottan fontos lenne a mértéktartás!
  • És, ami aztán szinte szó szerint hab a tortán, az az utóvacsi: ugye, hogy sokan ismerik az egyértelműen és óhatatlanul úszógumikhoz vezető fogalmat?

Ha az étkezési ritmusunkat átalakítjuk, akár úgy is fogyhatunk, ha közel azonos mennyiséget fogyasztunk el, viszont nem a megszokott időben!

Ahhoz, hogy kiderüljön, mit is csinálunk rosszul, vagy hogy esetleg valamilyen anyagcserezavar áll a hízás hátterében, tanácsos felkeresni egy dietetikus szakembert! És íme egy kis segítség a Sportkontroll stábjától:

Így kéne kinézzen a napi étkezésed!
Így kéne kinézzen a napi étkezésed!Fotó: Sportkontroll.hu

Azt ugyanis, hogy mennyire vagy túlsúlyos, nem a BMI-indexed fogja megmondani: egy dietetikai konzultáción viszont egyszerűen kiderül, hogy milyen a zsír-, és izomtömegarányod, azaz elvégeznek rajtad egy testösszetétel-analízist. A dietetikus nagy valószínűséggel azt fogja kérni tőled, hogy bizonyos ideig jegyezd le mit ettél aznap. Az étkezési napló segítségével aztán egy csomó étrendi hibát kiszűrhet, és elmagyarázza, hogy mit csinálj másképp. Ugyanígy fény derülhet arra is, hogy esetleg további kivizsgálásra lehet szükséget, mert valamilyen betegség, például inzulinrezisztencia, PCOS vagy akár pajzsmirigy-rendellenesség vagy hormonzavar áll a háttérben. 

 
Szeretem a testem! - Edzés, diéta, életmód
Zárt csoport · 27 tag
Csatlakozás a csoporthoz
Egy közösség Neked, Érted - egy fittebb, egészségesebb, boldogabb életrét! Egy olyan oldalt szerettünk volna létrehozni, ahol hiteles, értékes tarta...
 
Mustra