Kicsit megfáztam: edzeni azért elmehetek?

Az ultramaratonokat érdemes inkább elnapolni, a kevésbé megerőltető edzéseknek viszont nem kell, hogy útját állja egy megfázás.

Releváns kutatások hiányában csak egy klasszikus népi bölcsességeket idéző ökölszabály áll rendelkezésünkre. A Loughborough Egyetem biokémikusa, Michael Gleeson szerint ugyanis attól is függ a dolog, milyen tünetekkel küzd éppen valaki: ha csak a nyak fölötti testrészeke érintik a tünetek, valószínűleg nem árt meg a mozgás.

A fertőzések felét észre sem vesszük

Az edzések intenzitásán is sok múlik persze a Popular Science szerint, sőt a rendszeresen edzőkkel minden valószínűség szerint tudtukon kívül is megesik, hogy betegen sportolnak. A Wisconsini Orvosi Egyetemen tanító Dr. Bruce Barrett szerint ugyanis a rhinovírusok okozta fertőzések fele tünetmentesen lezajlik, csakúgy, mint az influenzás esetek 10-20 százaléka.

Az immunválasz során termelt apró jelzőmolekulák, a citokinek jelenléte miatt persze gyorsabban elfárad az, aki a kisebb-nagyobb betegségek ellenére sem mond le az edzésről, érdemes tehát egy kicsit visszavenni a tempóból.

shutterstock 767438869

Aki lázas, maradjon otthon

A nyak fölötti tünetektől, vagyis az orrfolyástól, a gyulladt toroktól és társaiktól tehát nem kell félni Gleeson szerint, a köhögéssel, a mellkasi fájdalmakkal, ízületi fájdalmakkal vagy lázzal járó betegségek esetén viszont javasolt inkább otthon maradni.

A különösen megerőltető edzésekkel viszont érdemes csínján bánni az orvosok szerint, azt ugyanis nem tudjuk pontosan, milyen hatása van egy maratonnak a már jelen lévő betegségekre. A hasonlóan nagy terhelést jelentő munkavégzés azonban egészséges emberek esetében is gyengít valamelyest az immunrendszeren, megnövelve így a vírusos eredetű légúti megbetegedések kialakulásának kockázatát.

A rendszeres testmozgás bizonyítottan csökkenti egyébként a hasonló megbetegedések esélyét: a kutatók szerint ritkábbak és enyhébbek ugyanis a rendszeresen edzők tünetei.