Kevesebb alkohol, több sárgabarack: így ne legyél mellrákos

Olvasási idő kb. 3 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Napi egy pohár már növeli a rákkockázatot, a séta meg a zöldségek viszont csökkentik. Mutatjuk, mit tehetsz a megelőzésért!

Nem iszol minden nap alkoholt? Szuper, máris rengeteget tettél a mellrák megelőzéséért! Egy friss kutatás szerint ugyanis a két dolog összefügg: a napi rendszerességű alkoholfogyasztás növeli a mellrák esélyét. Egy korábbi vizsgálat pedig a diéta hatásait vizsgálva arra a következtetésre jutott, hogy táplálkozásunkkal igenis tudjuk befolyásolni a mellrák kialakulásának kockázatát. Szóval kevesebb borsörpálinka, több olajos mag, és máris nagyobb esélyünk van az egészséges (és tumormentes) életre!

Nem, nem, ne igyál napi egy pohár bort!

Vagy ezt már mondtuk? Terhesen semmiképp, de úgy tűnik, nemterhesen is túl sok az a napi rendszerességgel fogyasztott pohárka. A World Cancer Research Fund (WCRF, kb. Világ Rákkutató Alapítvány) 119 korábbi kutatás eredményeit összegezte, amiben összesen 12 millió nő szerepelt, akik közül 260 ezernek volt mellrákja. A számokat csupán azért hangsúlyozom, hogy lássátok: ez egy hatalmas elemszámú kutatás, ilyen sok esetből már tényleg hihető és valós következtetéseket lehet levonni.

A mellrák és az alkohol közötti összefüggést korábban is ismerték a kutatók, de eddig nem voltunk tisztában a pontos mennyiségi határokkal (vagyis azzal, mennyit szabad inni, és mi az, ami felett már káros). Most kiderült, hogy a határ valahol a napi egy pohár alatt van, vagyis a napi egy pohár alkohol még növeli a mellrákkockázatot (5-7- százalékkal). Úgyhogy igyál ennél kevesebbet, iktass be heti 3-4 alkoholmentes napot, és máris tettél valamit az egészségedért!

Fuss, sétálj, kapálj!

Ugyanebből a kutatásból az is kiderült, hogy a rendszeres mozgás csökkenti a mellrák kockázatát. Jó, hát ki nem tudta, hogy a mozgás egészséges? Oké, sejtettük, de most már papír is van róla komoly szaklapban. A kutatók szerint a nagyon aktív mozgás, mint amilyen a futás és a gyors biciklizés, határozottan csökkentik a mellrák esélyét mind menopauza előtt, mind az után lévő nőknél (17 százalékkal). Ugyanakkor korábbi kutatások szerint a közepes intenzitású mozgás is csökkenti, itt konkrétan a sétát és a kertészkedést vizsgálták, ez utóbbiak is hatékonyan csökkentik a betegségkockázatot.

Mondjuk ahogyan én kertészkedem, az a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető közepes intenzitású mozgásnak, mert megöntözöm a balkonnövényeimet meg leszedem a levendulát. Gondolom, a kutatók inkább a fűnyírást, kapálást, kertásást is igénylő valódi kertészkedésre gondoltak, nem az efféle urbánus majomkodásra, dehát az erkélyt mégse áshatom fel.

És persze, egyél sok zöldséget! De ne krumplit.

Az étrendet illetően nem voltak ennyire egyértelmű összefüggések, de azért pár iránymutatást ad a kutatás. A keményítőmentes zöldségek rendszeres fogyasztása például csökkenti az egyik mellrák-altípus (ösztrogénreceptor-negatív mellrák) kialakulásának esélyét. A keményítőmentes zöldségek azok, amikben nincs keményítő: például a csírák, zöldborsó, brokkoli, cukkini, gomba, hagyma, fokhagyma, káposzta, karfiol, padlizsán, retek, paprika, paradicsom, saláta, rukkola, spárga, spenót, uborka, zeller. Szóval nagyjából minden, ami nem krumpli vagy kukorica.

A másik, rákellenes ételcsoport a karotinoidtartalmú ételek, ezek is valamelyest jó hatással voltak a rákellenes diéta részeként. Ezek azok a zöldségek és gyümölcsök, amik narancssárgák (répa, sárgabarack), meg a spenót.

Persze, tudjuk, hogy a legnagyobb hőségben mindenki egy hideg fröccsre vágyik, a kapálás se esik olyan jól, a strandon meg csak sült krumplit és főtt kukoricát kapni, és nem is szeretnénk emiatt bűntudatot kelteni. De azért néha megtehetjük, hogy a fröccs helyett limonádét vagy alkoholmentes sört kérünk, strandkajának meg egy hekket valami salátafélével, utána meg jöhet fél kiló sárgabarack. Nem muszáj teljes életmódváltásban gondolkodni, az is elég, ha pici lépéseket teszünk: ezek összeadódnak, de nem akadályozzák meg, hogy élvezzük a nyarat!

Divany könyv

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Puskás Pálma
Puskás Pálma
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.