Mire jó a pekándió?

A pekándió az a hatalmas dióféle, amivel a boltokban viszonylag ritkán találkozunk, és amit imádnak használni a tengerentúlról érkezett receptekben. Ott annyira népszerű, hogy nem vesztegetik a piték, pohárkrémek tetejére, hanem egyenesen a pecan pie-ba, vagyis a híres pekándiós pitébe sütik. Nem is teszik rosszul, a pekándiónak a remek íze mellett számos egészségügyi előnye is van.

A pekándió Észak-Amerikában honos diófafaj, amit ma már Ausztráliában, Brazíliában, Kínában, Mexikóban, Izraelben, Peruban és Dél-Afrikában is termesztenek. Finom pitében, vajas tortakrémbe keverve, de hús- és sajtszeletek tetején, juharsziruppal tálalva sem ritka. Kandírozva, halak panírjában, csirkesalátában majonézzel és édes bundás kenyér tetején szervírozva is megszokott, ahogy jalapenós-sajtos mártogatós is készülhet vele, és persze bármire jó, amihez egyébként dió kellene. 

Egészségi előnyei is vannak

A pekándió számos fontos tápanyagban gazdag: különösen jó rostforrás, réz-, tiamin- és cinktartalma is jelentős.

Egy uncia, vagyis 28 gramm pekándió a következő tápanyagokat tartalmazza:

  • Kalória: 196
  • Fehérje: 2,5 gramm
  • Zsír: 20,5 gramm
  • Szénhidrát: 4 gramm
  • Rost: 2,7 gramm
  • Réz: a DV (napi ajánlott bevitel) 38 százaléka
  • Tiamin (B1-vitamin): a DV 16 százaléka
  • Cink: a DV 12 százaléka
  • Magnézium: a DV százaléka
  • Foszfor: a DV 6 százaléka
  • Vas: a DV 4 százaléka

A réz fontos ásványi anyag, amely több fronton is hozzájárul egészségünk megőrzéséhez, ideértve az idegsejtek működését, az immunrendszer egészségét és a vörösvértestek termelését. A tiamin, vagyis a B1-vitamin elengedhetetlen a szénhidrátok energiává történő átalakításához. A cink a pekándióban található másik kulcsfontosságú ásványi anyag, amely szükséges az egészséges immunműködéshez, valamint a sejtek növekedéséhez, az agy működéséhez és a sebgyógyuláshoz egyaránt. 

Kóstoltad már? Nagyon finom!
Kóstoltad már? Nagyon finom!Fotó: Rosemary Calvert / Getty Images Hungary

A pekándió az egyszeresen telítetlen zsírsavak jelentős forrása: ezek a zsírok segíthetnek megőrizni a szív egészségét. Egyes kutatások szerint a pekándió elősegítheti a jobb vércukorszint-szabályozást is, ami részben rosttartalmának köszönhető.

A pekándió tele van tápanyagokkal (mono- és többszörösen telítetlen zsírsavakkal), amelyek serkentik az agyműködését. Különösen az egyszeresen telítetlen zsírsavak kapcsolhatók össze a mentális hanyatlással. Egy 4822 idősebb felnőtt bevonásával végzett tanulmány kimutatta, hogy azoknak, akik napi legalább 1/3 uncia (10 gramm) diófélét fogyasztottak, sokkal jobbak voltak  kognitív képességeik, mint azoknak, akik nem ettek rendszeresen belőlük.

A cikk az ajánló után folytatódik

A KEVESEBB TÖBB. A MENTES JOBB. – MEGJELENT MENTES ANYU SZAKÁCSKÖNYVE

 

„Mentesen táplálkozó családnak főzni nagy kihívás. Ezt a lányaim mellett megtanultam. Ebbe a kötetbe olyan recepteket válogattam, amelyekből akár többhetes menü is összeállítható, gyorsan elkészíthető, így bőven jut idő a családra is. A könyvvel elsősorban a sorstárs mentes anyukák életét szeretném megkönnyíteni, de mindenki sok hasznos ötletet meríthet belőle."

Nemes Dóra újságíró, a Dívány szerzője, a Mentes Anyu megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Mentes receptekkel először „csak” meggyőződésből kísérletezett, majd a családban felbukkanó inzulinrezisztencia és gluténérzékenység óta kötelezően és elszántan foglalkozik.

Mentes Anyu szakácskönyve ide kattintva már rendelhető!

Promóció

Egyik régebbi cikkünkben a pekándió egy másik előnyös tulajdonságára is felhívtuk a figyelmet:

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.