Itt a válasz minden kérdésre, amit valaha feltennél egy pilótának

Belecsaphat a villám a repülőbe? Miért kell kikapcsolni a mobilt? Miért nem tanácsos papucsban utazni? És milyen becenevet kapsz a személyzettől, ha a leszállás előtt kirúzsozod magad?

Ha az ember útnak indul, általában úgy engedelmeskedik a repülés szigorú szabályainak, hogy a legtöbbször egyáltalán nem érti, miért is kell ezt vagy azt csinálnia. Leszállás előtt kikapcsoljuk a telefonunkat, eltesszük a laptopunkat, és mindet kérdés nélkül teljesítünk, amit a pilóta, ez a titokzatos lény, a pilótafülkéből kér tőlünk. A Reader's Digest feltette neki a kérdéseket, amiket te nem mertél. Mutatjuk a válaszokat.

Belecsaphat a repülőgépbe a villám?

A legtöbb pilóta gépébe már csapott villám. De a gépeket úgy építik, hogy ez meg se kottyanjon nekik. Ha az utad során már láttál vakító fényt beszűrődni a járatod ablakain, amit nagy durranás kísér, akkor te is átélted. Mégsem lett semmi baj, látod?

shutterstock 245423125

Mikor repüljek, ha félek a gépen?

Jerry Johnson, Los Angeles-i pilóta szerint ha félsz a repüléstől, válaszd a reggeli órákat az utazásra, így nagyobb eséllyel kerülheted el a zivatarokat, és ilyenkor a turbulencia esélye is kisebb.

Hova üljek?

„A repülőgép olyan, mint egy mérleghinta – mondta Partick Smith pilóta –, ha középen ülsz, nem fog billegni alattad.” Ha viszont friss levegőre és optimális hőmérsékletre vágysz, akkor elöl foglalj helyet, mivel a levegő minden járaton az orrból a farokba áramlik, ezért a repülőkön hátul mindig sokkal melegebb van.

Miért nem telefonálhatok? És a laptopomat meg minek tegyem el?

„Mi történhet, ha hirtelen úgy dönt 12 ember a repülőn, hogy landolás előtt felhívja a rokonait?” – kérdi Jim Tilmon, nyugdíjazott pilóta. „Például az, hogy rossz adatokat érzékelnek a műszereink, amik azt mutatják, hogy magasabban vagyunk, mint valójában.”

„Nem azért kérünk meg, hogy tedd a táskádba a laptopodat, mert ki akarunk szúrni veled” – magyarázza Patrick Smith. „Egyszerűen nem szeretnénk, hogy vészhelyzet esetén a MacBookod 300 kilométer per órás sebességgel csapódjon az arcodba. Vagy valaki máséba.”

shutterstock 263042528

Mi a fontosabb: hogy időben induljon a gép, vagy hogy az összes utas rajta legyen?

Amerikában a Közlekedési Minisztérium nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a repülők időben érkezzenek meg, éppen ezért a pilóták nem törődhetnek azzal, hogy késik egy összekötő járat, és emiatt 20 ember marad le a gépről.

A pilóták szoktak hullafáradtan dolgozni?

Előfordulhat, hogy egy pilóta egy nap, szünet nélkül akár 16 órát is dolgozik. Ez jóval több, mint amennyit egy teherautó sofőrje vezethet, ráadásul amíg neki van lehetősége megállni egy benzinkútnál, a repülő nem parkolhat le egy felhőre.

„Mindenki elvárja, hogy a nap elején a pilóta kipihent legyen, de arról senki sem beszél, hogy a hotelekben, amikben éjszakára megszállunk, általában lehetetlen lazítani. Sokszor rossz környéken vannak, az utcák hangosak, az ágyak meg poloskásak” – panaszolja Jack Stepham pilóta.

Ezért aztán John Greaves elárulta, hogy néha tartanak egy rövid, néhány perces sziesztát a pilótafülkében.

Mi a legfélelmetesebb dolog, ami vele történt?

„Az emberek sokszor megkérdezik, hogy mi a legfélelmetesebb dolog, ami velem történt, én pedig azt válaszolom, hogy amikor a Los Angeles-i hotelben kellett megszállnom” – meséli Jack Stephan.

shutterstock 389795107

Honnan tudhatom, hogy profi pilóta vezeti a gépemet?

A pilóta szakértelméről a landolás árulkodik leginkább. Tehát, ha élvezted a repülést, dicsérd meg a pilótát, hogy szépen landolt. Értékelni fogja.

Létezik, hogy teljesen más lesz az időjárás a levegőben, mint a városban ahonnan indulok?

„Előfordult, hogy az időjárás miatt késleltetve indultunk Pittsburgh-ből Phillybe, persze Pittsburgh-ben gyönyörűen sütött a nap, aztán hallottam, ahogyan az utasok arról panaszkodnak, hogy a Phillyben élő barátjuk szerint ott is tiszta az idő, biztosan valami összeesküvés van a dologban. Arra nem gondolnak, hogy a két város között vihar tombol” – mondja Jack Stephan.

Biztonságos-e kisbabával az ölemben utazni?

Nem, nagyon veszélyes! Vészhelyzetben könnyen kieshet a karjaid közül, de Patrick Smith elárulta, hogy a kormány szerint senki sem fog drága repjegyet vásárolni egy kisbabának, ezért inkább az autóutat választanák, ahol sokkal nagyobb egy baleset kockázata.

shutterstock 262446875

A pilótafülkében is viselik a kalapjukat?

Dehogy. Joe D'Eon szerint éppen ezért nagyon mulatságos, amikor a tévében és a rajzfilmekben a pilóták a kalapjuk felett viselik a fülhallgatójukat.

Miért kérnek tőlem fura dolgokat?

Azt, hogy húzd fel az ablakod sötétítőjét, például azért kérik tőled, hogy a légiutas-kísérők megállapíthassák, hogy egy esetleges vészhelyzet esetén az utasokat melyik oldalon evakuálják.

A pilóták nem unatkoznak?

Előfordulhat, de nyilván ettől még a pilótafülkében nem hallgathatnak mondjuk sportközvetítést. „Egy szombat délután, amikor Pittsburgh-be repültem, az utasok legalább tízszer küldték be hozzám a légiutas-kísérőket, hogy mondjam meg, hogy áll a Steelers meccs" – mondja az észak-karolinai Charlotte.

shutterstock 224750251

Mi a legpraktikusabb tanács, amit egy pilóta adhat az utasoknak? 

„A gyerekeimnek mindig azt tanácsolom, hogy jó cipőben utazzanak. Ha valami miatt ki kell üríteni a gépet, a flip-flip papucsodat könnyen elhagyhatod, és hidd el, nem túl kényelmes mezítláb ácsorogni a forró aszfalton” – tanácsolja Joe D'Eon.

„Fázol? Panaszkodj bátran a légiutas kísérőknek. Mi folytonos harcban állunk velük. Egész nap mozognak és kimelegszenek, nem veszik észre, ha hűvös van.”

Tényleg olyan jó a pilóták élete, ahogy gondolom? 

„Ha pilóta vagy, nincs annyi szabadidőd, ahogy a szomszéd hiszi, nincs annyi pénzed, amennyit a rokonok gondolnak, és nincs annyi barátnőd, amennyit a feleséged sejt” – mondja Charlotte.

shutterstock 1007294524

"Megmondaná, merre találom a mosdókat?"

„Lehet, hogy egyenruhát viselek, de ez nem azt jelenti, hogy én vagyok a legmegfelelőbb ember arra, hogy útba igazítsalak. Annyi reptéren járunk, hogy a legtöbbször tényleg fogalmunk sincs, hogy mi merre van” – mondja Charlotte.

Akkor is egyenruhát viselnek, ha nem látja őket senki? 

„Egyszer egy 747-es teherszállítón voltam másodpilóta, amikor az első tiszt hátra vonult, és köntösben meg papucsban jött vissza. Azt mondta, hogy egy rakat doboz miatt nem fog nyakkendőt viselni” – meséli egy texasi pilóta.

Szlengszótár

Íme néhány kifejezés, amit a pilóták és a légiutas-kísérők használnak egymás között.

Blue juice (kék lé): A vécétartályban levő folyadék.

Croth watch vagy groin scan (ágyékmustra): Az utasok biztonsági öveinek ellenőrzése.

Gate lice (kaputetvek): Az emberek, akik a kapu körül gyülekeznek, hogy ők léphessenek először a gép fedélzetére.

George: A robotpilóta.

Landing lips (landoló ajkak): Azok a női utasok, akik leszállás előtt kirúzsozzák magukat.

Pax: Utasok.

Spinners (forgolódók): Azok az utasok, akik későn érkeznek, ezért forgolódva keresik a helyüket.

Mustra