Az Archilogic hozta le nemrég Oscar Niemeyer el nem készült Santa Barbara-i villájának 3D-s látványtervét, ami többek között azért annyira érdekes, mert ha megépül, akkor feltételezhetően a Pritzker-díjas építész is meghatározó szereplője lett volna a 20. század közepén zajló kaliforniai építészetforradalomnak, tervét pedig olyan ikonikus házakkal említenénk egy lapon, mint Frank Lloyd Wright Vízesés-háza (Fallingwater) vagy Richard Neutra Los Angeles-i Lowell House-a.
A vakmerő, modernista középületeiről ismert brazil építészt nagyjából a New York-i ENSZ székház építése-tervezése idején, 1947-ben kereste meg az amerikai gyárigazgató, Burton G. Tremaine és felesége, Emily Hall Tremaine, akik befolyásos műgyűjtő hírében álltak, a The New York Times szerint több mint 400 modern és kortárs alkotást vásároltak meg az 1940-es és 1970-es évek között. A házaspár Kandinsky, Picasso és Warhol munkái mellett lelkesen érdeklődött a kortárs építészet iránt, különböző projekteken dolgoztak együtt Frank Lloyd Wrighttal, Buckminster Fullerrel és Philip Johnsonnal, bár ezeknek csak egy része épült meg valójában.
Niemeyer anélkül készítette el modelljét és vázlatait a házról, hogy valaha is látta volna a montecitói birtokot, mivel kommunista nézetei miatt nem kapta meg amerikai vízumot. A munkában nagy segítségére volt tájépítész és festő barátja, a brazil származású Roberto Burle Marx, aki Miró és Jean Arp. absztrakt formáiból merített ihletet a kert tervezése során. Ennek tudatában pedig nem csoda, hogy a végeredmény olyan lett, mintha a Bauhaus találkozott volna a Girl from Ipanemával.
“A legnagyobb előnye, hogy csodálatos kilátás nyílik a Csendes-óceánra” – jegyezte meg a tágas, Le Corbusier formavilágát idéző házról Niemeyer, aki a háló-és vendégszobák mellett olyan extrákkal is felszerelte a nyaralót, mint a bárpultos medence és a kert közelében található zeneszoba. Sőt, a tervrajzokra még bikinis nőket is beszúrt a hatás kedvéért. Annak ellenére, hogy az építész tervei a gyönyörű házról és az ott tartott estélyekről csábítóak voltak, a felmerülő magas költségek miatt a házaspár elvetette a tervet és végül Richard Neutrára bízták a ház megtervezését 1948-ban.
Bár a terv végül nem valósult meg, de a projekt azért izgalmasan hangzott, ezért Philip Johnson betette a MoMA egyik 1949-es, ‘From Le Corbusier to Niemeyer, 1929-49’ című kiállításába, majd néhány évvel később Tremain az intézmény állandó tárlatának adományozta a vázlatokat. Ha érdekelnek a 3D-s modellek és a virtuális séták, akkor ide kattintva megnézheted az építész egy másik félbemaradt, izraeli projektjét, ide kattintva pedig Frank Lloyd Wright meghiúsult terveit találod!