Hálás terület a nyomtatott női magazinok ekézése, Oscar T. Brand videója például pár nap alatt tizenegymilliós nézettséget produkált: témája a női magazinok káros mivolta. Brand ötletes négypercese az Uniladen vált világhírűvé, olyan témákat feszeget benne, melyekről régóta cikkeznek, cikkezünk mi is, de hasznos időről időre elővenni őket.
Pont ezért alább részletesen végigvesszük, mikről van szó fenti videóban: nagy újdonságokról nem, állandósult problémákról annál inkább.
1. A magazinok nagy része reklám
Az egy dolog, hogy kábé a reklámokért fizet, aki megvásárolja adott magazint, de a reklámok üzenete gyakran káros, másról sem szólnak, mint hogy mitől lehet az ember lánya szebb, sikeresebb, soványabb, tökéletesebb: tehát jelenlegi formájában az olvasó nyilván egy csődtömeg. És akkor az elérhetetlen testképről még egy szót sem szóltunk. A H&M reklámjaiban a videó tanúsága szerint például már nem is igazi emberek szerepelnek, hanem gyakorlatilag rajzok, miközben pár éve már tudjuk, hogy a modell maga sem néz ki olyan jól, mint a képen. A reklámok tárgyiasítják a nőket (és ez sajnos régen is így volt) és semmi közük a valósághoz (még Beyoncét is kifehéríti a L'Oreal, ha éppen az kell a jobb eladásokhoz). Ha érdekli, pontosan hány kiló reklámot vásárol mondjuk egy szeptemberi Vogue-gal, ajánljuk figyelmébe ezt a cikkünket!
2. Photoshop
Örök téma a digitális utómunka is: a természetellenesen kisimított arc és túl vékony derék torzítja a nők egészséges testképről alkotott véleményét, ennek eredménye, hogy (a videó szerint) a női olvasók 70 százaléka pár perc lapozgatás után elkezdi pokolian érezni magát. És ez nem csak nyávogás, meg "minek vette meg akkor azt a hülye újságot?", hanem komoly következményekkel jár, depresszióval, étkezési zavarokkal. Az amerikai tinédzserek már közel 5 éve is küzdöttek a túl szőke modellek ellen, miközben az ex-Vogue főszerkesztő is arról számolt be, hogy a modellek életét is megkeserítik a teljesíthetetlen elvárások, a divatiparba berángatott gyerekekről nem is beszélve.
Az őrületes Photoshop-mánia elképesztő vadhajtásokat eredményez (2015-ben ilyen ócska képeket, de 2016-ban sem kellett a bizarr fotókért a szomszédba menni). Ha pedig megnézné Sally Glifford teljes átváltozását, nézze meg ezt a videót is:
3. A 40 fölöttiek semmibe vétele
Az olvasók harmada negyven év fölötti nő, és vajon hány ilyen korú ember szerepel a Brand által átnézett magazinokban? Egy sem. Pedig állítólag az idős modell "az új plus size", apró hiba, hogy a plus size-nak sem sikerült valóban teret nyernie és tulajdonképp egy átlagos nő már plus size-nak számít a divatszakmában. És a videóban ugyan nincs róla szó, de a divatszakma nem csak az idősödést tagadja, hanem az etnikai diverzitásnak sem barátja, így aztán a lapok nagy részét olyan átlag 21 éves modellek teszik ki, akik 25 százalékkal kevesebbet nyomnak egy átlag nőnél és 18 centivel magasabbak nála.
4. Irreális vékonyság
A Photoshop résznél már érintettük az irreálisan vékony modellek példaként állításának káros hatásait: az étkezési zavarokat (ha filmet nézne a témáról, ezt ajánljuk). Ez persze közel sem csak a magazinok sara, hanem akár az interneté, virtuális barátoké, a tornatanáré, a szülőké, vagy a családi berendezkedésé. Ugyanitt megjegyeznénk: a vékony lányokat sem ér csesztetni, és a férfiakra is oda kell figyelni!
Ön mit gondol?
Amellett, hogy egyre fiatalabb gyerekek esnek az evészavarok áldozatául, Brand videója arra is kitér, mit hirdetnek a szépen nyomott újságok: szexet, pénzt, Botoxot, de leginkább szexet. Mi pedig bedőlünk az egésznek, mert hagyjuk, hogy kimossa az agyunkat a sok ügyes marketinges, akik mind el akarnak adni nekünk valamit.
A videó zárása az, hogy ne a magazinokban, hanem önmagunkban keressük a szépet, mert mi magunk döntjük el, mennyire vagyunk vonzóak valójában: a tökéletlenségeink tesznek minket tökéletessé. Ez igaz is. De vajon tényleg illegálisnak kéne lenniük a magazinoknak? Valóban olyan károsak? Szerintünk a divatlapok olvasgatása igenis lehet szórakoztató, érdekes, vagy egyszerű laza kikapcsolódás, csak tudni kell a helyén kezelni őket.