Több száz milliós együttműködések, zsűrizés a Topmodell leszekben, saját (nem az itthon megfogant "megrendeljük eBay-ről és háromszoros áron eladjuk" koncepciójú) márka alapítása, Vogue-címlap – ezek itthonról elképzelhetetlen álomnak tűnnek, de a legmenőbb divatbloggerek körében nem is annyira ritkák. Sorozatunk újabb részében három menő bloggert mutatunk be, akik – ha lehet ilyet mondani – elérték a "szakma" csúcsát.
Sorozatunk korábbi részei
Divatbloggernek álltunk, 1. rész: vegyél követőket!
Divatbloggernek álltunk, 2. rész: élet ez egyáltalán?
Divatbloggernek álltunk, 3. rész: a kegyetlen számok
Divatbloggernek álltunk, 4. rész: egy blogger mindent maga vesz?
Divatbloggernek álltunk, 5. rész: mi kell a PR-osoknak?
Divatbloggernek álltunk, 6. rész: mi kerül egy blogon félmillióba?
Kayture
Instagram követők száma: 2,4 millió
A most 22 éves Kristina Bazan 5 évvel ezelőtt indította blogját. A Kayture kifejezés a nevének rövidített változatából (Kay) és a couture (magas szabászat) szó kettőséből született, és ő lett az első blogger, aki dollárban kifejezve hétszámjegyű összeget kapott egy együttműködésért (a L'Orealtól). Korábban modellkedett is, így talán nem annyira meglepő, hogy a több évnyi blogolás egy portugál Vogue-címlapot is hozott neki, sőt: a Forbes nemrég beválogatta a 30 év alatti sikeres fiatalokat szemléző listájába.
Az Emirates Womannek adott interjújából kiderül, hogy tinédzserkorában azt hitte, belsőépítész, festő vagy író lesz és úgy érzi, a blogolás miatt kettős életet él. A luxus életérzés közvetítéséért cserébe felfigyelt rá a Hugo Boss, a Cartier és a Chopard is, a Louis Vuitton pedig a gstaadi boltnyitás apropóján készített vele egy videót még 2012 végén.
Bazan egyébként nem igazán szereti a blogger jelzőt, mert szerinte bárki képes létrehozni egyetlen kattintással egy blogot, a lényeg pedig az, hogy mivel tölti fel. Kedveli a magazinokat, viszont nem szereti a hangnemüket: hogy azt sugallják, sajnos soha nem lehet olyan életed, mint azoknak, akik benne szerepelnek. Állítólag a követői is azért kedvelik, mert mindvégig megmaradt "szomszéd kislánynak". „Nem úgy nőttem fel, hogy dizájnertáskák lógtak a karomon. Amikor a Vogue elreptetett Tokióba egy rendezvényre, azt sem tudtam, ki az a Michael Kors és Anna Wintourról is csak kétszer hallottam" - vallotta be.
Bazan egyébként mostanában egyre többet foglalkozik a zenéléssel, nemrég pedig bejelentette On The Go című, 240 oldalas könyvét. Élete legnagyobb lehetőségének a Muglerrel közös munkát tekinti, ahol teljesen szabad kezet kapott, blogjának sikerét pedig csapatának köszöni – azon belül is a legtöbbet az ex-barát fotósának, James Chardonnak.
The Blonde Salad
Instagram követők száma: 7 millió
Az olasz Chiara Ferragni blogja és együttműködései csak a tavalyi évben 2,5 millió dollárt, azaz nagyjából 687 millió forintot hoztak. Ez még mind semmi, ugyanis a legnagyobb bevételt a dollárban multimilliomos, főleg cipőket forgalmazó cége termeli: Alessio Sanzogni, a cégcsoport vezetője elmondta, tavaly elérték a 10 millió dolláros (2,7 milliárd forintos) árbevételt – ennek háromnegyedét egyébként a lábbelik tették ki.
Sanzogni előtte hat évet lehúzott a Louis Vuitonnál, idén pedig már második éve segíti a blogger vállalkozását. „Nincsenek nagyösszegű együttműködéseink. A tartalmaink harmadáért fizetnek csak, a maradék pedig reklámmentes" – mondta Sanzogni, majd hozzátette, Ferragni azért is szereti a kisebb ügyleteket, mert így egyetlen cég sem tesz kikötést exkluzivitás terén.
Ferragninak eddig "csak" hatszámjegyű szerződései voltak, de azt tegyük hozzá, hogy ez forintba átszámolva a legrosszabb esetben is 27 millió. A WWD cikkéből azt is megtudhatjuk, hogy az affiliate módszert nem annyira használják (ez az, amikor a blogger belinkel egy terméket, aztán ha az olvasó rákattint és vásárol, akkor jutalékot kap) és nem is igazán hangsúlyos tétel a bevételi források között. A TheBlondeSalad mögött álló csapat jelenleg 19(!) fős, Sanzogni pedig azt is elmondta, hogy két évvel ezelőtt hatszámjegyű profitot sikerült elérniük, ami tavaly megduplázódott.
Az idén 29 éves blogger már olyan nevekkel dolgozott együtt, mint a Tod's, a Saint Laurent, a Louis Vuitton, a Chloé vagy éppen a Mango. Ferragni befolyására nemcsak a cégek, de a női magazinok is felfigyeltek: a Cosmopolitan lassan menetrendszerűen teszi címlapra, de biztosított neki borítót többek között a Glamour, az Elle, a Harper's Bazaar, a Vogue és az InStyle is.
Bryanboy
Instagram követők száma: 603 ezer
Bryan Grey Yambaóról, vagy ahogy a legtöbben ismerik, Bryanboy-ról már 2010-ben, azaz hat évvel ezelőtt azt írták, hogy 100 ezer dollárt (azaz akkori árfolyamon számolva 19 millió forintot) kalapol össze csak a blogjának köszönhetően, ez a szám pedig azóta megsokszorozódott. Oldalának 2004-es indításával a legelsők közé tartozik: a manilai családi házból írogatás nem sokkal a start után díjakat is hozott neki.
A nemzetközi figyelmet 2008-ban hívta fel magára "Leave Marc Jacobs alone!" (Hagyjátok békén Marc Jacobsot) című videójával. Ez a tervező tetszetését annyira elnyerte, hogy el is nevezett egy táskát a bloggerről – frappánsan a BB jutott a kiegészítőnek. Ettől kezdve biztos helye volt Jacobs bemutatóin és miután egy évvel később a Dolce&Gabbana is hasonló gesztust tett vele, a többi márka is elkezdte felfedezni magának. Jó kapcsolatot ápol Anna Wintourral is, aki a Vogue egyik számában is helyet adott neki. „Velem nagyon kedves volt, nem is értem, miért mondja rá mindenki, hogy jégkirálynő" - nyilatkozta akkor Bryanboy. Nekünk azért lenne egy-két tippünk.
A bloggert az IMG modellügynökség képviseli, 2012-ben pedig beülhetett az America's Next Top Model (itthon Topmodell leszek) 19. évadjának zsűrijébe is, ahol a műsorral kapcsolatos közösségimédia-aktivitásokról "tudósított". A blogger szorosan együttműködik a Coach, illetve Loewe márkákkal, jó barátság fűzi Jason Wuhoz, oldalának havi látogatottsága pedig a Women's Wear Daily szerint már 2012-ben is havi 1,4 millió volt.
Egyébként ha beszél angolul és van Twitter-fiókja, akkor érdemes bekövetni Bryanboy-t, ugyanis elég érdekes a világnézete.