Újra elmarad a Givenchy haute couture bemutatója

Idén nyáron lesz a második alkalom, hogy a nagy múltú francia luxusmárka, a Givenchy nem mutatja be haute couture kollekcióját a párizsi divathéten. A többnapos programot következő hónapban rendezik meg, a Givenchy viszont úgy döntött, hogy nem kíván részt venni rajta. "A cég egyik szóvivője megerősítette, hogy Riccardo Tisci kreatív igazgató akaratát tükrözi a döntés" – áll a WWD honapján.

Mi is az az haute couture?

Ha szeretnénk lefordítani az haute couture-t, akkor talán a magas szabászat kifejezés áll hozzá a legközelebb. Szigorú feltételeknek kell megfelelni, hogy egy divatház a kollekciója mögé illeszthesse ezt a két szócskát, a legtöbbször viszont azokat a ruhákat értjük alatta, amelyek minőségi, méregdrága anyagból készülnek, legtöbbször a vásárló egyedi kérésére alakítva. Ezzel szemben a prêt-à-porter kollekció az, ami sorozatgyártásban készül, az ehhez tartozó darabokat akaszthatjuk le a luxusmárka üzletének fogasairól.

A karórákra jut idő

Tisci arra hivatkozott, hogy a feszített ütemtervbe most nem fér bele egy speciális tervezési igényekkel rendelkező kollekció, viszont úgy tűnik, egy dologra mégis maradt ideje: a cég ugyanis nemsokára új órákkal debütál, a legutolsót 2009-ben mutatta be, azóta pedig eltelt már négy év. A csuklóra valók rozsdamentes acélból és zafírüvegből készülnek és az áruk 590-690 euró, tehát 168-196 ezer forint lesz. Az órákat prímszámokról nevezik majd el, az egyiket például 17-nek, ez Tisci szerencseszáma.

A kreatív igazgató mögött amúgy tényleg zsúfolt pár hónap áll, ha a 2013-as évet nézzük. A párizsi Opera számára tervezett balettruhákat, fellépőruhákat álmodott meg két énekesnőnek (Beyoncénak és Rihannának) is, illetve nemrég át kellett vennie New Yorkban a CFDA-n a Legjobb Nemzetközi Tervezőnek járó díjat.

Hogyan jut el a közönséghez?

A szóvivő azonban azt is elmondta, hogy a Givenchy folytatja magas szabászati tevékenységét. Felmerülhet a kérdés, hogy bemutató nélkül hogyan jutnak el majd a közönséghez a kollekció darabjai. Azt sejthetjük, hogy a többmilliós ruhákért sorban állóknak nem két H&M üzlet látogatása közben jut eszébe, hogy újabb Givenchy haute couture darabbal bővítse ruhatárát, ezek után is meg fogják találni az alkalmat (sokszor személyesen a divatházzal konzultálva), hogy megtekinthessék a ruhakölteményeket. Továbbá manapság egyre inkább menő lett Givenchy-ban megjelenni a vörös szőnyegen, szóval elég átlapoznunk egy nívós díjátadóról vagy filmbemutatóról készült fotókat és ott is rábukkanhatunk a luxusház egyedi alkotásaira. Lehet, hogy ez még jobb reklám is, mint levezényelni egy milliós nagyságrendű bemutatót?