Ezt a szabályt tudnod kell, mielőtt visszaviszed a karácsonyi ajándékod

GettyImages-1178009529
Olvasási idő kb. 3 perc

Újabb forgalmas időszak kezdődik az üzletekben, miután sokan már ma visszasietnek a karácsonyi ajándékukkal, hogy ha mód van rá, kicserélhessék azt. Néhány fontos szabályt azonban fontos szem előtt tartanunk.

Mától valószínűleg tömegek indulnak útnak, hogy visszacseréljék nem tetsző, nem megfelelő méretű vagy stílusú karácsonyi ajándékukat. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivője az Inforádióban mondta el az ezzel kapcsolatos legfontosabb szabályokat és tudnivalókat.

Csak magánszemélyekre vonatkoznak a szabályok

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a fogyasztóvédelmi jogszabályok kizárólag természetes személyre vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy ha céges számlára vásároltunk, akkor elesünk a fogyasztókat megillető többletjogosítványoktól. Ennek értelmében céges vásárlás esetén nem érvényes a kötelező jótállás, online vásárláskor nem állhatunk el indoklás nélkül a vásárlástól 14 napon belül, és nem fordulhatunk békéltető testülethez semmilyen jogvitával. 

Fontos fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak a becserélendő karácsonyi ajándékokra
Fontos fogyasztóvédelmi szabályok vonatkoznak a becserélendő karácsonyi ajándékokraskynesher / Getty Images Hungary

Így vihetjük vissza a karácsonyi ajándékot

Ha ajándékunk hagyományos boltban vásárolt, és nem hibás, csupán másikat szeretnénk helyette, az üzletnek nincs jogszabályi kötelezettsége a cserére, levásárlásra vagy a vételár visszafizetésére. Éppen ezért tanácsos már a vásárlás előtt rákérdezni a cserére vonatkozó lehetőségekre, mert sok üzlet felajánlja a termékek bizonyos időn belüli – 15-30 nap – visszavételét levásárlás céljából.

Miután a blokk, a nyugta és a számla megléte ezekben az esetekben is igazolja a vásárlás tényét, helyét, idejét, valamint a termék megnevezését és annak árát, reklamáció esetén ezek hiányában az üzlet vitathatja a szerződés létrejöttét. 

Fontos szabály az online vásárlásnál

Noha az online vásárlások száma jelentősen megnőtt, sok webáruház esetében nem találhatók információk a kereskedőről. A fogyasztóvédelmi szóvivő kiemelte, hogy vásárlás előtt mindig ellenőrizzük a webáruház elérhetőségeit, cégadatait – székhely, cégjegyzékszám, adószám – és általános szerződési feltételeit.

Ha ezek az adatok hiányoznak, ne vásároljunk az adott webáruházból.

Ez vonatkozik az akciós termékekre

Az akciós termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak hibás teljesítés esetén: kérhetjük a kijavítást, kicserélést, árleszállítást vagy a vételár visszatérítését. Kivétel ez alól, ha a leárazás oka maga a termék hibája volt. Ebben az esetben a meglévő hibára nem lehet minőségi kifogást emelni, de más hibák esetén ugyanúgy él a reklamáció lehetősége.

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?
Érdekességek