Mától valószínűleg tömegek indulnak útnak, hogy visszacseréljék nem tetsző, nem megfelelő méretű vagy stílusú karácsonyi ajándékukat. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivője az Inforádióban mondta el az ezzel kapcsolatos legfontosabb szabályokat és tudnivalókat.
Csak magánszemélyekre vonatkoznak a szabályok
Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a fogyasztóvédelmi jogszabályok kizárólag természetes személyre vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy ha céges számlára vásároltunk, akkor elesünk a fogyasztókat megillető többletjogosítványoktól. Ennek értelmében céges vásárlás esetén nem érvényes a kötelező jótállás, online vásárláskor nem állhatunk el indoklás nélkül a vásárlástól 14 napon belül, és nem fordulhatunk békéltető testülethez semmilyen jogvitával.
Így vihetjük vissza a karácsonyi ajándékot
Ha ajándékunk hagyományos boltban vásárolt, és nem hibás, csupán másikat szeretnénk helyette, az üzletnek nincs jogszabályi kötelezettsége a cserére, levásárlásra vagy a vételár visszafizetésére. Éppen ezért tanácsos már a vásárlás előtt rákérdezni a cserére vonatkozó lehetőségekre, mert sok üzlet felajánlja a termékek bizonyos időn belüli – 15-30 nap – visszavételét levásárlás céljából.
Miután a blokk, a nyugta és a számla megléte ezekben az esetekben is igazolja a vásárlás tényét, helyét, idejét, valamint a termék megnevezését és annak árát, reklamáció esetén ezek hiányában az üzlet vitathatja a szerződés létrejöttét.
Fontos szabály az online vásárlásnál
Noha az online vásárlások száma jelentősen megnőtt, sok webáruház esetében nem találhatók információk a kereskedőről. A fogyasztóvédelmi szóvivő kiemelte, hogy vásárlás előtt mindig ellenőrizzük a webáruház elérhetőségeit, cégadatait – székhely, cégjegyzékszám, adószám – és általános szerződési feltételeit.
Ha ezek az adatok hiányoznak, ne vásároljunk az adott webáruházból.
Ez vonatkozik az akciós termékekre
Az akciós termékekre is ugyanazok a szabályok vonatkoznak hibás teljesítés esetén: kérhetjük a kijavítást, kicserélést, árleszállítást vagy a vételár visszatérítését. Kivétel ez alól, ha a leárazás oka maga a termék hibája volt. Ebben az esetben a meglévő hibára nem lehet minőségi kifogást emelni, de más hibák esetén ugyanúgy él a reklamáció lehetősége.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés