Így lehet egészségesebb a sült krumplid

A sült krumpli nem éppen egy kalóriaszegény étel. De csak azért, mert a legtöbben rosszul készítik el. Ne kövesd a példájukat!

Antal Emese dietetikus, szociológus, a TÉT Platform szakmai vezetője a NÉBIH termékteszt oldalának, a Szupermentának beszélt arról, hogy mi az, amit máshogy kéne csinálnunk. A szakember szerint a bő zsírban sült ételek, köztük a sült krumpli magas energiatartalma annak a folyománya, hogy a zsiradék egy része a sütésnél felszívódik az ételben. Miközben tíz dekányi nyers burgonya kalóriatartalma mindössze 70 kcal körül mozog, addig olajban kisütve akár a 300 kcalt is elérheti.

Hal helyett kezdték enni

Tudtad, hogy a sült krumplit belga halászok „találták fel”? A történészek szerint ezek a derék ember voltak az elsők, akik közel 400 évvel ezelőtt forró zsiradékban sütötték ki a burgonyát. Ebben főleg az éhség motiválta őket: amikor nem fogtak semmit, kis szeletekre vágott krumplit fogyasztottak vacsorára, ami az apróhalra emlékeztette őket.

shutterstock 464044346

Forró olajba hideg krumplit

Antal Emese azt mondja, ha időnként beiktatsz egy kis sült krumplit az étrendedbe, abból önmagában nem lehet probléma. Pláne akkor, ha a burgonyát szárazon, minél hidegebben, kellően forró olajban sütöd ki.

Ekkor ugyanis gyorsan kialakul egy ropogós kéreg, alatta pedig inkább párolódik a burgonya. Természetesen kiszedéskor csepegtessük le alaposan az ételt, és tegyük papírtörlőre, amely minden felesleges olajat felszív.

A dietetikus szerint ennél már csak a sütőben elkészíthető félkész burgonyák jelentenek jobb megoldást, mivel energiatartalmuk csupán a harmada/fele a hagyományosan kisütött krumpliénak. Még egy pro tipp tőle: a zsiradék mennyiségét tovább mérsékelheted, ha olajszórót használsz.  

Vigyázz az akrilamiddal!

A sült burgonyában jelentős mennyiségben található meg az akrilamid nevű vegyület, melynek rákkeltő hatást tulajdonítanak. Az anyag ráadásul pont a gyermekekre nézve jelenti a legnagyobb fenyegetést alacsony testtömegük miatt. Ha szeretnéd megóvni családod egészségét, kövesd a Szupermenta alábbi tippjeit, amelyek megmutatják, hogyan szoríthatod vissza a sült krumpli akrilamid tartalmát.

1. Nézd meg, hogy mit veszel

A burgonyáknál egy ideje már kötelező feltüntetni, hogy melyik milyen célra a legalkalmasabb a konyhában. A sütéshez például a „C” jelölésűt érdemes megvásárolni. Már csak azért is, mert ebben van a legkevesebb szabad cukor, amelyből akrilamid jöhet létre.

A fentebb említett félkész burgonya több szempontból is remek választásnak számít. Rövidebb sütési ideje nemcsak azért előnyös, mert nem kell túl sokáig rostokolnod a konyhában, hanem azért is, mert alacsonyan tarthatod vele az akrilamid szintjét.

2. Számolj le a szabad cukrokkal

Ha friss krumplit veszel, és túlesel a hámozáson, aprításon, a szeleteket áztasd hideg vízbe 15 percen át (majd a sütés előtt töröld szárazra). A szabad cukor így leoldódik a felületéről, vagyis a sütésnél kevesebb akrilamid fog képződni.

3. Körültekintően válassz olajat

A bő zsiradékban sütéshez a napraforgó-, repce- és a pálmaolaj a legjobb. Ezek prímán tűrik a magas hőfokot és kevesebb bomlástermék képződik bennük a szűz olajokhoz képest. Bármelyik mellett is döntesz, fontos, hogy ne hevítsd túl. A napraforgóolajnál a 170-175 Celsius-fokos hőmérsékletet célozd meg, a repceolaj vagy a speciális sütőolaj esetében viszont egy kicsit feljebb is merészkedhetsz ennél.

shutterstock 573405469

4. Sütés után leszűrve tárold

A napraforgó- és repceolajat a sütést követően célszerű átszűrni, majd következő felhasználásáig sötét, levegőtől elzárt helyen tárolni. Ezzel ugyanis elejét veheted a káros bomlástermékek nagyarányú keletkezésének. Persze, a végtelenségig azért így sem húzhatod a dolgot: 6-8 alkalom után szabadulj meg tőle.

5. Ne pakold tele a serpenyőt

Egy liter forró olajra körülbelül 10 dekányi krumplit számolj. Legalábbis, ha ropogós, de belül omlós sült krumplira vágysz a lehető legrövidebb időn belül.

6. Aranybarnára süsd a krumplit

Minél inkább megbarnul egy étel, annál több akrilamid képződik benne. A szín, amit a tányérodon látni szeretnél, a világosbarna vagy az aranybarna.

Blogmustra