A jó alvás titka: szájtapasz?

Szeretnél zavartalanul aludni nyolc órán keresztül, majd reggel frissen, kipihenten ébredni? Ragaszd le a szád éjszakára! A bizarrnak tűnő megoldásról szakmai körökben még vita van, de többek szerint működik. Mutatjuk, miért.

Vivek George, az Elemental szerzője eleinte szkeptikus volt a különös alvásjavító módszerrel szemben, amikor Mark Burhenne alvásszakértő szájából hallott róla egy podcastban. Végül mégis kipróbálta és állítja: a száj letapasztása tényleg javít az alvás minőségén. A titok: a száj kiiktatásával kizárólag az orron át veszünk levegőt alvás közben.

A száj nem légzésre lett kitalálva

A légzés és a szaglás első számú szerve az orr, míg a száj feladata az ízlelés, az evés és a beszéd – így a száj „hivatalos funkciója” szerint csak különleges esetekben, például orrdugulás idején vagy heves edzés közben kéne, hogy átvegye az orr légző szerepét, mégis gyakran veszünk levegőt a szájunkon keresztül. Ez a funkciózavar – amit már Charles Darwin is észrevett – evolúciós és földrajzi tényezők miatt jelent meg: ahogy őseink rászoktak a puhább, tűzön sütött ételek fogyasztására, a nyers hús tépésére és rágására kifejlődött állkapocs fokozatosan zsugorodni kezdett, idővel pedig – más tényezők hatására is, úgymint a légszennyezés, a feldolgozott ételek fogyasztása vagy a ritkább anyatejfogyasztás – egyre gyakoribbá vált a szájüregi légzés.

Jó ötlet leragasztani a szád?
Jó ötlet leragasztani a szád?Fotó: moodboard / Getty Images Hungary

Amikor a szádon át lélegzel, a levegő jóval nagyobb térfogattal áramlik át a légutakon, mint orrlégzés esetén, ezért bizonyos légúti járatok elkezdenek zsugorodni. Nem csoda, hogy a túlságosan gyakori szájlégzés számos egészségügyi probléma forrása lehet, ezek közé tartozik a rossz alvás és az ebből eredő kialvatlanság, stressz és depresszió (a felmérések szerint a felnőttek mintegy fele nyitott szájjal alszik!), de a vérnyomást és a pulzusszámot is befolyásolja, súlyosbítja az asztmát és csökkenti a szív, az agy és más szervek vérellátását. Szájlégzés esetén az alvás során fellépő légzéskimaradás és más légzési rendellenességek is nagyon jellemzőek.

Rengeteg előnye van az orrlégzésnek

Az éjszakai szájlégzés kiiktatása tehát igencsak hasznos lehet az egészségre: ha kizárólag az orrodon át lélegzel alvás közben, több oxigén kerül a szervezetedbe, a levegő tisztább formában jut el a tüdődbe, csökken a vérnyomásod, felpörög a hasznos bélbaktériumok termelődése, és ez csupán néhány a lehetséges előnyök közül. A megoldás nagyon egyszerű: tapaszd le a szád lefekvés előtt – érdemes a célra patikákban kapható szájtapaszt használni, mely puha és gélszerű, és úgy lett kialakítva, hogy közvetlenül az ajkakra helyezhető és a száj kinyitásával könnyen eltávolítható.

George kezdetben igencsak ideges volt, amikor belegondolt, hogy egész éjszakára leragasztja a száját, de hamar észrevette, mennyire természetes az orron át levegőt venni és ezért egyáltalán nem lesz belőle probléma. Az első reggel nem érzett különösebb változást, idővel azonban észrevette, hogy fokozatosan jobb és jobb bőrben ébred: míg korábban gyakran kialvatlanul, idegesen, fájásokkal ébredt, ezek mind megszűntek, sőt – mint a barátnője tanúskodott róla – a horkolása is eltűnt. Más pozitív változásokat is megfigyelt: kellemesebb lett például a lehelete, és az állandó szájszárazsága is elmúlt.

A száj alvás közbeni letapasztásáról egyelőre vitáznak a szakemberek. Egyesek egyetértenek a szerző álláspontjával, pozitív egészségügyi hatásai miatt dicsérik és ajánlják a módszert, mások ugyanakkor a száj elzárásának veszélyeire hívják fel a figyelmet: például a felhalmozódott nyál a légcsőbe juthat és megzavarhat bizonyos alvási reflexfolyamatokat. Egyelőre nincs konszenzus, George szerint azonban egy próbát megérhet a dolog. Ha nem válik be, egy-két éjszaka után sutba dobhatod a szájtapaszt.

Mustra