Ha ezt a vitamint szeded, hamarabb halhatsz meg

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Közel 400 ezer ember orvosi adatait vizsgálták két évtizeden keresztül amerikai kutatók, és azt találták, hogy a multivitamin-készítmények szedése nem eredményez hosszabb életet. Sőt, bizonyos jelek arra utalnak, hogy kis mértékben hozzájárulhatnak a korai elhalálozáshoz.

Nem segít a multivitamin-készítmények rendszeres, napi szedése abban, hogy tovább éljenek az emberek – derül ki egy nagyívű kutatásból. Amerikai kutatók közel 400 ezer ember egészségügyi adatait vizsgálták meg, és arra jutottak, hogy inkább valamivel rövidebb életet eredményez ezeknek a táplálékkiegészítőknek a fogyasztása.

A Marylandi Rákkutató Központ szakembere, Erikka Loftfield kollégáival három nagy amerikai kutatásból származó adatokat elemzett. Mindhárom az 1990-es években indult, és több mint 20 éven keresztül követte alapvetően egészséges emberek életét. Azt tapasztalták, hogy a kutatásban részt vevők közül azok körében, akik naponta fogyasztottak multivitamint, 4 százalékkal magasabb volt a korai halálozás kockázata a kutatás időtartama alatt. Igazán szoros összefüggést azonban nem sikerült megállapítani: a magasabb arány oka lehet a vitaminkészítmény is, ám az is lehetséges, hogy azok kezdték el szedni a vitaminokat, akiknek komoly egészségügyi problémájuk adódott.

A kutatás szerint enyhén nőtt az elhalálozás kockázata a multivitaminok szedésének hatására
Fotó: Westend61 / Getty Images Hungary

Pont ellentétes lehet a multivitaminok hatása a vártnál: korai halált okozhatnak

Az mindenesetre biztos, hogy nem minden esetben érdemes ilyen készítményeket szedni. Jó példa erre a béta-karotin esete. Természetes formájában segíthet a rák megelőzésében, táplálékkiegészítőként viszont növelheti a tüdőrák és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.

Idézőjel ikon

„A multivitaminok túl sokat ígérnek és túl keveset teljesítenek”

– foglalta össze a problémát Neal Barnard, a George Washington Egyetem professzora. „A multivitaminok nem segítenek. Tudományosan nincs alátámasztva a hasznuk” – tette hozzá. A kutató szerint a szükséges mennyiségű vitamin szervezetbe juttatását táplálékiegészítők helyett inkább megfelelő étrenddel kellene elérni.

Bizonyos esetekben persze hasznosak lehetnek a vitaminkészítmények. Segíthetnek olyan fontos vitaminokat és ásványi anyagokat, nyomelemeket a szervezetbe juttatni, amelyeket valamilyen okból kifolyólag más módon nehéz megoldani. Hazánkban is javasolják a D-vitamin szedését télen, illetve vegánoknak, vegetáriánusoknak hasznos lehet B12-vel kiegészíteniük étrendjüket.

Múzsák a csók után könyv

Múzsák a csók után

Mi történt Szendrey Júliával, miután visszautasította „a nemzet özvegye” szerepét? Miért nem állt szóba egymással Babits felesége és lánya a költő halála után? A kötet nagy íróink, költőink életének legfontosabb női szereplőit helyezi a középpontba: húsz magyar múzsa élettörténetébe nyerhetünk bepillantást. Olykor felemelő, máskor tragikus női sorsok gyűjteményét tartja kezében az olvasó, amelyből kiderül: a halhatatlanságért sokszor a személyes boldogsággal kell fizetni: a kötet harmadik kiadása már a nyomdában.

Rendeld meg a kiadó oldalán kedvezményesen!

hirdetés

Kálmán Gábor
Kálmán Gábor
Vezető szerkesztő
Kálmán Gábor az ELTE Bölcsészettudományi Karán szerzett diplomát kommunikáció szakon. Újságíróként és szerkesztőként is dolgozott online és print napi-, illetve hetilapoknál, magazinoknál, később tördelőként, grafikusként és művészeti vezetőként szerzett tapasztalatokat. A Kodolányi János Főiskolán online újságírás gyakorlatot vezetett, elvégezte a 4Cut Digitális Műhely Videóvágó, videótechnikus tanfolyamát. 2024 óta dolgozik a Díványnál újságíróként és szerkesztőként. 2026 januárjától vezető szerkesztői feladatokat is ellát.
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Fogyás nőként: miért nem elég kevesebbet enni?

A kalóriadeficit hozza el a fogyást, de önmagában közel sem elég a kívánt eredmény eléréséhez. Ezenfelül számolni kell azzal is, hogy a férfi és a női szervezet eltér, akár a testösszetételben, akár a hormonális működésben, ezekkel az eltéréseket pedig mindenképpen figyelembe kell venni.

Testem

Ez az egyik legnagyobb tévhit a férfiak termékenységéről: sokan csak akkor jönnek rá, amikor már késő

Miközben a nőket folyamatosan figyelmeztetik a biológiai óra múlására, a férfiak termékenységével kapcsolatban még mindig tartja magát az a tévhit, hogy az időtlen és sérthetetlen. A legújabb kutatások azonban rávilágítanak, hogy 40 éves kor felett a spermiumok száma és genetikai épsége is fokozatosan romlani kezd. Ez a változás ráadásul sokszor láthatatlan marad a hagyományos orvosi vizsgálatokon, mégis drasztikusan növelheti a vetélés vagy a későbbi genetikai betegségek kockázatát. Hogyan befolyásolja a kor és az életmód a férfiak nemzőképességét, és miért nem szabad készpénznek venni az életre szóló termékenységet?

Világom

Magyar tengeri kikötő volt 110 éve: itt esküdött Jókai Mór lánya, emléktáblát is kapott a magyar író

Száztíz évvel ezelőtt Fiume a magyar hírességek és arisztokraták kedvenc luxusmenedéke volt, ahol Jókai Mór a lánya esküvőjét ünnepelte. Ám a történelem viharai után a korzó legpompásabb szállodája, a Hotel Europa már egy titkos társaság fészke lett, amely megágyazott a huszadik század egyik legőrültebb alakjának: egy olasz költő-diktátornak, aki saját mini-államot épített ki a városban, és akitől még Mussolini is tanult. Utánajártunk Fiume aranykorának és sötét titkainak.

Offline

Itt található Magyarország egyetlen diadalíve: Mária Teréziát is lenyűgözte

Bár a diadalívekről a legtöbb embernek Párizs vagy Róma jut eszébe, Magyarország is büszkélkedhet egy ilyen különleges műemlékkel. A váci Kőkapu az ország egyetlen diadalíve, amelyet mindössze két hét alatt építettek fel Mária Terézia 1764-es fogadására. Az uralkodónőt lenyűgözte a monumentális építmény, ám a legenda szerint kezdetben annyira félt a gyorsan felhúzott falak omlásától, hogy nem mert átmenni alatta.

Világom

A falu, ami nem létezik: az ördög művének tartják az Amalfi-part csodáját

Az Amalfi-part számtalan csodát rejt, de van köztük egy, amelynek létezését évszázadokon át titok övezte. Furore, a „láthatatlan falu” nem rendelkezik utcákkal vagy főtérrel, házai magányosan kapaszkodnak a függőleges sziklákon. Legismertebb pontját, a drámai szépségű szurdokot a helyi mondák szerint maga az ördög hasította ki a földből dühében, mikor a lakók elüldözték. A híd lábánál megbúvó, titkos smaragdzöld öböl ma a világ egyik legtöbbet fotózott és legrejtélyesebb természeti képződménye.

Mindennapi

Azonnal tedd le a telefont, ha ezzel hívnak: milliókat bukhatsz miatta

Egyetlen telefonhívás is elegendő lehet ahhoz, hogy valaki elveszítse az összes megtakarítását. A rendőrség közlése szerint egy sértett bankszámlájáról csaknem 47 millió forintot emeltek le, miközben egy magát banki kiberbiztonsági munkatársnak kiadó férfival beszélt telefonon.

Mindennapi

Kiszámolták: a SZÉP-kártyával ennyi pluszpénzt kaphatnak a nyugdíjasok

Május 1-jétől megszűnt az az átmeneti könnyítés, amely külön kormányrendelet alapján 2025. december 1. és 2026. április 30. között lehetővé tette hideg élelmiszer vásárlását a Széchenyi Pihenőkártyával. Emiatt a SZÉP-kártya kerete már kizárólag az eredeti kategóriákra, azaz szálláshelyre, vendéglátásra és szabadidős szolgáltatásokra fordítható.

Testem

Meddőség, PCOS, endometriózis: ilyen jeleket küld a tested a betegségekről

A női hormonrendszer működése ciklushoz kötött, ezért a szervezet jelzései is sokszor változékonyak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden fájdalom, rendszertelen menstruáció, pecsételő vérzés, hajhullás vagy hirtelen testsúlyváltozás „normális női panasz” lenne. A PCOS, az inzulinrezisztencia, az endometriózis, a pajzsmirigyproblémák és a meddőség hátterében gyakran összetett hormonális és anyagcsere-folyamatok állnak.