Egy mindennapi szokás, amivel védheted a májad a nyári bulizások alkalmával

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Itt a nyár, a családi, baráti összejövetelek, a nyaralás, a pihenés, az önfeledt kikapcsolódás időszaka. Ilyenkor előfordul, hogy kevésbé figyelünk oda az egészséges táplálkozásra, a rendszeres mozgásra, és ennek veszélyes következményei lehetnek nemcsak a felszaladó kilók miatt, de májunk állapotára nézve is. Egy friss kutatás eredményei szerencsére azt mutatják, hogy van egy mindenki számára elérhető ital, ami némileg ellensúlyozhatja a májat károsító hatásokat.

A máj elengedhetetlen szerepet játszik az anyagcsere folyamataiban, a méregtelenítésben, illetve egyes vegyületek szintetizálásában és tárolásában. A máj állítja elő a koleszterint, tisztítja meg a beérkező vért, számos létfontosságú fehérjét és alvadási faktort termel, A-, D- és B12-vitaminokat raktároz, és a toxikus anyagok lebontásában is elsődleges szerepet játszik.

Észrevétlenül csökkentheted a májad terhelését

A legtöbb létfontosságú szervünk viszonylag jól bírja a fokozott terhelést is, de érdemes vigyáznunk rá, mert súlyos következményekkel járhat, ha a májunk kapacitása végéhez közeledik. A krónikus májbetegségek kialakulásának kockázatát növelheti többek között például az elhízás, a cukorbetegség, az alkoholfogyasztás, a dohányzás, a hepatitis B- és C-vírusfertőzés. 

Így, ha a mértéktelen evés-ivás, a nem megfelelő higiéniai körülmények, a megszokottnál intenzívebb szórakozás, bulizás tartósan jelen vannak az életünkben, akkor annak májunk láthatja a kárát.

A BMC Public Health című orvosi folyóiratban néhány hete megjelent tanulmány szerint van egy évezredek óta kedvelt ital, melynek rendszeres fogyasztása csökkenti a krónikus májbetegségek kialakulásának kockázatát. A tanulmány szerzői több mint tíz éven át követték félmillió ember egészségi állapotát, és arra a következtetésre jutottak, hogy azok körében, akik napi 3-4 csészényi kávét fogyasztottak, csökkent a krónikus májbetegség előfordulása, és kevesebben hunytak el májbetegség következtében.

Az összes résztvevő 78 százaléka (384 818 ember) fogyasztott kávét, míg 22 százalékuk (109 767 ember) nem. A kávét nem fogyasztókhoz képest a kávézóknál 21 százalékkal kevesebb volt a krónikus májbetegség, közel 20 százalékkal alacsonyabb a krónikus vagy zsírmájbetegség kialakulásának és 49 százalékkal a krónikus májbetegség miatti halálozás kockázata.

A közlemény azt is kiemeli, hogy a kávé előnyös, májvédő hatásai bármilyen típusú kávé rendszeres fogyasztása esetében kimutathatók. Jó hír ez azoknak, akik kedvelik és rendszerint fogyasztják akár a frissen főzött, akár az instant, akár a magunkkal vihető, aludobozos jegeskávét, koffeines vagy koffeinmentes változatban egyaránt.

Egy féktelen időszak után természetesen nem az a megoldás, ha mértéktelenül döntjük magunkba a kávét vagy a belőle készült italokat. Valamint itt is fontos a mértékletesség, azaz hogy a napi 5 csészényi mennyiséget ne lépjük át. De jó tudni, hogy a nyári kilengések hatásait kicsit kompenzálni tudjuk a világ egyik legkedveltebb italával!

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

VIP

Fehérjepor nőknek: marketingfogás, vagy tényleg szükségünk van rá?

A fehérjeporokról sokan még mindig azt gondolják, hogy elsősorban testépítőknek vagy élsportolóknak valók, miközben egyre több hétköznapi ember használja őket a mindennapi étrend részeként. De valóban szükség van rájuk, vagy inkább csak kényelmi és marketingtermékekről van szó?

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.