Lehangoltnak érzed magad? Semmihez sincs kedved? Legszívesebben ki se lépnél a lakásból? Csak folyton ennél és aludnál? Ezek a kezdődő szezonális depresszió tünetei is lehetnek, amelyek idén ősszel várhatóan minden eddiginél több embert fognak érinteni a szakértők szerint. A járvány miatt olyan hónapok következnek, amikor egyszerűen muszáj prioritássá tenni az öngondoskodást, ha meg akarod őrizni a mentális egészségedet.

A szezonális affektív zavar a visszatérő depresszió egy fajtája, amely jellemzően az őszi-téli hónapokban keríti hatalmába az embereket. Bár az angol rövidítés (SAD, azaz seasonal affective disorder) a szomorúságra utal, az állapot korántsem merül ki a negatív érzelmek átélésében. Ahogyan azt a Healthline összefoglalója is hangsúlyozza, a gyakori panaszok közé tartozik az aluszékonyság, a túlevés és az abból következő elhízás, a társas visszahúzódás, a szokásos aktivitások iránti érdeklődés drasztikus csökkenése, valamint a koncentrációs nehézségek is.

Biokémiai egyensúlyhiány az agyban

Az Amerikai Pszichiátriai Társaság (APA) a szezonális depresszió okaként többek között a nappalok rövidülését emeli ki, illetve a kevesebb napfényt, amely óhatatlanul hat a biológiai óránkra, és alakítja a hangulatunkat befolyásoló neurotranszmitter, a szerotonin szintjét is. Tehát amikor borongós, sötét, nyirkos időben kedveszegettek, melankolikusak vagyunk, annak hátterében biokémiai okok is állhatnak. Természetesen az sem mindegy, hogy a világ mely pontján élünk: egy kanadai vagy skandináv lakos nagyobb veszélynek van kitéve a SAD szempontjából, mint azok, akik az Egyenlítőhöz közelebb, napsütötte helyeken töltik a mindennapjaikat.   

Magyarországon is százezreket érint

Az APA szerint az amerikai népesség körülbelül 5 százaléka diagnosztizálható szezonális affektív zavarral. Idehaza Molnár Eszter (Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézet) doktori tézisében 923 önkéntes, magyar, kaukázusi résztvevőtől gyűjtött adatokat, és azt találta, hogy 5,42 százalékuk erős; 22,75 százalékuk pedig enyhe szezonális tünetingadozást mutatott. A tengerentúli kutatások eredményeihez hasonlóan a nők között szignifikánsan gyakoribb volt a SAD, mint a férfiak között. Más vizsgálatok pedig arra hívták fel a figyelmet, hogy magasabb a rizikó a fiatal felnőttek körében, illetve azoknál, akiknek voltak már depresszív vagy bipoláris nehézségeik, vagy a családjukban fordult elő hasonló probléma. 

Ne hagyd, hogy az időjárás határozza meg, hogy érzed magad!
Ne hagyd, hogy az időjárás határozza meg, hogy érzed magad!Fotó: RapidEye / Getty Images Hungary

A járvány súlyosbíthatja a helyzetet

Már most rá vagy parázva, hogy mi lesz itt az őszi-téli hidegben, ha elharapódzik a járvány, és nem lehet kinti helyeken ücsörögni, beszélgetni? Ha így érzel, nem vagy egyedül. A pandémia sok szempontból igénybe veszi a pszichés rendszerünket: lehet, hogy magától a Covid-betegségtől szorongsz, a saját és a szeretteid egészségét félted, elvesztetted a munkádat, vagy jelentős bevételed esett ki az elmúlt időszakban. Ez rengeteg stresszel jár, ráadásul most kevesebb lehetőségünk van a szórakozásra, a kultúrprogramokra, az ismerkedésre. Előfordulhat, hogy a munkahelyünkre sem járhatunk be, nagyon sok időt töltünk otthon, ami sajnos nem mindenki számára biztonságos hely. Mindezek miatt a szakértők azt várják, hogy a szezonális affektív zavar idén minden eddiginél komolyabb probléma lesz, különösen azok körében, akik eleve hajlamosak az évszakoktól függő, nagyobb mértékű hangulatingadozásra. 

Kezdd el a felkészülést! 

Az érzelmi turbulenciákat nem mindig tudjuk elkerülni, ugyanakkor sok minden segíthet, hogy minél kiegyensúlyozottabbak maradhassunk. A lényeg, hogy ez az év sok szempontból nehezebb, mint az eddigiek: fogadd el, hogy nem mindig vagy a topon, kíméld magad, és figyelj oda a mentális egészségedre, legyen prioritás az életedben az öngondoskodás. Tudom, hogy a most következő tanácsokat nem először hallod, és azt is, hogy amikor az ember kedvetlen, akkor pont ezekre nagyon nehezen veszi rá magát. De hidd el, jót fognak tenni

  • Mozogj rendszeresen (sétálj, fuss, űzd a kedvenc sportodat).
  • Táplálkozz egészségesen.
  • Biztosíts magadnak megfelelő mennyiségű alvást.
  • Vedd vissza az alkoholt, a cigit.
  • Tölts időt mindennap a szabadban (pláne ha napfény is van!).
  • Szedj D-vitamint, turbózd fel az immunrendszeredet.
  • Tartsd a kapcsolatot azokkal az emberekkel, akiket szeretsz.
  • Minden napra legyen valamilyen reális célod (és konstruktív jutalmad).
  • Konzultálj pszichológussal, aki további hasznos eszközökkel láthat el, és mindvégig támogat abban, hogy sikeresen küzdj meg az előttünk álló időszakban felmerülő kihívásokkal.
Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.