Lelki szabadnap? Jól hangzik, de mit csináljak olyankor?

Az állandó rohanás, folyamatos pörgés közepette érdemes néha egy kis szünetet tartani, és kivenni egy szabadnapot, hogy kipihenhesd magad mentálisan. Azzal talán egyetértesz, hogy ez elengedhetetlen a stressz sikeres kezeléséhez – de azt nem biztos, hogy tudod, mit érdemes csinálni ezeken a napokon. Segítünk.

A munkahelyi kiégés olyan széles körű jelenséggé vált napjainkban, hogy már az Egészségügyi Világszervezet is nyilvántartja mint mentális problémát. A folyamatos rohanás, stressz, szellemileg megterhelő munkavégzés hatalmas terheket ró a dolgozókra – ennek enyhítésére találták ki a „lelki szabadnap” fogalmát, amit néhány vállalat már be is vezetett a munkavállalói részére.

Mikor érdemes szabadnapot kivenni?

Egy felmérés szerint a lelki feltöltődésre szánt plusz szabadnap a megkérdezett dolgozók 95 százalékának munkahelyi teljesítményét javította – írja a Medium. Habár itthon még kevésbé bevett és egyáltalán nem intézményesített ez a szokás, ha úgy érzed, szellemi egészséged szempontjából rád férne egy kis nyugalom és pihenés, neked is érdemes kivenned egy szabadnapot.

Számos tünet jelezheti, ha itt az idő leállni egy kicsit: alvászavarok, koffein- és cukorfüggőség, a személyes kapcsolatok megromlása, ha a szokottnál gyakrabban leszel mérges vagy törnek elő belőled erős érzelmek. Ha ezeket tapasztalod magadon, érdemes kivenned egy szabadnapot. Ne várj addig, míg olyan súlyos gondok jelentkeznek, mint a pánikbetegség vagy a depresszió. A főnököd jó esetben megérti, ha elmagyarázod neki, hogy a lelki feltöltődésre fordított szabadnap nemcsak a te érdeked, de ugyanúgy a vállalatot is segíti, hiszen javítja a munkateljesítményedet.

Ahhoz, hogy ténylegesen hasznodra váljék a szabadnap, érdemes előre megtervezni, mit is fogsz csinálni. Gondolj bele, mire van szüksége az elmédnek, a testednek és a lelkednek, és milyen tevékenységekkel tudod ezeket biztosítani. Az alábbiakban felsorolt dolgok biztosan hasznosak lehetnek, bármilyen formájától is szenvedj a kimerültségnek és a stressznek.

Ezzel töltsd a lelki szabadnapodat
Ezzel töltsd a lelki szabadnapodatFotó: Chinnapong / Getty Images Hungary

Mozogj

Csábítónak tetszik a gondolat, hogy a szabadnapodon végig otthon ülj, és elnyújtózva a kanapén kedvenc sorozatodat nézd, de valójában sokkal hasznosabb, ha kihasználod az alkalmat egy kis mozgásra. A testmozgás bizonyítottan csökkenti a stresszhormonok szintjét, miközben endorfint szabadít fel, ami csillapítja a fájdalmat, és kellemes érzést idéz elő. Bármilyen mozgás megteszi, a könnyebb jógagyakorlatoktól a keményebb edzésig – habár egyes kutatások szerint minél jobban igénybe vesz egy edzés, annál nagyobb a stresszoldó hatása.

A mozgás testileg, szellemileg és lelkileg is segít helyrerázódni. Egy kiadós edzést követően könnyebben is alszol el, ami szintén hozzájárul ahhoz, hogy kipihend magad, és kevésbé terheljenek le a nap eseményei.

Menj ki a szabadba

Ha egész nap a négy fal között, egy rideg irodában töltöd az idődet, igencsak feldobhatja a kedélyed egy kellemes séta a friss levegőn. Bizonyított, hogy a természet közelsége csökkenti a stressz és a depresszió tüneteit – egy kutatás szerint elég húsz percet eltölteni egy parkban, és máris jobban érzi magát az ember. A napfény maga is jótékony hatással lehet a mentális egészségre, ugyanis D-vitaminnal látja el a szervezetet, melynek hatására szerotonin termelődik. A szerotonin csökkenti a félelmeket, a szorongást és a depressziót – nem véletlen, hogy sokan boldogsághormonként emlegetik.

Télen, a hideg idő miatt természetesen kevésbé tűnik kívánatosnak kimozdulni a kényelmes, meleg lakásból. Ilyenkor elég akár csak egy rövid sétát tenned, beszívnod a friss levegőt, érezned a nap sugarait a bőrödön. A pozitív hatásokat azonnal érezni fogod.

Próbáld ki a mindfulnesst

A mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét gyakorlása számos módon művelhető, és bizonyítottan javítja a stresszel és depresszióval küzdők állapotát, sőt a koncentrálási képességet is fejleszti. A dolog lényege, hogy teljes figyelmedet tudatosan az adott jelen pillanatra koncentrálod: ahelyett, hogy a múlton vagy a jövőn rágódnál, tiszta elmével átadod magad a most érzésének. Ezzel a tudatos odafordulással nyíltan, ítéletektől mentesen fogadod be a világból érkező ingereket és benyomásokat.

A mindfulnesst bármilyen hétköznapi tevékenységbe beiktathatod. Séta közben például tudatosan figyelj oda a környezet hangjaira, illataira, a látványokra, érintsd meg a fákat, padokat, érezd a talajt a lábad alatt, lélegezd be a levegőt. Létezik mindful eating is, vagyis az evés lassú formája, amikor minden egyes falatot alaposan megrágsz, kiélvezve az ízeket, aromákat, az ételből kapott pozitív benyomásokat.

Természetesen a mindfulness gyakorlásának legismertebb módja a meditáció. Nem kell azonban bonyolult, órákig tartó gyakorlatokra gondolni. Elég, ha kényelmesen leülsz pár percre, kikapcsolod az agyad, és hagyod, hogy elkalandozzanak a gondolataid. Ha az irányított meditáció jobban bejön, a YouTube-on számos videót találhatsz, amelyek segítenek, de ma már külön mindfulness applikációk is letölthetők.

Ezzel töltsd a lelki szabadnapodat
Ezzel töltsd a lelki szabadnapodatFotó: Thomas Barwick / Getty Images Hungary

Érezd jól magad

A szabadnap alkalmat ad rá, hogy olyan hobbiknak, szabadidős tevékenységeknek szentelhesd magad, amelyekre amúgy nem jutna időd és energiád a hétköznapokban. Kreatívkodhatsz, elmehetsz sportolni, vagy akár otthon is táncolhatsz a kedvenc zenéidre. Ha előre megtervezed a szabadnapod dátumát, akár jegyet is vehetsz a kedvenc csapatod meccsére vagy egy izgalmas koncertre.

Ahelyett, hogy otthon ülnél, érdemes elmenned társaságba, közös programokat szervezned másokkal. Ha az ismerőseid dolgoznak, ezért nem érnek rá, keresd fel őket ebédidőben, menjetek el együtt enni vagy kávézni. A társas programok és a kikapcsolódást nyújtó szabadidős tevékenységek bizonyítottan csökkentik a stressz-szintet, a depressziót, és javítják a kedélyállapotot. Már az is sokat használ, ha csak egy napot kizárólag olyan dolgokkal töltesz, amelyekben örömödet leled.

Mustra