A gyerekek jelentik az igazi boldogságot – főleg, ha már elköltöztek

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

Akkor igazán boldogok a szülők, ha gyerekeik felnőttek és elköltöztek otthonról – állapította meg egy friss kutatás.

Korábbi kutatások tanúsága szerint a gyermektelen párok sokszor érzik magukat boldogabbnak, mivel több idejük és pénzük jut saját magukra, és kevésbé stresszeli őket a gyereknevelés. Egy nemrég publikált német kutatás azonban úgy találta, idősebb életkorban boldogabbak a gyereket vállaló párok, de csak azután, hogy utódaik kirepültek a családi fészekből – számol be a New Scientist.

A gyerekek felnőve visszaadják a gondoskodást

Christoph Becker, a Heidelbergi Egyetem intézeti gyakornoka és kollégái egy európai szintű felmérésben nyert adatokat vizsgáltak meg. A felmérés során 55 ezer, ötvenévesnél idősebb ember nyilatkozott arról, milyen a közérzete, illetve mennyire van megelégedve az életével. Mint kiderült, a gyerekkel rendelkezők boldogabbnak érzik magukat, mint a gyermektelenek, de csak akkor, ha csemetéik már elköltöztek a szülői házból.

Jót tesz a szülőknek, ha elköltöznek a gyerekek
Fotó: Morsa Images / Getty Images Hungary

Becker szerint a szülők lelki egészségét vizsgáló kutatások nagy többsége a fiatalabb életkorra koncentrál, amikor a gyerekek még kicsik és/vagy otthon laknak a szüleikkel. Amikor azonban felnőnek, majd elköltöznek hazulról, a szülőknek újra lehetőségük nyílik a közös aktív időtöltésre. A gyerekeik továbbra is megadják nekik a szeretetet és a társas együttlét örömét, de a szülőknek nem kell már mindennap, folyamatosan a nevelésükkel foglalkozniuk. Idővel pedig a gyerekek gondoskodnak idős szüleikről, anyagi és más segítséget nyújtanak számukra a nyugdíjas években – Becker szerint ez bizonyítja, hogy a sok esetleges nyűg és kellemetlenség ellenére is megéri gyereket nevelni.

Egy nemrég született amerikai kutatás hasonló eredményre jutott. A Utah-i Egyetem szakemberei úgy találták, hogy 5-6 százalékkal boldogabbak azok az 50-70 év közötti szülők, akiknek a gyerekei már elhagyták a szülői fészket, mint azok a kortársaik, akiknek a gyerekei még velük laknak. Természetesen az sem mindegy, hogy a világ mely pontján élő szülőkről beszélünk. Egy 2016-os, huszonkét ország részvételével zajló kutatás úgy találta, hogy boldogabbak a gyereket nevelő párok, mint a gyermektelenek Norvégiában, Portugáliában, Svédországban és más olyan országokban, ahol magas összegű családi pótlékra és egyéb juttatásokra számíthatnak a társadalomtól a gyerekneveléssel eltöltött évek alatt.

Dívány ‎
Dívány ‎
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.