Ezekre figyelj, ha sokat fáj a hátad!

A gerinc leggyakoribb rendellenességei, mint a hát- vagy nyakfájás vagy a gerincferdülés, számos módon, akár súlyos hatással is lehetnek az egészségünkre, megnehezíthetik a mindennapi tevékenységeinket, sok esetben alvászavarokat is okoznak. Szakértők mondták el, hogy milyen módszerekkel előzhető meg a hátfájás.

Az Egyesült Államokban a hátfájás a leggyakoribb ok, ami miatt az emberek beteget jelentenek a munkahelyükön. Évente csaknem 100 milliárd dollárt költ erre az amerikai egészségügy. A Health Minute számolt be arról, hogy mi mindent tehetünk gerincünk egészségének megőrzéséért.

A hát nagyon összetett, sok apró részből áll, de egészséges életmóddal és kellő odafigyeléssel könnyű egészségesen tartani. A megfelelő technikával kivitelezett emelés, a jó testtartás, valamint a kellő testmozgás segítségével elkerülhető a nagyon gyakori, feszült izmok által okozott hátfájás. Persze a bonyolultabb problémák, mint például a súlyosabb gerincferdülés, a gyulladások, törések hatékony kezeléséhez mindenképpen orvosi segítség szükséges.

Ha sokat ülünk - ráadásul bénán - annak bizony hátfájás a vége.
Ha sokat ülünk - ráadásul bénán - annak bizony hátfájás a vége.Fotó: Shutterstock

A hátfájást jellemzően az izmok, a szalagok vagy a lágyszövet feszülése okozza. Ezekre a legtöbb esetben megoldást jelent, ha odafigyelünk a testtartásunkra, és elkezdünk mozogni. Emellett a szakértők szerint az is fontos, hogy huzamosabb időt ne töltsünk egy helyben, például az ágyban fekve. Már akár 48 óra fekvés is késlelteti a hát gyógyulásának folyamatát. Az alábbiakban pedig jöjjenek a gerincspecialisták tippjei, nemcsak hátfájósoknak, de azoknak is, akik elkerülnék a fájdalmakat.

Hahó, mozdulj meg, ne gyilkold a tested!

A rendszeres kardiózás csökkenti a sérülések kialakulásának kockázatát, a nyújtó és erősítő gyakorlatok növelik a hát és a has rugalmasságát. Amennyiben ülőmunkát végzel, érdemes 30 percenként felállni, kinyújtóztatni magad, esetleg sétálni egy kicsit. Fontos az egészséges testtömeg megtartása, valamint a dohányzás kerülése is.

Legyél tudatos

Fontos, hogy ülés közben is figyeljünk a jó test- és fejtartásra. A helyes üléskor a lábak támaszkodnak, a csípő vonala a térdnél kicsit magasabban helyezkedik el, a gerinc kissé visszakanyarodik a test alá, a derék pedig tart egy kis ívet. Ha számítógép előtt dolgozunk, fontos, hogy a vállakat tartsuk lazán, a könyökünk nagyjából 90 fokos szöget zárjon be. Ha mobiltelefont vagy táblagépet használunk, a fejünket ne hajtsuk le, hiszen minél jellemzőbb ránk ez a testtartás, annál többet kell dolgoznunk az egészséges gerincért. Az, hogy 45 fokos szögben tartjuk a nyakunkat, nem tűnik nagy megterhelésnek, de ilyenkor a nyakizmaink olyan munkát végeznek, mintha egy 23 kilós súlyt tartanának.

Helyes emelés

Akár a legkisebb tárgyak emelésekor is érdemes figyelni, hogy megfelelő testtartással próbálkozunk-e a feladattal. Áldozzunk elég időt a folyamatra, hiszen a kapkodás súlyos sérülésekhez is vezethet. Fontos, hogy a csípő és a térd legyen behajlítva, a hátat pedig tartsuk végig egyenesen. Lábból nemcsak könnyebb, de kevésbé veszélyes is a nehéz dolgok felemelése.

És amire még érdemes figyelni

Azoknak, akik komolyabb hátfájdalmakkal küzdenek, a szakemberek mindenképp azt javasolják, hogy minél előbb forduljanak orvoshoz. Súlyos problémákra utaló tünetek a rendellenes bél- vagy hólyagfunkciók, a kétoldali lábfájdalom, jellemzően éjszaka jelentkező fájdalmak, fogyás, valamint a láz. Az egyensúlyvesztés, gyakori zsibbadás vagy gyengeség is utalhat neurológiai problémákra. Ezekben az esetekben a betegeket általában röntgen-, MRI- és CT-vizsgálatoknak is alávetik a pontos diagnózis érdekében.

A probléma súlyosságától függően megoldást jelenthet a gyógyszeres kezelés, terápia, esetenként pedig sebészeti beavatkozásra is szükség lehet. A komolyabb baj elkerülése érdekében érdemes figyelmet fordítani a gerincünk egészségére.

Mustra