Csak ezt az 5 szabályt tartsd be, 14 évvel élhetsz tőle tovább!

Egy harvardi tanulmány szerint rengeteget számít, valóban változtat-e valaki az életmódján, még akkor is, ha csak a legközhelyesebb tényezőkre koncentrál.

Unalomig ismételt klisének tűnhet, hogy a dohányzás és az elhízás mennyire káros, de a hosszú távú hatásaikat is megvizsgáló amerikai kutatók szerint nem véletlen, hogy mindenki ezeket említi meg először, ha az egészséges életmód kerül szóba. A számok viszont nem hazudnak: a kutatók több mint 120.000 résztvevőt követtek 30 éven át, az eredmény pedig az lett, hogy egy 50 éves nő 14, egy 50 éves férfi pedig 12 évet adhat hozzá az életéhez, ha mind az öt „követelménynek” eleget tesz - számolt be a kutatás eredményeiről a Curiosity. De nézzük, mi is az az öt dolog, ami a hosszú élethez kell!

A hosszú élethez csak néhány dolog kell
A hosszú élethez csak néhány dolog kellFotó: Shutterstock

Dohányzás

Ha nem dohányzol, már jó úton vagy a hosszú élet felé! Az öt tényező egyike ugyanis természetesen a dohányzás, pontosabban annak hiánya volt. A csak az Egyesült Államokban évi 480.000 halálesetért felelős és a megelőzhető halálesetek leggyakoribb okaként számon tartott dohányzás valóban rengeteget számít tehát, ha a várható életkor kitolása a cél. 

Testsúly

A kifejezetten magas, alacsony vagy izmos emberek esetében kevésbé informatív testtömegindex is fontos tényező persze: a 18.5 és 24.9 közötti érték a cél a kutatók szerint.

Alkoholfogyasztás

Természetesen az alkoholfogyasztási szokásokra is kitért a kutatás, ebben az esetben viszont már nem a teljes absztinencia a cél. Egy-két ital ugyanis bőven belefér a kutatók szerint, főleg ha borról vagy sörről van szó: még napi két pohár bor elfogyasztása is egészségesebb egy kutatás szerint, mint az alkoholról való lemondás. 

Étrend

A negyedik tényező a változatos étrend, ami tulajdonképpen még mindig ugyanazokból a dolgokból kéne hogy álljon a szakértők szerint, amelyeket évtizedek óta folyamatosan javasolnak az orvosok: teljes kiőrlésű gabonafélékből, sok gyümölcsből és zöldségből, valamint alacsony zsírtartalmú tejtermékekből és húsokból. Cukorból, sóból és telített zsírsavakból pedig minél kevesebbet ajánlott bevinni.

Testmozgás

Testmozgás tekintetében a napi 30 percnyi, vagy annál több közepes vagy erősebb tempójú (még mindig csak kocogásról van szó) mozgás az ajánlott minimum a kutatók szerint. A kutatók szerint mindenesetre napi 30 perc testmozgás is elég ahhoz, hogy a többi tényezővel együtt átlagosan 14 és 12 évet is hozzátegyen az orvosi utasításokat betartó mintapolgárok életéhez.