Az egész azzal kezdődött, hogy készítettem egy kvízt a kerékpáros KRESZ-ről. Ebben szerepelt egy olyan kérdés is, amely a Carl Lutz rakpartról felhajtó autósokra és kerékpárosokra tért ki – egészen pontosan arra, hogy melyiküknek van elsőbbsége. Az autóút végén lévő Elsőbbségadás kötelező tábla miatt egyértelműnek gondoltam, hogy a bringásoknak, de mint kiderült, a helyzet ennél összetettebb.
Kérdéseimmel a Magyar Kerékpárosklubot kerestem meg. Mivel a kvíz ominózus kérdése és az azt követő közös "nyomozás" kiderítette, hogy rossz a forgalomtechnikai kialakítás, ezért a klub jelezni fogja a problémát az illetékeseknek. Tudnivalók és tanulságok a hajtás után!
Az alapproblémát az jelentette, hogy a kerékpárút vége táblát csak a kereszteződés déli oldalán helyezték el, az északinál nem. A Magyar Kerékpárosklub szakemberei szerint „ez, így ebben a formában rendkívül veszélyes megoldás, inkább az autóvezetők figyelmét kellene jobban felhívni a kétirányú kerékpárútra" – írták megkeresésemre.
Több olvasó is írt a kvíz után, ők abban nem voltak biztosak, vajon a kerékpárút vége tábla ellenére megmarad-e a biciklivel járók elsőbbsége. Mint kiderült, igen. „Alapjában véve ilyen esetben sima útkereszteződésnek minősül, tehát vagy a jobbkéz-szabály dönt, esetleg a magasabb rendű utat vagy a kötelező elsőbbségadást jelző tábla az irányadó" – tisztázták a szakemberek. Igen ám, viszont nem csak a Carl Lutzról, de oda is lehet kanyarodni az említett helyszínen. „A rakpartról érkezőknek mindenképpen elsőbbséget kell adniuk a kerékpárral közlekedőknek, az oda kanyarodók esetében viszont nem egyértelműek az elsőbbségi viszonyok. Csak az a megoldás, ha az illetékes azonnal kijavítja ezt a kereszteződést" – tették hozzá.
A Klub jelezni fogja az illetékesnek, hogy ellentmondásos a kérdéses kialakítás, ami balesetveszélyes emiatt. Mivel mi minden nap arra járunk munkába és haza, figyeljük majd, mikor lesz változás, és arról is beszámolunk - reméljük, minél előbb.