Könnyebb megbocsátani, ha a rossz megbűnhődik

Olvasási idő kb. 2 perc
Google Állítsd be Google keresőjét, hogy a találatok között biztos ott legyen a Dívány!

A lényeg csak az, hogy a büntetés ne legyen durva és bosszúvezérelt. Akkor ugyanis csak rosszabb lesz az áldozatnak.

Könnyebb úgy megbocsátani egy embernek, ha valamilyen formában elnyeri büntetését – állítják friss tanulmányukban az Adelaide Egyetem pszichológusai. Dr. Peter Strelan és kollégái szerint mindegy, hogy egy hanyag barátról, egy bűnözőről vagy a párunkról van-e szó, akiben csalódtunk, ha valahogy visszakapja az élettől, amit elkövetett, mi is könnyebben lépünk túl sérelmeinken.

„Az igazságszolgáltatás és a megbocsátás fogalmakat gyakran egymás ellentéteinek tekintjük, pedig a kutatásaink szerint azok az áldozatok, akik lehetőséget kapnak, hogy megbüntessék azt, aki ártott nekik, könnyebben bocsátanak meg és lépnek tovább” – mondja Strelan. A büntetés számos különböző formában megvalósulhat, mindegy, hogy az eset után levegőnek nézzük-e a másikat, vagy hogy nem is mi, hanem a bíróság ítéli el – a lényeg az igazságszolgáltatás. Az enyhe, a jogos igazságszolgáltatás. Ha ugyanis a büntetés durva, ha a bosszú szüli, akkor csak rosszabb lesz az áldozatnak. Ezt egyébként mi is hallottuk már korábban, nem véletlen, hogy csupán a bosszúállók ötödénél múlnak el a bosszúszomjas fantáziák, míg azoknak, akik elengedik ezeket az ábrándokat, 40 százalékban lesz kellemesebb az élete. 

Strelan szerint a jelenség magyarázata abban keresendő, hogy a sértett fél gyengének, sebezhetőnek érzi magát, és a tettek következményeitől független megbocsátás csak mélyíti ezeket az érzéseket. Ha azonban azt érezzük, hogy van igazság, ha a rossz elnyeri büntetését, az erővel tölti fel az áldozatokat. Nem véletlen, hogy olyan általános emberi sajátosság az igazságos világba vetett hit. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Sákovics Diana
Sákovics Diana
Oszd meg másokkal is!

Neked ajánlott

Az oldalról ajánljuk

Testem

Felturbózott vitamin lehet hatékony az Alzheimer-kór ellen

A szakemberek egy olyan megoldást kerestek a neurodegeneratív betegségek kezelésére, mely nemcsak a folyamat lassítására képes, hanem gyógyíthatja azokat a károkat is, melyeket a betegségek okoznak. A K-vitamin egy feljavított változata hatékonyan ösztönözte az agyban lévő „előd-sejteket” arra, hogy neuronokká alakuljanak, pótolva ezzel az elpusztult agysejteket.

Mindennapi

Családtagjaid hangján hívhatnak a csalók: minden pénzed elveszítheted, ha nem vigyázol

A mesterséges intelligencia rohamos fejlődésével egy új, rendkívül veszélyes csalási módszer terjed: a hangklónozás. A kiberbűnözőknek ma már mindössze néhány másodpercnyi valós hangfelvételre van szükségük ahhoz, hogy bárki hangját, legyen az családtag, barát vagy kolléga egyszerűen lemásolják. Ezeket a hangmintákat általában a közösségi médiából vagy korábban titokban rögzített hívásokból szerzik meg.

Testem

Sejtszinten borítja fel agyad működését ez az állapot

Egy friss kutatás szerint a depresszió nemcsak a hangulatot és a gondolkodást érinti, hanem egészen a sejtek szintjéig hatással lehet az agy működésére. A tudósok olyan változásokat találtak az agy és a vérsejtek energiaellátásában, amelyek segíthetnek megérteni, miért jelentkezik a tartós fáradtság, a motivációhiány vagy a „lelassult” gondolkodás ennél az állapotnál.

Édes otthon

Ezeken a helyeken lehet azbeszt a te otthonodban is

Sokan úgy gondolják, hogy az azbeszt rég betiltott építőanyagként a lakásokban már sehol sem okozhat problémát. Azonban Magyarországon ma is rengeteg olyan épület, melléképület és udvari szerkezet áll, amely tartalmazhat azbesztet – gyakran úgy, hogy a tulajdonosok erről nem is tudnak.

Életem

Felújítják az egyik budapesti hidat: így hat a forgalomra

Felújítják a Hajógyári-sziget fő megközelítési útvonalát jelentő K-hidat. Az eredetileg ideiglenesnek szánt szerkezet teljes körű rekonstrukciójára a Budapest Közút Zrt. pályázatot írt ki, a kivitelezés pedig várhatóan 2026 őszén indulhat.

Testem

Ez történik a testeddel, ha minden nap zöld teát iszol

A zöld tea nemcsak a koffein miatt hasznos, hanem az antioxidánsai miatt is. A hatás maximalizálásához napi 3-4 csészényi tea kell, lehetőleg nem forrásban lévő vízzel leöntve, illetve számolni kell azzal is, hogy a zöld tea negatívan hat a vas hasznosulására.