Mint már mindenki tudja, Black Friday néven november második felének pénteki napjain óriási leárazásokkal készülnek az üzletek. Ilyenkor kígyózó sorok várakoznak az offline és egyre inkább az online boltok előtt is. Még ma is előfordul, hogy egymást tapossák az emberek, sőt, az USA-ban néha annyira elszabadulnak az indulatok, hogy a tülekedés verekedésbe, vagy akár lövöldözésbe torkollik. De honnan jön a kifejezés, és mi a története az év legolcsóbb és egyben legőrültebb péntekének, ami ma már több péntek?

Amikor még szó sem volt leárazásról

A Black Friday - „magyarosan” Fekete Péntek - kezdetben egyáltalán nem volt pozitív hangvételű kifejezés, a név eredetének semmi köze nincs a kereskedők által biztosított akciókhoz. Korábban egy 1869-es, pénteki tőzsdei krach-ot hívtak így, 1961-től a hálaadást követő napot nevezte így a philadelphiai rendőrség a vásárlási láz miatt kialakult óriási forgalmi dugók miatt. A helyi yardoknak ez a nap egyenlő volt a pokollal, így a Black Friday-t akkoriban főleg negatív eseményként tartották számon.

1966-ban aztán Abe S. Rosen PR-os javaslatára megpróbálták pozitív irányba fordítani a jelentését, és a hálaadást követő pénteket már nem a hatalmas forgalommal összefüggésben kommunikálták, hanem a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.

 

A PR akció működött, ezt követően a Fekete Péntek már hivatalosan is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelentette. A kifejezés egyre elterjedtebbé vált, amihez sokat hozzátett az is, hogy a New York Times 1975-ben úgy írt a Black Friday-ről, mint az év kereskedelmi szempontból legerősebb napjáról. Ennek is köszönhető, hogy az ezt követő években arra kezdték el használni a nevet, amikor a kereskedők a könyvelésben a veszteséget szimbolizáló piros szín helyett átváltanak a nyereséget jelentő fekete szín használatára. Az üzletek ezen a napon bevezették a hosszabb nyitva tartást, ráadásul a megszokottnál nagyobb akciókat kínáltak.

Az utóbbi nem maradt az Amerikai Egyesült Államok határain belül. Ma már az egész világon köztudott, hogy Fekete Pénteken a legnépszerűbb árucikkekhez - mint a játékok, ruhák vagy elektronikai cikkek - hatalmas kedvezményekkel lehet hozzájutni. Érthető, ha emberek ezrei tűkön ülve várják ezt a novemberi napot, és tömegek özönlik el az üzleteket. Valahogy így:

Vannak, akik hajlandók már akár éjjel háromtól várakozni az üzletek előtt:

Az sem ritka, hogy a nagy a tumultusban a vásárlók egymásnak esnek. Ez a fotó sem egy politikai tüntetésen készült, hanem egy sima Black Friday-en:

Rendszerint az elektronikai cikkeket áruló üzletekben szabadul el leginkább a pokol. Itt például mindenki olcsó tévéhez próbál hozzájutni:

Az Instagramon #blackfridayfights hashtag alatt számos olyan képet, videót találunk, amelyeken az emberek szó szerint egymást tapossák, csak hogy megvehessék a leárazott termékeket.

Sőt, az Egyesült Államokban már több haláleset is történt az elszabadult indulatok miatt: 2016-ban New Jersey-ben egy Macy's előtt volt lövöldözés, Nevadában pedig egy Walmart parkolójában lőtt le egy sofőr egy másikat, miután ugyanarra a parkolóhelyre akartak beállni, és vitatkozni kezdtek. Kaliforniában pedig szabályos tömegverekedés tört ki egy üzletben, amiről a Twitteren is találunk emlékeket:

Ebben a videóban is láthatunk mindent: tömött sorokat, lövöldözést, egymást gáncsoló, vagy épp fizetés nélkül távozó – rohanó – vásárlókat.

Itthon is létezik, de mi annyira nem durvulunk

Az év legolcsóbb péntekét 2013-tól tartjuk meg itthon, több szempontból eltérve az amerikai verziótól. Szerencsére például nem lövik le egymást a vásárlók, de az online kereskedés felfutásával a tömegjelenetek száma is csökkent, ráadásul az időpont tekintetében is flexibilisebbek vagyunk. A legtöbb üzletlánc általában napokkal, vagy akár hetekkel hamarabb is megrendezi saját rendezésű Fekete Péntekét. Ezt már csak ezért is megtehetik, mivel nem tartjuk meg a hálaadást, amihez kötni lehetne a karácsonyi szezon kezdetét.

Tömegekre, kígyózó sorokra azért itthon is számíthatunk, ezért érthető, ha sokan ódzkodnak a Black Friday-től. Számukra megoldást jelent az online vásárlás, hiszen ma már a webáruházak is nagy kedvezményekkel várják a Black Friday alkalmából az online vásárlókat, az Extreme Digital ezen a héten, november 16-án. A virtuális térben pedig nem kell a hidegben cidrizve várni a nyitásra és garantált, hogy nem tapossák szét a lábunkat sem.

A cikket a Brand & Content készítette az Extreme Digital  megbízásából, nem a Dívány szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Mustra